۲۲ دی ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

تمرین شادی با برنامه‌های طنز/ شوخی همراه با احترام باشد

تمرین شادی با برنامه‌های طنز/ شوخی همراه با احترام باشد

یک پژوهشگر رسانه‌ای با اشاره به برنامه‌های کمدی با حضور مردم بیان کرد که این تمرینی برای برنامه‌های سرگرم‌کننده و فضای مفرح برای مخاطب است.

غلامرضا آذری پژوهشگر و متخصص مطالعات ارتباطی، رسانه‌ای و سینما درباره گسترش طنز و استندآپ کمدی در تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: استندآپ کمدی، که شامل کمدین‌هایی است که از موقعیت‌ها و تجربیات مختلف برای سرگرم کردن مخاطبان استفاده می‌کنند، ریشه در نمایش‌های متنوع اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، به‌ویژه در تئاترهای وودویل دارد.

وی با اشاره به مثالی از برنامه‌های طنز شبکه نسیم اضافه کرد: این شکل از کمدی اغلب شامل مولدهای خنده سریع و چیدمان‌های اولیه بود که به هم متصل می‌شدند تا مخاطبان را به شوق آورده و تاحدودی آن‌ها را سرگرم کنند. به نظر من، استفاده از موقعیت‌های روزمره برای ایجاد خنده در برنامه‌های رسانه‌ای به‌ویژه کمدی‌های بصری می‌تواند روشی مناسب و موثر برای سرگرم کردن مخاطبان باشد. وقتی این کار با سلیقه و فرهنگ بومی هر کشور انجام شود، می‌تواند به مخاطبان کمک کند تا شوخ‌طبعی را در جهانی پیدا کنند که بسیار خاص و متفاوت بوده و حتی در سناریوهای مختلف و دنبال کردن آن‌ها احساس آرامش کنند.

آذری درباره طنزهایی که توسط هر موقعیتی سعی در خنده مخاطب دارد اظهار کرد: مهم است که استفاده از طنز یا قالب‌های مختلف شوخ‌طبعی، با لحاظ احترام و توجه به دیدگاه‌ها و تجربه‌های متفاوت صورت پذیرد. ترکیب موقعیت‌های روزمره برای اهداف کمدی و گسترش شادی و خنداندن می‌تواند به لذت و سرگرمی مخاطبان کمک کند و گاه آن‌ها را از کار و فکر روزانه رها و به عالم آسودگی سوق دهد.

مشارکت مخاطبان در برنامه‌های کمدی و تمرین لحظات شاد

وی درباره تاثیر حضور مخاطب در برنامه‌های طنز عنوان کرد: مشارکت مخاطبان تلویزیون در اجرای برنامه‌های طنز یا سرگرمی، چه به عنوان شرکت‌کننده و چه تماشاگر، به میزان قابل توجهی به جذب بیننده به تلویزیون کمک می‌کند. مشارکت مخاطب باعث ایجاد حس تعامل و تبادل ایده و احساس می‌شود. برخی از پژوهش‌ها نشان داده است که مشارکت مخاطبان پیامدهای قابل توجهی دارد. مشارکت مخاطبان در برنامه‌های کمدی تلویزیونی، مانند لحظه‌های خنده‌آور یا درگیری مستقیم نوعی تمرین است که تجربه کمدی یا برنامه سرگرم‌کننده را برای بینندگان افزایش می‌دهد.

این پژوهشگر اضافه کرد: کمدی‌های تلویزیونی معاصر با مشارکت مخاطبان تغییر شکل داده‌اند، که نشان‌دهنده اهمیت ایجاد ارتباط قوی با مخاطب با وجود مدل‌های تولید و توزیع در حال تکامل است. به طور خلاصه، مشارکت مخاطبان نقش مهمی در جذب و حفظ مخاطبان تلویزیونی از طریق تقویت تعامل و غنی‌سازی تجربه تماشا دارد.

وی درباره این‌که مخاطبان چگونه درگیر محتوا می‌شوند تصریح کرد: نتایج پژوهش‌های رسانه‌ای تخصصی نشان می‌دهد که مشارکت و درگیری مخاطبان از عوامل مهم سرگرم‌کننده هستند و با ایده‌های تعاملی تاثیر قابل‌توجهی بر برنامه‌های تلویزیونی دارند. برنامه‌های رسانه‌ای با تمرکز بر مردم عادی و مشارکت‌دادن مخاطب در محتوا، می‌توانند تجربه‌ای مرتبط‌تر و جذاب‌تر برای بینندگان ایجاد کنند. این رویکرد با تاکید روزافزون بر سرگرمی‌های تعاملی و مشارکت مخاطبان در شکل‌دادن به محتوایی که مصرف می‌کنند، هماهنگ و یکدست است.

تاثیر مجری در درگیرکردن مخاطب با برنامه

این پژوهشگر رسانه درباره حضور مجریان نوظهور در برنامه‌ها نیز گفت: تاثیر مجریان نوظهور در برنامه‌های تلویزیونی به طور خاص در برقراری ارتباط با مخاطبان می‌تواند قابل توجه و تامل باشد. پژوهش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که مجریانی که اشتیاق و علاقه واقعی به موضوع مورد بحث را نشان می‌دهند، مورد استقبال بینندگان قرار می‌گیرند. علاوه بر این، نحوه برخورد بینندگان با رسانه تلویزیونی تاثیر مهمی بر آموخته‌های آن‌ها دارد و تماشای فعال را می‌توان از طرق مختلف از جمله طراحی برنامه و ویژگی‌های مجری تشویق کرد.

وی اضافه کرد: مجریان می‌توانند بر انتخاب مخاطبان تاثیر بگذارند. در زمینه نمایش‌های مشارکتی مخاطب، تعامل بین مجریان و مخاطبان نیز می‌تواند اثربخشی ارتباط را افزایش دهد. وقتی مجریان مخاطب را درگیر می‌کنند، می‌توانند تجربه تماشایی پویاتر و مشارکتی‌تری ایجاد کنند که به طور بالقوه منجر به ارتباط قوی‌تر با مخاطب می‌شود. اثربخشی مجریان جدید در برنامه‌های تلویزیونی تحت تاثیر توانایی آن‌ها در برقراری ارتباط با اشتیاق، درگیرکردن مخاطب و ایجاد یک تجربه تماشای پویا است. این عوامل می‌توانند به تاثیر کلی و موفقیت برنامه کمک کنند.

کد خبر 5992148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha