۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۹

توسط نشر نو؛

نامه‌های عبرت‌آموز ادوارد ویلسون به دانشمندان جوان منتشر شدند

نامه‌های عبرت‌آموز ادوارد ویلسون به دانشمندان جوان منتشر شدند

کتاب «نامه‌هایی به دانشمند جوان» نوشته ادوارد ویلسون با ترجمه مریم برومندی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نامه‌هایی به دانشمند جوان» نوشته ادوارد ویلسون به‌تازگی با ترجمه مریم برومندی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب، یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه انسان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

ادوارد ویلسون نویسنده این‌کتاب، متولد ۱۹۲۹ است که سال ۲۰۲۱ درگذشت و به‌عنوان زیست‌شناس و طبیعی‌دان آمریکایی شناخته می‌شود. او یکی از نظریه‌پردازان تکامل در جهان و نویسنده بیش از ۳۰ کتاب درباره مورچه‌ها، بوم‌شناسی، زیست‌شناسی اجتماعی، تنوع زیستی، و تکامل است. ویلسون استاد دانشگاه هاروارد بود و جوایز مختلفی ازجمله جایزه پولیتزر را در کارنامه دارد. دوران کودکی ویلسون در جنوب آمریکا و جمع‌آوری مارها و حشرات در جنگل‌ها و مرداب‌های این منطقه تأثیری ماندگار بر کار و زندگی‌اش گذاشت.«در جست و جوی طبیعت» (غریزه زیست گرایی)» کتاب دیگر اوست که سال ۹۷ ترجمه فارسی‌اش توسط همین‌ناشر منتشر شد.

نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۳ در نیویورک چاپ شد و عصاره ۶ دهه کار علمی ویلسون را برای جوانان و علاقه‌مندان به علم و دانش در بر می‌گیرد. او خاطرات و تجربیاتش از کار پژوهش و تدریس را در بازه زمانی ۶۰ ساله بازگو کرده و همچنین از خاطرات پیشاهنگی خود در دوره نوجوانی یعنی زمانی‌که دلمشغول مورچه‌ها و پروانه‌ها بود آغاز می‌کند.

کتاب پیش‌رو ۵ بخش اصلی دارد که در مجموع ۲۰ فصل را در خود جا داده‌اند. «مسیری که باید رفت»، «فرایندی خلاقانه»، «زندگی در مسیر علم»، «نظریه و تصویر کلی» و «حقیقت و اخلاق» عناوین ۵ بخش کتاب هستند. بخش اول ۳ فصل «اول علاقه، بعد آموزش»، «ریاضیات» و «مسیری که باید رفت» را شامل می‌شود.

«علم چیست؟»، «فرایندی خلاقانه»، «پیش‌نیازها»، «موفقیت با احتمالی بسیار بالا»، «هرگز عوض نشده‌ام»، «الگوهای آرمانی یک ذهنیت علمی» و «پژوهشگران، کاشفان جهان» هم عناوین فصول چهارم تا دهم کتاب هستند که در بخش دوم قرار دارند. سومین‌بخش کتاب هم فصول ۱۱ تا ۱۴ را با این‌عناوین شامل می‌شود: «یک مشاور و آغاز یک‌شغل»، «هدف غایی زیست‌شناسی محیطی»، «در ستایش شهامت»‌ و «موضوع مد نظرتان را کامل بشناسید».

چهارمین‌بخش کتاب «نامه‌هایی به دانشمند جوان» هم فصل‌های ۱۵ تا ۱۹ را در بر می‌گیرد که به این‌ترتیب‌اند: «علم به‌منزله دانش همگانی»، «جستجوی جهان‌های جدید در کره زمین»، «نظریه‌پردازی»، «نظریه زیست‌شناسانه در مقیاس وسیع» و «نظریه در دنیای واقعی». پنجمین‌بخش هم بیستمین‌فصل کتاب را با عنوان «اخلاق علمی» در بر می‌گیرد.

بخش‌ها و فصل‌های کتاب در مجموع ۲۱ نامه از ادوارد ویلسون را به دانشمندان و علاقه‌مندان جوان شامل می‌شود که در آن‌ها از انگیزه‌های خود برای زیست‌شناس شدن و شکست‌ها و پیروزی‌هایش می‌گوید.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

ولی شاید بپرسید مگر مرز علم فقط جای نوابغ نیست؟ خوشبختانه نه. آنچه نبوغ را تعریف می‌کند، کارهایی است که بعد از رسیدن به سرحد علم انجام می‌شود و نه‌فقط رسیدن به آنجا. در حقیقت، رسیدن به اهداف علمی در مرز علم و لحظه «یافتم»، بیشتر با کار و تلاش زیاد به دست می‌آیند تا صرفا با هوشِ مادرزادی. حتی خیلی وقت‌ها، در خیلی از رشته‌ها ممکن است هوش خیلی زیاد آسیب‌زننده باشد. بعد از دیدن محققان موفق در بسیاری از رشته‌های علمی، به این‌نتیجه رسیدم که یک‌دانشمند ایدئال، سطح هوشی متوسطی دارد: به حدی باهوش که بداند چه کاری باید انجام دهد، اما نه آنقدر تیزهوش که از انجام آن کارها حوصله‌اش سر برود. من به‌ویژه ضریب هوشی دو دانشمند برنده جایزه نوبل را می‌دانم: یکی در زمینه زیست‌شناسی مولکولی و دیگری در زمینه فیزیک نظری. ضریب هوشی هر دوی آنها در زمان آغاز حرفه علمی‌شان زیر ۱۲۰ بود (ضریب هوشی خودم ۱۲۳ بود که چندان بالا محسوب نمی‌شود). احتمال می‌رود که ضریب هوشی داروین حدود ۱۳۰ بوده باشد.

این‌کتاب با ۲۲۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و ۲۰۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5955163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha