تداوم واکنش‌ها به حمله ددمنشانه آمریکا و انگلیس به یمن

تداوم واکنش‌ها به حمله ددمنشانه آمریکا و انگلیس به یمن

حمله بامداد امروز انگلیس و آمریکا به یمن با واکنش های منطقه ای و بین المللی روبرو شده است.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: حمله ددمنشانه آمریکا و انگلیس به یمن واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح در واکنش به تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور بیانیه‌ای تصویری صادر کرد.

یحیی سریع در این بیانیه گفت: دشمن امریکایی- انگلیسی در چارچوب حمایت از جنایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه یمن را مورد تجاوز قرار داد. آنها صنعا و استان‌های الحدیده، تعز، حجه و صعده را با ۷۳ حمله هوایی هدف قرار دادند. در این حملات ۵ نفر از نیروهای مسلح شهید و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

وی افزود: دشمن آمریکایی و انگلیسی مسؤولیت کامل عواقب تجاوز مجرمانه علیه ملت یمن را به عهده دارد. تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن هرگز بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.

یحیی سریع تأکید کرد: برای دفاع از یمن و حاکمیت و استقلال آن، هرگز در هدف قرار دادن منابع تهدید و همه اهداف متخاصم دریایی و زمینی تردید نخواهیم کرد.

این مقام ارشد یمنی تصریح کرد: تجاوز وحشیانه به یمن هرگز ما را از حمایت و پشتیبانی از ملت فلسطین منصرف نخواهد کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین گفت: بار دیگر بر تداوم جلوگیری از تردد کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های عازم بنادر فلسطین اشغالی در دو دریای سرخ و عرب تأکید می‌کنیم.

شورای عالی سیاسی یمن نیز با صدور بیانیه‌ای به تجاوز آمریکا و انگلیس به این کشور، اعلام کرد: تمام منافع آمریکا و انگلیس در راستای پاسخ به تجاوز این دو کشور، به اهداف مشروع برای نیروهای مسلح یمن تبدیل شده است.

این شورا تأکید کرد: حمله هوایی آمریکا و انگلیس در امتداد تجاوز ناجوانمردانه اخیر آمریکا به نیروهای مسلح یمن و تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه قرار دارد.

مردم یمن به پا خاستند

هزاران نفر از مردم یمن با حضور در شهرهای مختلف این کشور حملات بامدادی آمریکا و انگلیس را محکوم و با شعارهای پرشور حمایت خود را از سیاست‌های «عبداالملک حوثی»، رهبر این کشور در دفاع از مردم فلسطین در غزه را اعلام کردند.

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصار الله یمن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: نیروهای مسلح یمن به تجاوز آمریکا و انگلیس پاسخ اولیه دادند و به‌زودی دامنه این پاسخ را گسترش خواهیم داد. ما هیچ کشوری در جهان غیر از رژیم صهیونیستی را هدف قرار ندادیم. حمله به کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های عازم فلسطین اشغالی را تا پایان تجاوز به غزه ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: هیچ ائتلافی در دریای سرخ وجود ندارد و تنها چیزی که هست، تجاوزگری آمریکا و انگلیس است. ما با کشورهای حاضر در ائتلاف آمریکایی تماس گرفتیم و آنها تأکید کردند که در تجاوز به یمن مشارکت ندارند. موضع یمن در حمایت از غزه مؤثر بوده است و این مسأله باعث شد تا آمریکا علیه ما ائتلاف تشکیل دهد. در تجاوز آمریکا و انگلیس شماری از شهروندان یمنی شهید یا زخمی شدند و ما تلاش می‌کنیم آمارها را ثبت کنیم. طرفی که دریای سرخ را نظامی کرده است، مسؤولیت عواقب آن را به عهده خواهد داشت و بدون شک ما به تجاوز آمریکا و انگلیس پاسخ خواهیم داد.

همچنین محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن به تجاوز آمریکا و انگلیس به کشورش واکنش نشان داد.

الحوثی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن، وحشیانه و تروریستی است و تجاوز عمدی و غیرقابل توجیه محسوب می‌شود که بازتاب دهنده خوی وحشیگری آنهاست.

الحوثی افزود: آمریکا و انگلیس با این تجاوز بار دیگر ثابت کردند که آنها تجاوز به غزه را مانند تجاوز به یمن مدیریت و از رژیم تروریستی صهیونیستی حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: حملات آمریکا و انگلیس به یمن، تجاوزی آشکار و غیرقابل توجیه است و در زمانی انجام می‌شود که جهان در جستجوی راهی برای توقف نسل‌کشی در غزه است. این تجاوز بار دیگر بر حمایت آنها از رژیم صهیونیستی و تداوم جنایت در غزه تأکید کرد.

عضو شورای عالی سیاسی یمن خاطرنشان کرد: حملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن بی‌پاسخ نخواهد ماند و به یاری خداوند به آن پاسخ خواهیم داد و به‌زودی بیانیه‌ای در این خصوص صادر خواهد شد.

محمدعلی الحوثی در پایان پیام خود نوشت: زنده باد یمن عزیز، زنده باد فلسطین آزاد و ننگ و شرم بر آمریکا و انگلیس.

شعارهای نمازگزاران بحرینی علیه آمریکا و انگلیس

از سوی دیگر نمازگزاران در مسجد امام صادق (ع) در منطقه الدراز بحرین شعارهایی علیه آمریکا و انگلیس سر دادند.

واکنش اردن به حمله آمریکا و انگلیس

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن اعلام کرد: ما با نگرانی اوضاع در دریای سرخ و تاثیر آن بر امنیت منطقه را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اردن بر امنیت و ثبات منطقه تاکید دارد و حمله اسراییل به غزه و زورگویی آن و نقض حقوق فلسطینیان تهدید بزرگی برای امنیت منطقه است.

وزیر خارجه اردن درباره سوق دادن منطقه به سمت جنگ و تنش از طریق تداوم حملات به غزه از سوی رژیم صهیونیستی و تلاش برای گشودن جبهه‌های جدید و کشاندن غرب به جنگ با هدف طولانی کردن عمر نخست وزیری نتانیاهو هشدار داد.

الصفدی اعلام کرد: ناتوانی جامعه جهانی در مهار اسراییل و جنایات شنیع آن علیه ملت فلسطین در غزه، مشوق این رژیم برای تداوم حمله و به خطر انداختن امنیت منطقه است.

وزیر خارجه اردن بیان کرد: جامعه جهانی یا باید به مسئولیت خود عمل کند و زورگویی اسراییل را متوقف و از افراد بی گناه و امنیت منطقه حمایت کند یا به نخست وزیر این رژیم و وزیران افراطی آن ادامه اقدامات خود برای کشاندن منطقه به سمت جنگی که امنیت و ثبات جهانی را به مخاطره می‌اندازد، اجازه دهد.

واکنش عمان به حمله آمریکا و انگلیس به یمن

سلطان نشین عمان به حمله آمریکا و انگلیس به یمن واکنش نشان داد.

وزارت خارجه سلطان نشین عمان بیان کرد: ما با نگرانی شدید حمله آمریکا وانگلیس به شهرهای یمن را دنبال می‌کنیم.

در بیانیه وزارت خارجه عمان آمده است: روی آوردن به اقدام نظامی علیه یمن از سوی کشورهای دوست را محکوم می‌کنیم و آن‌را مورد انزجار قرار می‌دهیم و آن‌هم در شرایطی که اسراییل به حمله به غزه بدون هیچ مجازات یا بازخواستی ادامه می‌دهد.

کتائب سیدالشهدا عراق: باید اشغالگران آمریکایی را از منطقه بیرون کنیم

گردان‌های سید الشهدا عراق با صدور بیانیه‌ای تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن را به‌شدت محکوم و بر همبستگی با مردم این کشور تأکید کرد.

در بیانیه این گردان‌ها آمده است: با تجاوز به یمن دیگر جای تردیدی درباره خوی سلطه‌جویی و قلدرمآبی آمریکا و اعتیاد این کشور به ظلم به ملت‌ها و جنایت علیه آنها باقی نمی‌ماند. آمریکا ائتلاف شیطانی و متزلزلی را علیه ملت عزیز یمن و برادران ما در مقاومت یمن رهبری می‌کند.

در ادامه این بیانیه تأکید شد: رژیم جعلی صهیونیستی و اشغالگران منفور آمریکایی ثبات و امنیت کل خاورمیانه را به خطر انداخته‌اند، بنابراین باید با تمام توان و ابزارهای موجود تلاش کنیم آنها را از منطقه بیرون کنیم. تا وقتی که این دو غده سرطانی در منطقه و در پیکر امت اسلامی باشند، نقض حاکمیت کشورها و ریختن خون بی گناهان به بهانه دفاع از امنیت رژیم جعلی صهیونیستی ادامه خواهد داشت و هیچ راه حلی جز بیرون انداختن آنها وجود ندارد.

گردان‌های سید الشهدا افزود: یمنِ باعزت و استوار، در برابر ظالمان و طغیانگران خواهد ایستاد و تجاوز به این کشور فقط باعث افزایش همبستگی ملت‌ها با محور مقاومت و حقانیت آرمان مقدس آنها و ایستادگی در برابر ظلم و طغیان و ادامه حمایت از غزه خواهد ش

دبیر کل عصائب اهل الحق عراق: همبستگی کامل خود را با یمن اعلام می‌کنیم

شیخ قیس خزعلی دبیرکل گروه مقاومت عصائب اهل الحق عراق اعلام کرد: همبستگی کامل خود را با ملت یمن در برابر حملات وحشیانه اعلام می‌کنیم و می‌گوئیم که این قبیل اقدامات تأثیری بر اراده این کشور ندارد.

حماس: حمله به یمن شعله ور شدن اوضاع را به دنبال خواهد داشت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با صدور بیانیه‌ای به تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن واکنش نشان داد.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: تجاوز آشکار آمریکا و انگلیس و حمله هوایی و دریایی به یمن را به‌شدت محکوم می‌کنیم. ما این تجاوز را نقض آشکار حاکمیت یمن و تهدید برای امنیت منطقه‌ای می‌دانیم که شاهد نظامی‌گری آمریکا و انگلیس است.

جنبش حماس در ادامه بیانیه خود افزود: هدف آمریکا و انگلیس از نظامی کردن دریای سرخ، حمایت از رژیم نازی صهیونیستی و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های آن علیه ملت فلسطین و کل منطقه عربی است.

این جنبش تأکید کرد: تجاوز وحشیانه به یمن اقدامی تروریستی است که تحت تأثیر خواست و اراده رژیم اشغالگر صهیونیستی و سران افراطی و نازی آن انجام می‌شود. تجاوز به یمن نتیجه‌ای جز شعله‌ور ساختن و تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه ندارد و واشنگتن و لندن مسؤول عواقب آن هستند.

جنبش حماس در پایان بیانیه خود اعلام کرد: موضع کشور برادر یمن و ملت قهرمان آن را در حمایت از ملت فلسطین در جریان نبرد طوفان الاقصی بسیار ارزشمند می‌دانیم.

روسیه: حمله به یمن نادیده گرفتن قانون بین المللی است

روسیه به دنبال حمله آمریکا و انگلیس به یمن خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت شد و لندن و واشنگتن را به تشدید ویرانگری پس از حمله به یمن متهم کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که حمله به یمن نمونه دیگری از تحریف قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی انگلوساکسون و نادیده گرفتن قانون بین المللی در راستای تشدید اوضاع در منطقه برای تحقق اهداف ویرانگرشان است.

از سوی دیگر کانال تلگرامی نمایندگی دائم روسیه خواستار نشست فوری شورای امنیت در ۱۲ ژانویه درباره حمله آمریکا و انگلیس به یمن شد.

وزارت خارجه روسیه خواستار کاهش تنش در منطقه شد و ماجراجویی آمریکا و انگلیس را تهدید مستقیم صلح و امنیت منطقه دانست.

چین: نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش در دریای سرخ باشیم

وزارت امور خارجه چین به حمله هوایی آمریکا و انگلیس به یمن واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه چین آمده است: نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش در حوزه دریای سرخ باشیم چرا که این مسأله بر تجارت جهانی تأثیر منفی می‌گذارد.

این وزارتخانه افزود: دریای سرخ گذرگاه مهمی است و امیدواریم همه طرف‌ها خویشتن‌داری کرده و برای حفظ امنیت منطقه نقش مسؤولانه ایفا کنند.

وزارت امور خارجه چین همچنین تأکید کرد که پکن برای تماس و ارتباط با همه طرف‌ها به‌منظور آرام کردن اوضاع در دریای سرخ آمادگی دارد.

ریاض: عربستان با نگرانی اوضاع را دنبال می‌کند

در واکنش به بمباران یمن از سوی ائتلاف نظامی آمریکا و انگلیس، وزارت خارجه عربستان سعودی نیز بیانیه‌ای صادر و در آن نگرانی خود را از تحولات دریای سرخ عنوان کرد.

ریاض در بیانیه خود درباره بمباران یمن گفته است: عربستان با نگرانی شدید عملیات نظامی در منطقه دریای سرخ و حملات به اهدافی در یمن را دنبال می‌کند.

وزارت خارجه عربستان در این بیانیه افزود: «بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات منطقه دریای سرخ تاکید می‌کنیم و خواهان خویشتنداری و پرهیز از تشدید تنش از سوی همه طرف‌ها هستیم.»

کد خبر 5992205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha