۱۳ بهمن ۱۴۰۲، ۸:۳۰

بازیکن ۱۵ ساله در آرسنال؛

جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان/ ورود ۴۰۲ کودک

جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان/ ورود ۴۰۲ کودک

براساس گزارشی که به جوان‌ترین بازیکنان فوتبال در پنج لیگ معتبر فوتبال اروپا پرداخته است، در فاصله زمانی ۱۴ سال بیش از ۴۰۲ بازیکن زیر ۱۸ سال وارد تیم های مطرح فوتبال جهان شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «اتان امباپه» برادر کوچک‌تر «کیلیان امباپه» که در تیم فوتبال پاری سن ژرمن فرانسه بازی می‌کند با ۱۶ سال و ۱۱ ماه سن در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ میلادی و در هفته هفدهم از رقابت‌های لوشامپیونه فرانسه در دقیقه ۹۲ در دیدار با تیم فوتبال «متز» به میدان رفت و به جدیدترین بازیکن زیر ۱۸ سالی تبدیل شد که به فوتبال اروپا معرفی شده است.

گروه تحقیقات و رصد فوتبال «CIES» در گزارش هفتگی خود به بررسی جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان پرداخته است. طبق اعلام این گروه از سال ۲۰۰۹ تا پایان سال ۲۰۲۳ مجموعه ۴۰۲ بازیکن زیر ۱۸ سال در ۵ لیگ انگلیس، ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا به میدان رفته‌اند. در این بین لیگ برتر فوتبال فرانسه با حضور ۱۱۹ بازیکن زیر ۱۸ سال، در رتبه اول در بین پنج لیگ معتبر فوتبال قرار دارد.

جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان/ ورود ۴۰۲ کودک

جوان‌ترین بازیکن شاغل در فوتبال اروپا در ۱۵ سال اخیر «اتان نوانری» با ۱۵ سال و ۶ ماه سن از تیم فوتبال آرسنال است که در سال ۲۰۲۲ در دیدار با آیندهوون در لیگ قهرمانان اروپا در دقیقه ۸۹ وارد زمین شد و عنوان جوان‌ترین بازیکن فوتبال اروپا را از آن خود کرد. او که اصالتی نیجریه‌ای دارد در سن ۹ سالگی به آکادمی آرسنال پیوست و برای تیم فوتبال زیر ۱۷ سال انگلیس بازی می‌کند.

لوکا رومرو هم دومین بازیکن جوان تاریخ فوتبال اروپاست که در سال ۲۰۲۰ در حالی که ۱۵ سال و ۲۲۱ روز سن داشت با پیراهن تیم مایورکا در لالیگا اسپانیا به میدان رفت.

فرانچسکو کاماردا هم مهاجم ایتالیایی تیم فوتبال آث میلان ایتالیا است که در سال ۲۰۲۳ و در حالی که ۱۵ سال و ۹ ماه سن داشت برای تیمش به میدان رفت.

۱۰ بازیکن جوان شاغل در ۵ لیگ معتبر فوتبال اروپا در ۱۵ سال اخیر به شرح زیر است:

۱. «اتان نوانری» نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۶ ماهگی در سال ۲۰۲۲ برای آرسنال

۲. لوکا رومرو، نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۷ ماهگی در سال ۲۰۲۰ برای مایورکا

۳. فرانچسکو کاماردا نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۹ ماهگی در سال ۲۰۲۳ برای آرسنال

۴‌. «ویسدوم آمی» نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۹ ماهگی در سال ۲۰۲۱ برای بولونیا

۵. «پیترو پلگری» نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۹ ماهگی در سال ۲۰۱۶ برای جنووا

۶. «لامین یامال»، نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۹ ماهگی در سال ۲۰۲۲ برای بارسلونا

۷. «ادی سالسدو» نخستین بازی در سن ۱۵ سال و ۱۰ ماهگی در سال ۲۰۱۷ برای جنووا

۸. «یوسوفا موکوکو»، نخستین بازی در سن ۱۶ سالگی در سال ۲۰۲۰ برای دورتموند

۹. «پل وانر» نخستین بازی در سن ۱۶ سالگی در سال ۲۰۲۲ برای بایرن مونیخ

۱۰. «ایوب بوادی» نخستین بازی در سن ۱۶ سالگی در سال ۲۰۲۲ برای لیل فرانسه

جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان/ ورود ۴۰۲ کودک
جوان‌ترین بازیکنان فوتبال اروپا در ۱۵ سال اخیر به ترتیب سن.

بازیکنی که در سن زیر ۱۸ سالگی در ۱۵ سال اخیر در ۵ لیگ معتبر فوتبال جهان بیشترین دقایق را به میدان رفته «جیان لوییجی دوناروما» است که در اکنون با ۲۴ سال سن در تیم بارسلونا حضور دارد با ۴ هزار و ۸۷۹ دقیقه بازی، رکورد بیشتری زمان بازی را در سن کمتر از ۱۸ سالگی در اختیار دارد. او فوتبال خود را از تیم آث میلان ایتالیا آغاز کرد.

جوان‌ترین بازیکنان شاغل در ۵ لیگ برتر فوتبال جهان/ ورود ۴۰۲ کودک
جوان‌ترین بازیکنان فوتبال اروپا در ۱۵ سال اخیر که بیشترین تعداد بازی را انجام داده‌اند.

در بین تیم‌های برتر در این ۵ لیگ، تیم پاری سن ژرمن با ۱۴ بازیکن جوان بیشتری بازیکن زیر ۱۸ سال را در ۱۵ سال اخیر به فوتبال جهان معرفی کرده است و نیس فرانسه در رده دوم قرار دارد.

تیم فوتبال دورتموند با ۱۲ بازیکن، لئون فرانسه با ۱۱ بازیکن، بارسلونا با ۱۰ بازیکن، سن اتین فرانسه با ۹ بازیکن و بایرن مونیخ و لیوپول هم با ۸ بازیکن در رده‌های بعدی قرار دارند. در بین دیگر تیم‌های شناخته شده هم می‌توان به منچستریونایتد و لورکوزن با ۷ بازیکن، اتلتیکومادرید، آرسنال و اینتر با ۶ بازیکن، رم و چلسی با ۵ بازیکن، میلان با ۴ بازیکن، یوونتوس با ۳ بازیکن و رئال مادرید با ۲ بازیکن اشاره کرد.

کد خبر 6010070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha