۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۴:۴۳

همه چیز مهیای حضور ملت؛

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

خرم‌آباد - هشت صبح امروز زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی تمام شد اما لرستان دیشب تا صبح شاهد استمرار فعالیت‌های تبلیغاتی بود و همچنان می‌توان رد پای این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی دید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان آماده برگزاری انتخاباتی پرشور است، مردم لرستان همواره در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی دین خود را به انقلاب و ارزش‌های اسلامی ادا کرده‌اند و در دوره‌های مختلف انتخابات نیز حضوری پررنگ داشته‌اند، و اما عوامل اجرایی و نظارتی لرستان نیز با اندیشیدن تمهیدات لازم فضا را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی فراهم کرده‌اند.

استان لرستان دارای هفت حوزه انتخابیه اصلی بوده که برنامه‌ریزی‌های لازم از سوی ستاد انتخابات این استان برای هر چه‌بهتر برگزار شدن دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صورت‌گرفته است.

سهم استان لرستان از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی هفت کرسی بوده و در مجلس خبرگان رهبری نیز دو کرسی از آن نمایندگان مردم لرستان در این مجلس است.

در مجموع برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۷۵ نامزد انتخاباتی لرستان در عرصه حضور دارند.

رقابت کاندیداها در «میدان مجازی»

با وجود اتمام مهلت تبلیغات رسمی انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان شاهد گرم بودن بازار کانال‌ها و گروه‌های مجازی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هستیم، هرکدام از کاندیداهای انتخابات مجلس اقدام به راه‌اندازی گروه‌های مجازی برای خود کرده‌اند تا از دیگر رقبای خود در میدان مجازی عقب نمانند.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

رقابت جالب کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای افزایش تعداد اعضای گروه‌ها بسیار دیدنی است، هرکدام از کاندیداها اعضای گروه خود را ترغیب می‌کنند که در ساعات پایانی منتهی به ماراتن انتخابات به تعداد اعضای گروه اضافه کنند تا از قافله رقابت با دیگر کاندیداها عقب نمانند.

استفاده از فضای مجازی اگرچه ممکن است دارای برخی از محاسن باشد و استفاده از کاغذ و پوسترهای رنگی را به حداقل برساند، اما آنچه واضح بوده، تأثیرگذاری منفی آن بر انتشار اخبار غیرصحیح و شایعه است.

همچنین با شروع تبلیغات انتخاباتی و داغ‌شدن بازار رقابت‌های کاندیداها موج ارائه فهرست‌های انتخاباتی در استان لرستان نیز ایجاد شد، شورای ائتلاف نیروهای انقلابی، حزب کارگزاران سازندگی، حزب «اعتدال و توسعه» و… هر کدام اقدام به انتشار فهرست‌های مجزا و اعلام اسامی کاندیداهای مورد حمایت خود کرده اند.

رقابت احزاب برای دادن لیست‌ها

شورای ائتلاف نیروهای انقلابی در لرستان در اطلاعیه‌ای لیست کاندیداهای مورد حمایت خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را این‌گونه اعلام کرد: حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی: ۱- محمدرضا ملکشاهی راد ۲- هادی هاشمی، حوزه انتخابیه بروجرد و اشترینان: ۱- بهرام بیرانوند ۲- عباس گودرزی، حوزه انتخابیه دورود و ازنا: روح‌الله لک علی‌آبادی، حوزه انتخابیه سلسله و دلفان: محمدحسین محمدی، حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان: علی امامی راد، حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان: سید حمیدرضا کاظمی، حوزه انتخابیه الیگودرز: عبدالرضا افروغ و برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری: ۱- آیت‌الله هاشم نیازی ۲ - آیت‌الله محمدمهدی سلیمانی اردهالی.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

همچنین حزب کارگزاران سازندگی ضمن اعلام اینکه شرایط مناسب برای معرفی کاندیدا در همه حوزه‌های انتخابیه فراهم نشد و نتوانستیم به جمع‌بندی برای معرفی کاندید مورد حمایت در همه شهرستان‌ها برسیم، در راستای روزنه گشایی برای تحقق عمل خیر همگانی از هم‌اندیشان و مردم گران‌قدر تقاضا دارد با حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی به کاندیداهای اصلاحگر و تحول‌خواه در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی: رضا سپهوند و علیرضا بیرانوند و در حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشگان، به ولی‌الله میرزایی اصل رأی دهند.

همچنین حزب «اعتدال و توسعه» و همچنین «کارگزاران سازندگی» در لرستان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند:

حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی در راستای تلاش برای مشارکت‌جویی مردم در تعیین سرنوشت و برای تقویت نگرش تحول‌گرا در جامعه، حمایت خود را از آیت‌الله «احمد مبلغی» کاندیدای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام می‌دارند.

سایر احزاب و گروه‌های سیاسی لرستان نیز در بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های مختلفی لیست کاندیداهای مورد حمایت خود برای مجلس شورای اسلامی را اعلام کردند.

بازار داغ «شعارهای انتخاباتی» کاندیداها

همچنین بازار داغ «شعارهای انتخاباتی» کاندیداها از نکات جالب تبلیغات انتخاباتی آنها در حوزه‌های انتخابیه مختلف لرستان به شمار می‌رود، شعارهایی که شاید با واقعیت‌های امروز لرستان در حوزه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و… همخوانی نداشته باشد و شاید بتوان گفت باتوجه‌به تجربیات و وعده‌های انتخاباتی گذشته، در حد همان «شعارهای انتخاباتی» کاندیداها بماند.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

«برای خدمت به مردم باید از خود گذشت»، «امروز شما، فردا من»، «فریاد اشترانکوه»، «قانون‌گذاری مطمئن»، «حول برای استقرار عدالت، رفاه و اشتغال»، «ما همه اثر گذاریم»، «امواج خروشان»، «حاکمیت قرآن - توسعه همه‌جانبه - استیفای حقوق» و… از جمله این شعارها است که کاندیداها در لرستان برای تبلیغات خود استفاده کرده بودند.

نشست‌های خانگی و طایفه‌ای باز هم پابرجا بود

برگزاری نشست‌های خانگی از سوی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی از دیگر نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی در لرستان بود، نامزدها برای جمع‌کردن آرای مردم به محله‌های مختلف رفتند و در منازل اقوام و فامیل اقدام به ارائه برنامه‌ها و سخنرانی‌های خود کردند.

باتوجه‌به فضای قومی و قبیله‌ای که در لرستان وجود دارد، تجربه نشان داده که این شکل از تبلیغات همیشه برای کاندیداها ثمربخش بوده و این امر موجب شده که کاندیداها بر برگزاری این‌گونه نشست‌های خانگی پافشاری فراوانی داشته باشند.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

برگزاری دیرهنگام و کم‌رنگ مناظره‌های انتخاباتی در فضای دانشگاه‌ها

برگزاری دیرهنگام مناظره‌های تبلیغاتی در فضای دانشگاه‌ها یکی دیگر از نمونه‌های تبلیغات انتخاباتی کاندیداها بود، دانشگاه لرستان تنها دانشگاهی بود که اقدام به برگزاری این مناظره‌های انتخاباتی کرد.

آنچه که از این مناظره‌های انتخاباتی رسانه‌ای شد، مناظره بین «مهرداد ویسکرمی»، «قدرت الله ترابی نژاد»، «مرتضی محمودوند»، «رضا سپهوند» و «نورمحمد فردی بیرانوند» بود که دو نفر از این کاندیداها شامل «رضا سپهوند» و «نورمحمد فردی بیرانوند» با وجود قول قبلی در این مناظره شرکت نکردند و «مرتضی محمودوند» هم با تأخیر در این مناظره انتخاباتی حضور پیدا کرد.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

انتخابات لرستان از نگاه آمار

احسان یاوری رئیس ستاد انتخابات لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷۵ نامزد انتخاباتی در عرصه انتخابات لرستان حضور دارند، گفت: در شروع تبلیغات تعداد کاندیداها ۳۵۰ نفر بود.

وی، عنوان کرد: در حوزه انتخابیه دورود و ازنا ۴۶ نفر، در حوزه انتخابیه دلفان و سلسله ۱۴ نفر، در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی ۷۹ نفر، در حوزه انتخابیه پلدختر و معمولان ۶ نفر، در حوزه انتخابیه الیگودرز ۱۹ نفر، در حوزه انتخابیه بروجرد و اشترینان ۷۲ نفر و در حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان ۳۹ نفر در عرصه انتخابات هستند.

رئیس ستاد انتخابات لرستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مجموع در استان هفت حوزه انتخابیه و ۹ شهرستان داریم، تصریح کرد: در استان هزار و ۶۵۴ شعبه اخذ رأی داریم.

یاوری بیان کرد: از این تعداد، هزار و ۳۰ شعبه اخذ رأی ثابت و ۶۲۲ شعبه هم سیار هستند.

به‌جامانده از تبلیغات انتخاباتی/۱۱ اسفند به‌یادماندنی رقم می‌خورد

وی با اشاره به اینکه از مجموع هزار و ۶۵۴ شعبه اخذ رأی ۸۴۵ شعبه شهری و ۸۱۰ شعبه نیز روستایی است، ادامه داد: در این راستا در خرم‌آباد ۳۶۵ شعبه اخذ رأی، در چگنی ۶۵ شعبه، در بروجرد ۲۷۰ شعبه اخذ رأی، در الیگودرز ۱۶۸ شعبه اخذ رأی، در دورود ۱۳۳ شعبه اخذ رأی، در ازنا ۸۴ شعبه اخذ رأی، در کوهدشت ۱۹۳ شعبه اخذ رأی، در رومشکان ۵۵ شعبه اخذ رأی، در دلفان ۱۲۷ شعبه اخذ رأی، در سلسله ۸۵ شعبه اخذ رأی، در پلدختر ۶۹ شعبه اخذ رأی و در معمولان ۴۰ شعبه اخذ رأی پیش‌بینی‌شده است.

رئیس ستاد انتخابات لرستان با بیان اینکه لرستان به لحاظ شعب ثابت از محدود استان‌های کشور بوده که تمام شعب ثابت آنلاین است، گفت: در این راستا حدود ۴۰۰ کیلومتر فیبر نوری و ۱۸۳ سایت روستایی یا ارتقا یافته و یا جدید هستند، صورت‌گرفته است.

یاوری گفت: این دوره از انتخابات هم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هم ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری را داریم، تعرفه این دو انتخابات با هم تجمیع شده است، برای هر کدام یک شعبه اخذ رأی پیش‌بینی‌شده است.

وی گفت: ۳۰ هزار نفر نیز کار برگزاری انتخابات در لرستان را بر عهده دارند.

کد خبر 6041111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha