۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۲۷

در همایش بین‌المللی سلامت خانواده مطرح شد؛

سلامت بر پایه خانواده استوار است

سلامت بر پایه خانواده استوار است

نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، با حضور مقامات بهداشتی از کشورهای مختلف منطقه و جهان، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع، از صبح سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، به میزبانی وزارت بهداشت در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور نیز، در مراسم افتتاحیه این همایش حضور دارد.

در این همایش دو روزه، قرار است دستاوردهای طرح سلامت خانواده، برای مهمانان خارجی همایش ارائه شود.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در پیامی تصویری به این همایش ضمن تقدیر از کشورمان به دلیل برگزاری این رویداد، توجه به پوشش همگانی سلامت را مهم و یکی از اولویت‌های اصلی آن سازمان دانست و گفت: توصیه می‌کنیم که تمرکز نظام‌های سلامت و از جمله ایران بر پرسنل بهداشتی و تقویت نظام ارجاع بیشتر شود.

وی اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از سوی کشورمان را فرصت بسیار مناسبی برای ارائه خدمات مطلوب و پیشگیری محور به مردم ارزیابی و عنوان کرد: درخواست داریم که دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان متعهد به حمایت از سلامت باشد همچنین ابزارها و امکانات سازمان جهانی بهداشت برای تقویت حوزه بهداشت و سلامت در اختیار همه کشورها از جمله ایران است.

«حنان بلخی» رئیس دفتر مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت نیز در پیام تصویری به این همایش، ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به حمایت از حوزه سلامت و نیز برگزاری این کنگره، تاکید کرد: از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که خدمات بهداشتی مردم محور و در دسترس را ارائه می‌کند. دوران همه گیری کرونا نشان داد که همه ما برای ارتقای تاب آوری نظام‌های سلامت، باید رویکرد مشترک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه‌های مهم و اساسی برای ارتقای پوشش همگانی سلامت دارد، افزود: تعهد سیاسی دولت‌ها نسبت به حمایت از سلامت هم مهم است و از سوی دیگر نیاز است تجارب کشورها برای ارتقای خدمات و شاخص‌های سلامت، اشتراک گذاری شود.

در ادامه، جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور گفت: سلامت بر پایه خانواده استوار است زیرا خانواده پایه سلامت فرد و جامعه قلمداد می‌شود.

وی افزود: سلامت خانواده دو بعد دارد، یکی این‌که ارائه خدمات به خانواده را مورد توجه قرار می‌دهد و دیگر این‌که توسعه الگوی خانواده را در اجتماع دنبال می‌کند. بدیهی است که این الگو مخالف فردگرایی، تکثرگرایی و استثمار زن و انسان در فرهنگ مسلط جهان امروزی است.

علم الهدی با بیان اینکه در این الگو، عقل مشاهده گر به عقل مداخله گر و فعال برای مواجه با آسیب‌های فرهنگی تبدیل می‌شود، اظهار داشت: باید با توسعه سلامت خانواده، فرهنگ‌های اصیل و تاریخی را به مقابله با این سیطره نابجا، فراخواند.

وی تاکید کرد: از پزشکان و عالمان فرهیخته حاضر در این همایش می‌خواهم به وضعیت آینده جهان و انسان توجه ویژه کنند تا از سیطره فرهنگی غرب که زنان و دختران در معرض آسیب‌های آن هستند، نجات یابیم.

همسر رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در بهداشت و پزشکی پیشرفت‌های خوبی داشته است، بر پیشرفت بیشتر سلامت فرهنگی تاکید کرد و گفت: علم پزشکی، علم پیشرو و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران دانشگاه‌های پیشرو هستند و باید علاوه بر تعقیب مسائل مربوط به سلامت و تحقیقات علمی، بتوانند در حوزه اجتماعی و فرهنگی هم به حل مشکلات کمک کنند.

علم الهدی، افزود: آلودگی‌های زیست محیطی همچون آلودگی آب، خاک و هوا نتیجه آلودگی‌های فرهنگی است.

وی ادامه داد: همانگونه که علوم پزشکی در همه گیری ویروس کرونا موفقیت‌های بزرگی داشته است، جهان باید بتواند ویروس‌های فرهنگی را نیز مهار کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: این همایش از نقطه مهمی که همان سلامت، امنیت و آرامش در خانواده است آغاز شده زیرا مطابق تعالیم قرآن زنان، اسباب آرامش و مردان، اسباب قوام خانواده هستند.

وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اجرای سیاست‌های توجه به جوانی جمعیت و خانواده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران، گفت: خانواده یعنی فداکاری، محبت، تعهد و توجه به ارزش‌های اخلاقی که تحقق همه این‌ها بدون وجود زنان فرهیخته و مسئول ممکن نیست.

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از دستاوردهای حوزه سلامت ایران نیز برپا شده است.

نخستین همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، ۱۵ و ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

کد خبر 6046476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha