۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۲۹

توسط نشر نو انجام شد؛

چاپ کتابی درباره غریزه زیست گرایی/«در جست و جوی طبیعت» آمد

چاپ کتابی درباره غریزه زیست گرایی/«در جست و جوی طبیعت» آمد

کتاب «در جست و جوی طبیعت» نوشته ادوارد ویلسون با ترجمه کاوه فیض اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «در جست و جوی طبیعت» (غریزه زیست گرایی) نوشته ادوارد ویلسون به تازگی با ترجمه کاوه فیض اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

ادوارد ویلسون، زیست شناس و طبیعی دان آمریکایی که اکنون ۸۸ سال دارد، یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان تکامل در جهان است که تا به حال ۳۰ کتاب درباره مورچه ها، بوم شناسی و حفاظت، زیست شناسی اجتماعی، تنوع زیستی و تکامل نوشته است. او استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد و برنده جوایز مختلفی است و دوران کودکی اش را در جنوب آمریکا، به جمع آوری مارها و حشرات در جنگل، مرداب و مناطق طبیعی مختلف گذرانده است.

از نظر این دانشمند و همچنین عبدالحسین وهاب زاده که دیباچه ای برای کتاب نوشته، زیست گرایی چیزی نیست جز مجموع گرایش های مثبت و منفی به ویژگی های زیستگاهی. ما انسان ها نزدیک به ۲ میلیون سال به عنوان شکارچی-گردآور زندگی کرده ایم و تمام این مدت در نوع خاصی از زیستگاه احساس امنیت بیشتری کرده و به منابع مورد نیازمان، بیشتر دسترسی داشته ایم. ما همواره شکل خاصی از زیستگاه را زیبا می بینیم و تلاش می کنیم پارک هایمان را به آن شکل بسازیم.

یکی از جالب ترین تصاویری که ذهن رازبین ویلسون با وجود کمترین شواهد علمی قطعی موفق به دیدنش شد، زیست گرایی است. زیست گرایی تلاش ویلسون برای یافتن زمینه ای مشترک میان دو موضوع مورد علاقه اش یعنی زیست شناسی اجتماعی و حفاظت از تنوع زیستی است.

بنیاد فرضیه زیست گرایی ( و زیست هراسی) وجود ساختارهای فیزیولوژیک یا عصبی با مبنای ژنتیکی است که به گیاهان، جانوران و زیستگاه های گوناگون واکنش متفاوتی نشان می دهند. گرایش مثبت یا منفی به جنبه های خاصی از زیستگاه سازشی است و به خصوص در زیستگاه اجدادی انسان به ما کمک می کرد خطرات را بشناسیم و به منابع دسترسی پیدا کنیم.

کتاب «در جست و جوی طبیعت» به غیر از پیشگفتارهای نویسنده و مترجم، شامل ۳ فصل اصلی است که به ترتیب عبارت اند از: «طبیعت جانوران، طبیعت انسان»، «الگوهای طبیعت» و «فراوانی طبیعت». در این ۳ فصل درباره مار، ستایش کوسه ها، همراهی با مورچه ها، مورچه ها و همکاری، فداکاری و تهاجم، تماشای بشر از فاصله، فرهنگ به عنوان فراورده ای زیستی، موجودات کوچکی که جهان را اداره می کنند، رونق دوباره سیستماتیک، زیست گرایی و اخلاق محیط زیست و ... صحبت شده است.

ویلسون در این کتاب علاوه بر انتقال یافته هایی که درباره خود جانوران و طبیعت هستند، در پی این است که یافته هایش چه چیزهایی درباره طبیعت انسان و رفتار گونه بشری به او و مای مخاطب می گویند.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

سه روز پیاده روی از یک اقامتگاه مبلغان مذهبی نزدیک ساحل جنوبی لائه مرا به تیغه رشته کوه ساراواگت با ارتفاع ۳۶۵۰ متر از سطح دریا رساند. من از درامرز بالاتر بودم، در علف زاری که در جای جای آن سیکادها یا سرخس های نخلی روییده بودند، گیاهان بازدانه ای کوتاه قامت که شبیه درختان نخل و خرمای رشدنیافته دوران مزوزوئیک هستند. ۸۰ میلیون سال پیش احتمالا دایناسورها از سرشاخه های اشکال نیاکانی این گیاهان که شباهت بسیار زیادی به سیکادهای امروزی داشتند می چریدند. یک روز صبح سرد هنگامی که ابرها کنار رفتند و خورشید درخشان تابید، راهنمایان پاپوآیی من دست از شکار والابی های کوهی با سگ و کمان کشیدند، من گذاشتن سوسک ها و قورباغه ها در شیشه های الکل را متوقف کردم، و همه با هم به تماشای آن چشم انداز پهنه نمای بی نظیر ایستادیم. در شمال می توانستیم دریای بیسمارک را ببینیم و در جنوب دره مارکهم و کمی دورتر کوهستان هرتسوگ را. جنگل اولیه که بخش عمده این کشور کوهستانی را پوشانده، به نوارهایی از پوشش گیاهی مختلف برحسب ارتفاع تقسیم شده بود. منطقه ای که درست زیر پای ما قرار داشت جنگل ابر بود، هزارتویی از تنه ها و شاخه های درختان در هم تنیده که با لایه ضخیمی از خزه، ارکیده ها و گیاهان دارزی دیگر پوشیده شده، لایه ای که بی وقفه و گسست روی تنه درختان و سطح زمین همه جا امتداد می یافت. دنبال کردن راه های پاکوب در این سرزمین مرتفع مثل خزیدن در غاری نیمه تاریک پوشیده با فرشی سبز و اسفنجی بود.

این کتاب با ۲۷۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4273676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha