۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷

توسط انتشارات نیستان هنر؛

گزیده اشعار شاعر ایرانی تبار مقیم هند به بازار نشر آمد

گزیده اشعار شاعر ایرانی تبار مقیم هند به بازار نشر آمد

کتاب «سفر در حباب» شامل گزیده اشعار فارسیِ «شُکریِ هندی» شاعر ایرانی‌تبار مقیم هند است با انتخاب و تدوین امیرحسین مدرس توسط انتشارات نیستان هنر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سفر در حباب» شامل گزیده اشعار فارسیِ «شُکریِ هندی» شاعر ایرانی‌تبار مقیم هند است که با انتخاب و تدوین و تصحیح امیرحسین مدرس (بازیگر، شاعر، نویسنده و پژوهشگر) توسط انتشارات نیستان هنر منتشر و روانه بازار نشر شده‌است.

شُکری، شاعری ناشناخته از قرن دوازدهم قمری است که اشعار خود را به فارسی و تُرکی می‌سروده و تاکنون نام و نشانی از او ثبت نشده است.

مدرس در مقدمه این کتاب، سابقه زبان فارسی در شبه‌قاره را به اختصار بررسی کرده و از لابه‌لای شعر شُکری به کشف نام و تبار و زندگی و باور و اندیشه او پرداخته‌است. همچنین در بخشی از مقدمه، شعر شُکری را دو رنگ نامیده؛ چرا که هم رنگ‌مایه و تلألؤِ طرزِ هندی در آن است، و هم دارای رنگ و رایحه سبک عراقی است. او همچنین نوشته: «شاید شُکری در مقایسه با هم روزگارانش شاعر برجسته و فوق‌العاده‌ای نباشد، اما شعرش از لطافت و حلاوت و دلپذیری و صفا بی‌بهره نیست».

تصحیح این کتاب، بر اساس نسخه خطّیِ دستیاب (موجود در کتابخانه مجلس) و با شیوه قیاسی به انجام رسیده است.

«سفر در حباب»، اشعار فارسیِ شُکری شامل قصائد، غزلیات، مُخَمَّسات و مُسَمَّط و یک نوحه، گزیده مثنویات و قطعات و رباعیات است. در پایان هر بخش از عناوینِ یادشده، مدرس به شیوه‌ای آسان و روان، ابیات و اصطلاحات و لغات دشوار را شرح و معنا کرده‌است.

کد خبر 5961691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha