۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۹

۹۹درصد نیروگاه‌ها هنگام پیک مصرف در آمادگی کامل بودند

۹۹درصد نیروگاه‌ها هنگام پیک مصرف در آمادگی کامل بودند

معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: سال ۱۴۰۲ در دوران پیک ۹۹ درصد نیروگاه‌ها آمادگی ارائه خدمات را داشتند در حالی که میانگین جهانی ۹۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: صنعت برق لایه‌های مختلفی دارد که به تولید وابسته است و همکاران برای تأمین انرژی شبانه روز در تلاش هستند به طوری که در سال ۱۴۰۲ در دوران پیک ۹۹ درصد نیروگاه‌ها آمادگی ارائه خدمات را داشتند در حالی که میانگین جهانی ۹۵ درصد است.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ تا کنون ۸۹۵ قطعه نیروگاهی توسط متخصصان و دانشگاهیان داخلی سازی شدند. به گفته این مقام مسئول در کشور ۶۲۲ واحد نیروگاهی وجود دارد که در ۱۳۴ نیروگاه قرار دارند.

اسکندری خاطر نشان کرد: ۹۹ درصد از نیروگاه‌ها در حال فعالیت بوده و بیش از ۹۳ درصد از سوخت گاز، ۴ درصد گازوئیل و ۳ درصد سوخت مازوت بودند که سوخت مازوت تنها در نیروگاه‌های بخار مورد استفاده قرار گرفت.

وی افزود: نیروگاه بعثت در داخل شهر تهران قرار دارد، بنابراین جایگزینی آن باید به سرعت انجام شود.

معاون راهبری تولید برق حرارتی با تاکید براینکه دو راهبرد درباره نیروگاه‌های فرسوده دنبال می‌شود تصریح کرد: اکنون نیروگاهی داریم که بالای ۶۴ سال عمر دارد، اما در طول سال‌ها نسبت به تعویض قطعات آن اقدام شده و بازدهی افزایش یافته است.

وی، سیاست اصلی را بهره برداری از نیروگاه‌های با بازدهی بالا برشمرد و خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰ نیروگاه کشور فرسوده اند و در نوبت نوسازی قرار دارند.

اسکندری افزود: انجام ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی در سال جاری برای گذر از تابستان سال آینده در نظر گرفته شده که تاکنون بیش از ۴۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی شروع شده و در حال اجرا است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی، با اشاره به وجود نیروگاه‌های بخاری، گازی و سیکل ترکیبی در کشور، خاطر نشان‌کرد: تلاش بر تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است تا بازده نیروگاه‌ها بیشتر شود.

به گفته این مقام مسئول متوسط بازده نیروگاه‌های کشور، ۳۹.۲۶ درصد که این میزان بازدهی مطلوب است.

اسکندری، افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها را یکی از اقدام‌های مورد تاکید دانست و افزود: تا کنون بیش از پنج‌هزار و ۷۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اضافه شده است.

معاون راهبری تولید برق حرارتی ادامه‌داد: بیش از ۲ هزار مگاوات هم رفع محدودیت انجام شده است و با این اوصاف، در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم هفت‌هزار و ۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده است.

وی سیاست اصلی را استفاده از گاز در نیروگاه‌ها برشمرد و افزود: با این حال ذخیره سازی سوخت مایع نیز انجام شده است.

این مقام مسئول در خاتمه اضافه کرد: ۱۱ نیروگاه به خطوط لوله سوخت مایع متصل شده اند و به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کد خبر 5939652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha