۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰

واگویه‌های انتخاباتی مهر؛

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

۴۴ روز تا انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، زمان باقی مانده و تدریجا آرایش‌ نیروهای سیاسی وضوح بیشتری به خود می‌گیرد. به همین مناسبت، سومین بسته انتخاباتی گروه سیاست مهر را تقدیم‌ می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سیاست - ۴۴ روز تا انتخابات «خبرگان ششم» و «مجلس دوازدهم» زمان باقی است و روز به روز بر حال و هوای انتخاباتی جامعه و کنشگری‌های سیاسی - انتخاباتی احزاب و تشکل‌ها افزوده می‌شود.

در ادامه، برخی اخبار و حواشی سیاسی-انتخاباتی را مرور و زمزمه‌ها و درگوشی‌های این حوزه را در قالب یک بسته خبری، ارایه می‌کنیم. این شما و این بخش سوم از سلسله «واگویه‌های انتخاباتی مهر».

حسن روحانی و استمرار پُر کاری انتخاباتی

«حسن روحانی» برخلاف روزهای پسادولتش که در سکون و سکوت به سر می‌برد و صرفاً در اعیاد از وزرای کابینه و استاندارانش میزبانی می‌کرد، این روزها بسیار فعال شده و در میتینگ‌ها و محافل مختلف شرکت و سخنرانی می‌کند؛ از مراسم سالگرد درگذشت هاشمی رفسنجانی تا دیدار با اعضای خانه کارگر.

روحانی که در سالگرد فوت هاشمی‌رفسنجانی در حسینیه شماره ۲ جماران، پیشاهنگ جمعیت در کنار ناطق‌نوری نشسته بود، این بار میزبان هیأت اجرایی خانه کارگر بود و در جمع آنان چنین گفت: «شرکت‌نکردن در انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند».

البته حضور روحانی در جمع یک تشکل کارگری، اذهان را معطوف به ماجرای بازدید او از کارخانه «مپنا» در سال ۹۵ به مناسبت روز کارگر کرد؛ در جریان آن بازدید، روحانی به عنوان رییس‌جمهور وقت با یک خودروی شاسی بلند خارجی در جمع کارگران حاضر شد و حتی برای خداقوت گویی و مصافحه با کارگران نیز از خودروی خود پیاده نشد.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

باز هم شورای ائتلاف؛ باز هم سرلیستی قالیباف

«شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» از اضلاع مهم کنشگری اصولگرایان در انتخابات مجلس به شمار می‌آید. به نظر می‌رسد این تشکل که ریاست آن با «غلامعلی حداد عادل» است، قرار است برای لیست خود بار دیگر «محمدباقر قالیباف» را بر صدر بنشاند. این اظهار نظری بود که «ابراهیم رسولی» سخنگوی شورای ائتلاف روز گذشته در یک نشست خبری مطرح کرد.

رسولی در این‌باره با بیان اینکه در مورد سرلیستی قالیباف مصمم هستیم، تصریح کرد: «احتمال وجود سرلیست دوم، نیازمند مشخص شدن مصادیق است که تا امروز این اتفاق نیفتاده است».

ادعای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان کاملاً نادرست است

«حمیدرضا ترقی» از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی اخیراً گفته است که ادعای رد صلاحیت اصلاح‌طلبان و منتقدین کاملاً نادرست و فاقد سند است.

شایان ذکر است که طبق شواهد موجود، برخی از عناصر اصلاح‌طلب علی‌رغم تاییدصلاحیت غالبِ هم‌فکران و هم‌قطاران خود، مدام در حال تبلیغ و ترویج این گزاره هستند که رد صلاحیت‌های گسترده‌ای در قبال اصلاح‌طلبان صورت گرفته است؛ از قرار معلوم هدف جریان مزبور از این قبیل مظلوم‌نمایی‌ها، جلب توجه افکار عمومی و حرکت زیرپوستی انتخاباتی است.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

اعتقاد «جبهه تحول‌خوان انقلابی» به فهرست واحد اصولگرایان

«مجتبی شاکری» سخنگوی جبهه تحول‌خواهان انقلابی با اعلام اینکه این جبهه شاخص‌های مد نظر خود را برای ارزیابی کاندیداها مشخص کرده، گفت: «۴۳ شاخص جبهه تحول‌خواهان برای نامزدهای انتخابات مجلس طی ۵ جلسه بررسی و تنظیم شده است».

شاکری این را هم گفته که جبهه تحول‌خوان انقلابی عضو شورای ائتلاف است و در نهایت معتقد به فهرست واحد است.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

یک اصلاح‌طلب: مردم دیگر به حسن روحانی رأی نمی‌دهند

«علی صوفی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «نوعی فضاسازی از سوی اعتدالی‌ها در جریان است که مردم حساس شده تا در انتخابات خبرگان به روحانی رأی دهند، این درحالی است که اگر روحانی تأیید هم شود مردم به او رأی نخواهند دارد».

ظاهراً کشمکش‌های اصلاح‌طلبان با روحانی و اعتدالی‌ها در حال ورود به فاز تازه‌ای است؛ افکار عمومی فراموش نکرده که در همان سال ۹۲ که روحانی به تازگی دولت خود را تشکیل داده بود، اصلاح‌طلبان طلبکارانه از او سهم‌خواهی می‌کردند و با تحقیر و ادبیاتی زننده، دولت او را «رحم اجاره‌ای» خطاب می‌کردند.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

اصلاح‌طلب خوش‌خیم؛ اصلاح‌طلب بدخیم

«محمدرضا باهنر» از چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی و عضو «شورای وحدت» در مصاحبه‌ای تصریح کرده که «ما یک‌سری اصلاح‌طلب خوش‌خیم و یک‌سری اصلاح‌طلب بدخیم داریم. یک عده هستند که به دنبال براندازی هستند و بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند. این‌هایی که انتخابات را تحریم می‌کنند، در ساحت سیاست کشور جایی نخواهند داشت و نمی‌توانند به مراکز قدرت ورود کنند».

باهنر تصریح کرد: «از سوی دیگر باید اصلاح‌طلبان خوش‌خیم را جذب کرد تا میزان مشارکت هم بالا برود اما کسی که در مقابل نظام می‌ایستد باید با هسته سخت نظام روبه‌رو شود، لذا اینکه اصلاح‌طلبان مدعی هستند افراد دخیل در فتنه باید تأیید صلاحیت شوند، عقلانی نیست».

شایان ذکر است که عده‌ای افراد مدعی اصلاح‌طلبی به «تحریمی‌ها» معروف شده‌اند چراکه مدام بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند و با مشارکت سیاسی مردم سَر سِتیز دارند. البته «محمد عطریانفر» عضو حزب کارگزاران در مصاحبه با مهر تاکید کرد که وزن «اصلاح‌طلبان غیر خشن» بر عناصر رادیکال در جبهه اصلاحات، چربش و برتری دارد.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

اتحاد ملت و تقلید از حزب منحله «مشارکت»

نهمین کنگره حزب «اتحاد ملت» که میراث‌دار رادیکالیسم به‌جامانده از «حزب منحله مشارکت» است، حواشی پُر رنگی را به همراه داشت؛ از کشف حجاب رییس کمیسیون زنان این حزب تا سخنان یأس‌آفرین «آذر منصوری» که خود را دبیرکل حزب مزبور می‌داند اما به سبب سابقه محکومیت قضایی نامبرده، دبیرکلی‌اش بر حزب اتحاد ملت غیر قانونی است.

خلاصه سخنان منصوری در کنگره حزب متبوعش، همان پی‌گرفتن خط تحریم انتخابات بود؛ خطی که از ناحیه اصلاح‌طلبان رادیکال با شدت و حدت دنبال می‌شود و با مخالفت شدید و غلیظ طیف‌هایی از جبهه اصلاحات از جمله کارگزارانی‌ها مواجه شده است.

«اصرار شورای ائتلاف» بر سرلیستی قالیباف

افزایش احتمال تشکیل ائتلاف میانه‌روها

احتمال تشکیل ائتلاف موسوم «میانه‌روها» برای حضور در انتخابات مجلس روزبه‌روز بیشتر قوت می‌گیرد؛ پس از آنکه «محسن هاشمی» رییس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت که «یک آیت‌الله هاشمی می‌خواهیم که به میدان بیاید و ائتلاف میانه‌روها را شکل بدهد» و «مسعود پزشکیان» وزیر دولت اصلاحات و کاندیدای مجلس دوازدهم نیز این سخنان را به گونه‌ای دیگر تکرار کرد و اعلام داشت که «باید ائتلاف کشوری میانه‌روها شکل بگیرد»؛ حالا «علی باقری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید که «اصل تشکیل ائتلاف میانه‌روها را اقدام و فرصتی لازم و واجب می‌دانم».

کد خبر 5995636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha