۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۲۸

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری علوم پزشکی اصفهان:

زنگ هشدار شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در اصفهان به صدا در آمد

زنگ هشدار شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در اصفهان به صدا در آمد

اصفهان- عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زنگ هشدار شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک به صدا در آمده و باید فرهنگ استفاده و تجویز آن تغییر کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سودابه رستمی بعد از ظهر سه شنبه در سلسله نشست‌های ترجمان و تبادل دانش با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت حساس سازی جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک اظهار داشت: کمپین آگاهی رسانی نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و مقاومت به آن طی سه محور سطح جامعه، سیستم درمانی و پژوهشی برگزار شد.

وی افزود: سطح آگاهی مردم نسبت به مصرف آنتی‌بیوتیک پایین است و نیاز است که برای درست مصرف کردن حتی در میان کادر درمان نیز آگاهی‌سازی شود تا نگرش‌ها در تجویز تغییر کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک مسکن نیست و تنها عامل عفونت را از بین می‌برد و به دنبال آن درد تسکین پیدا می‌کن، تصریح کرد: دارو را باید پزشک تجویز کند و یکی از ضررهای مقاومت به آنتی‌بیوتیک این است که بیمار زمانیکه بستری می‌شود ممکن است به هیچ آنتی بیوتیک جواب ندهد و بدن او مقاوم شده باشد که در این صورت مدت درمان آنها به طول می‌انجامد و حتی ممکن است منجر به فوت شود.

وی ادامه داد: جایگزینی برای این آنتی بیوتیک‌ها وجود ندارد و به همین دلیل نباید بدن به آنها مقاومت پیدا کند و مردم به تجویز پزشک اعتماد کنند و سر از خود از داروخانه‌ها درخواست آنتی‌بیوتیک نداشته باشند و حتی درمان ناقص یکی از عوامل مقاومت به آنتی بیوتیک است.

رستمی با بیان اینکه ۲ هزار نفر در غرفه‌ها آموزش دیدند، گفت: ۸۴ درصد از افراد طی بررسی و تکمیل پرسشنامه‌ها به خوبی همکاری کردند و جواب صحیح دادند.

وی با اشاره به بازخورد و استقبال مردم و پزشکان از این کمپین گفت: به دلیل محدود بودن بودجه امکان برگزاری این غرفه‌ها در تمام سطح شهر نبود و امیدواریم در پویش‌های آینده آموزش و پرورش نیز همراه و کمک کننده باشد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان چگونگی مصرف و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها را از سرفصل‌های این پویش عنوان کرد و گفت: علاوه بر آموزش و آگاهی بخشی به مردم، برای پزشکان با عنوان «مقاومت میکروبی» نیز دوره بازآموزی برگزار شد و تحلیل نحوه تجویز آنتی‌بیوتیک مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

وی افزود: پویش دیگری تحت عنوان بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر آموزش همگانی بر آگاهی و عملکرد شهر اصفهان در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک انجام شد و در این میان به انتقال عفونت از طریق دست‌ها اشاره شد که نتایج این پژوهش‌ها در مجلات معتبر منتشر شده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در واقع این پویش‌ها ۲ ماه بعد از آغاز کووید در سال ۹۸ در مورد بیماری‌های ویروسی و حفاظت از عفونت انجام شد

وی با اشاره به شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک طبق گفته پزشکان گفت: مسئله‌ای که پزشکان مطرح کردند این بود که اگر آنتی‌بیوتیک برای بیمار تجویز نشود بیمار اصرار به تجویز دارد، در حالی که فرهنگ جامعه در مصرف آنتی‌بیوتیک باید تغییر کند.

رستمی افزود: معاونت تحقیقات فناوری و بهداشتی دانشگاه اصفهان، حراست دانشگاه و انجمن علمی دانشگاه‌ها، صدا و سیما و سایر نهادی مرتبط نیز در این برگزاری این کمپین کمک کردند.

کد خبر 5932979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha