۲۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۱۲

قاضی زاده هاشمی:

رهاشدگی آثار به قاچاقچیان فعال چشمک می‌زند

 رهاشدگی آثار به قاچاقچیان فعال چشمک می‌زند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رهاشدگی آثار به قاچاقچیان چشمک می زند گفت: در برنامه هفتم توسعه ۴۰ حکم در رابطه با ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی پیش‌بینی شده است.

به‌گزارش خبرنگار مهر، احسان قاضی‌زاده هاشمی در نشست تخصصی «میراث در خطر ایران: در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غار هستیجان» که در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارتخانه برای این بود که بتواند نقش حاکمیتی داشته باشد و نیز اعتبارات مستقل دریافت کند و همچنین نظارت پذیر باشد. این وزارتخانه ساختارها و تشکیلات متنوعی دارد.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی نیازمند این هستیم که از آثار و اشیا و محوطه‌های تاریخی به صورت جدی صیانت کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البته با کمبودهایی اعتباری مواجه است.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تقویت اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی، خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر بودجه این وزارتخانه جهش بسیار خوبی داشته و ما در مجلس شورای اسلامی آمادگی این را داریم که برای سال ۱۴۰۳ به تقویت و افزایش بودجه این وزارتخانه کمک کنیم.

وی گفت: در حوزه تأمین اعتبار و بودجه ظرف ۳ سال گذشته اعتبارات میراث را چه در موزه تملک و دارایی چه نیروهای حفاظت افزایش دادیم البته کافی نیست، آقای ضرغامی نکته‌ای در مورد تخصیص اعتبار گفته بودند، خود وزارت میراث باید پیگیری کند. معتقدم یک مقداری باید خود مسئولان وزارتخانه کار معرفی میراث فرهنگی کشور را بیشتر کنند. در مورد میراث تاریخی باید یک حرکت فرهنگی با مشارکت خودتان در وزارت میراث صورت گیرد، کسی برای شما کاری نمی‌کند، شما مسئول هستید و باید مرد میدان باشید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از وظایف میراث پاسخگویی در حوزه حفاظت، معرفی و میراث در خطر است، بیش از ۴۰ حکم در وزارت میراث فرهنگی داشتیم که البته بیشتر این احکام جنبه گردشگری دارد و این باز نشان دهنده مظلومیت حوزه میراث است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کنار تقویت اعتبارات بودجه‌ای باید حفاظت از آثار تاریخی را به صورت جدی تقویت کنیم. گاهی اوقات شاهد این هستیم که کاوش‌های باستانی به علت کمبود بودجه نیمه‌کاره رها می‌شود و همین امر باعث خواهد شد که فرصت برای سواستفاده حفاران غیرمجاز و سودجویان به وجود آید.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که اگر شما وارد حوزه کشف و حفاری می‌شوید نیمه کاره رها نشود، در خراسان حفاری‌های زیادی شروع اما به دلیل نبود بودجه نیمه کاره رها شد، این رهاشدگی به افرادی که در حوزه قاچاق فعال هستند چشمک می‌زند.

کد خبر 5965223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha