۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۱:۳۱

تشخیص بیماری هاری در دزپارت / حیوان مبتلا معدوم شد

تشخیص بیماری هاری در دزپارت / حیوان مبتلا معدوم شد

دزپارت- نماینده اداره کل دامپزشکی خوزستان در دزپارت از معدوم سازی یک رأس گاو در یکی از روستاهای این شهرستان بعد از تشخیص قطعی به بیماری هاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طهمورث کایدی با اعلام این خبر بیان کرد: کارشناسان اداره دامپزشکی خوزستان با توجه به دریافت گزارشی مبنی بر مشاهده بیماری هاری در یک رأس گاو در یکی از روستاهای دزپارت در این روستا حضور یافتند و اقدام به نمونه برداری کردند و پس از مثبت اعلام شدن نمونه، لاشه حیوان با کمک دهیاری و مرکز بهداشت و درمان به صورت بهداشتی دفن شد.

وی افزود: پس از معدوم‌سازی، کار پایش و مراقبت ادامه یافت و واکسیناسیون سگ‌های نگهبان گله انجام و تاکنون مورد مثبتی مشاهده نشده است.

کایدی در ادامه بیماری هاری را یک بیماری کشنده ویروسی مشترک میان انسان و حیوان دانست و ادامه داد: این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و تنها راه کنترل آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون سگ‌های گله است.

نماینده اداره کل دامپزشکی خوزستان در دزپارت اضافه کرد: در صورت ابتلاء به هاری نیز مرگ حیوان یا انسان مبتلا حتمی بوده و مرگ با این بیماری بسیار دردآور و وحشتناک است.

وی، مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری را گزش حیوان هار عنوان کرد و گفت: ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده به سیستم عصبی میزبان وارد می‌شود و علائم بالینی بیماری و به دو فرم خشمگین و خاموش بروز می‌کند.

کایدی تاکید کرد: به دامداران توصیه می‌شود در صورت تغییر رفتار در دام‌های خود در اسرع وقت موضوع را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس مستقیم با حیوان مشکوک به طور جد خودداری کنند.

کد خبر 5966322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha