۲۰ آذر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰

مهر گزارش می دهد؛

چوبکارها از چوب‌بُرها عقب ماندند/ صنایع مازندران تشنه چوب

چوبکارها از چوب‌بُرها عقب ماندند/ صنایع مازندران تشنه چوب

ساری- چوب‎کاری و زراعت چوب در مازندران نسبت به چوب بُری و قاچاق عقب است و باید برنامه ویژه ای برای شتاب بخشی به این طرح تدوین شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان:  قرار است طی بازه زمانی شش ساله ۵۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های زراعی و مستثنیات اشخاص و اراضی در کشور به زیر کشت زراعت چوب رود و عملکرد مازندران با دو اداره کل عریض و طویل منابع طبیعی در استان هنوز به ۳۰۰ هکتار ناقابل نرسیده است.

منابع طبیعی مازندران - ساری در حالی اجرای نصف و نیمه ۱۰۷ هکتار از زراعت چوب در منطقه زاغمرز را بوق و کرنا کرده و از کسب عنوان سوم در اجرای طرح زراعت چوب در کشور خبر می‌دهد که باید به حال چوب کاری در شمال و کشور تأسف خورد.

بوق و کرنای منابع طبیعی برای یک وجب زراعت چوب

با آنکه برای اجرای این پروژه اعتبارات فنی و پشتیبانی و تسهیلات دولتی در نظر گرفته شده است، اما استقبال برای زراعت چوب در مازندران قابل قبول نیست و درخت‌ها روی کاغذ می رویند تا باغات و اراضی.

در حال حاضر زراعت چوب به صورت لکه‌ای و محدود در عرصه‌های مختلف استان مازندران در دست اجراست و گونه اکالیپتوس برای اجرای این طرح مشتریان خاص خود را دارد.

منطقه زاغمرز از جمله مناطقی است که زراعت چوب در آن اجرا می‌شود و طرح سطح ۷ هکتاری زراعت چوب در منطقه ساحلی با گونه اکالیپتوس در دست اجراست.

چوبکارها از چوب‌بُرها عقب ماندند/ صنایع مازندران تشنه چوب

«کمیل قلی نژاد» رئیس اداره منابع طبیعی گلوگاه با بیان اینکه ۱۰۷ هکتار از اراضی ساحلی شهرستان به زیر کشت زراعت چوب رفته است، افزود: در این طرح ۷۱ هکتار ۳ ساله، ۲۴ هکتار ۲ ساله و ۱۲ هکتار یک ساله به بار می‌نشیند

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مزایای طرح زراعت چوب ادامه داد: کاشت گونه‌های سریع الرشد مانند صنوبر در دستور کار قرار دارد و حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، کاهش فشار بی‌رویه به عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب و افزایش کارکردهای غیر چوبی از جمله مزایای آن است.

در حالی منابع طبیعی مازندران - ساری مدعی است جزو سه استان برتر در زمینه زراعت چوب شناخته شده است که این پروژه با توجه به قابلیت‌های مازندران روند مطلوبی ندارد و شدت تخریب و تجاوز به عرصه‌های جنگلی و قاچاق چوب، تیشه به ریشه طبیعت و درختان هیرکانی زده است.

شدت تخریب و تجاوز به عرصه‌های جنگلی و قاچاق چوب، تیشه به ریشه طبیعت و درختان هیرکانی زده است تنگ شدن عرصه‌های منابع طبیعی و جنگل در پی قاچاق بی رویه چوب، تغییر کاربری مزارع و اراضی کشاورزی ضرورت توجه بیشتر به زراعت چوب را در استان‌های شمالی و مازندران الزامی می‌سازد.

از عرصه‌های ۱۰۷ هکتاری زراعت چوب در گلوگاه به مرکز استان برویم، به دو هکتار از عرصه زیر پوشش زراعت چوب در دارابکلای میاندرود می رسیم که سه هزار نهال در آن غرس شد و قرار است سه ساله به بار نشیند.

پروژه زراعت چوب پروژه با مشارکت مردم و استفاده بهینه از اراضی در مناطق مختلف کشور در دست اجراست و اداره کل منابع طبیعی مازندران - ساری تنها با ۱۰۷ هکتار مدعی کسب رتبه‌های برتر در کشور در این بخش است.

هرچند نباید از اجرای زراعت چوب در اراضی قانونی اشخاص در حاشیه رودخانه کلارود بابل عبور کرد. «علی حسینی» کارشناس ارشد کشاورزی درباره مزیت‌های زراعت چوب می‌گوید: برخورداری از سازگاری اکولوژیکی فراوان، تولید چوب زیاد، بهره برداری‌های کوتاه مدت و استفاده در صنایع مانند خمیر کاغذ روکش گیری، مصارف دارویی، زینتی، تولید روغن‌های فرار و تجاری از جمله مزیت‌ها است.

اکالیپتوس بیشتر طرفدار دارد

وی درباره اقبال زارعان برای بهره گیری از گونه اکالیپتوس در زراعت چوب اظهار کرد: اکالیپتوس‌ها با توجه به مقاومت نسبی به شوری و تا حدی خشکی محیط می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای زراعت چوب در مناطق ساحلی کشور باشند.

وی ادامه داد: از این درختان به عنوان بادشکن نیز استفاده می‌شود و در تثبیت آب و هوا، خاک و همچنین حاصلخیزی خاک و رونق محصولات کشاورزی ما بسیار مؤثر است.

حسینی با بیان اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که از سال قبل کلید خورد، می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه زراعت چوب در استان‌های شمالی باشد، افزود: اجرای این طرح می‌تواند عقب ماندگی تاریخی مازندران در زراعت چوب را کاهش دهد.

صنایع مازندران تشنه چوب

در سطح کشور ۹۲۲ هزار هکتار از اراضی کشور برای کشت زراعت چوب مستعد شناخته شده است و وجود کارخانه‌های صنایع چوبی از جمله چوب و کاغذ و رتبه برتر مازندران در صنایع سلولزی، نیاز به زراعت چوب را در استان ضروری می‌سازد.

چوبکارها از چوب‌بُرها عقب ماندند/ صنایع مازندران تشنه چوب

در حال حاضر صنایع مازندران برای تأمین مواد اولیه و چوب، چشم به دست زارعان چوب در استان‌های دیگر از جمله اردبیل دوخته‌اند. در حوزه منابع طبیعی مازندران - نوشهر نیز تا سال قبل ۱۳۰ هکتار از مزارع مردم به زیر کشت زراعت چوب رفته بود و این طرح با حمایت و استقبال مردم در مزارع اجرا شده است.

توزیع ۲۰۰ هزار اصله نهال

مهرداد خزایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال صنوبر و اکالیپتوس برای زراعت چوب در نظر گرفته شده است، افزود: در عرصه‌های مختلفی با مردم برای اجرای این طرح به تفاهم رسیدیم.

وی صنوبر را از جمله گونه‌های استفاده شده در طرح زراعت چوب برشمرد و گفت: بخشی از نهال مورد نیاز این طرح در قالب طرح مردمی کاشت درخت تأمین و توزیع می‌شود.

خزایی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات نهال رایگان می‌توانند با مراجعه به اداره کل منابع طبیعی نوشهر و ادارات منابع طبیعی شهرستان محل سکونت خود تقاضای مشارکت در طرح زراعت چوب را بدهند و کارشناسان پس از بازدید عرصه و تأیید نسبت به انعقاد تفاهم نامه اقدام خواهند کرد.

در غرب مازندران در مناطق و اراضی اشخاص در نوشهر، کرکاس عباس آباد و غیره عرصه‌هایی برای اجرای طرح زراعت چوب تخصیص داده شده است.

کد خبر 5963334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha