۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۵۲

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

ایده های نوآورانه استان مرکزی در راستای افزایش فرزندآوری

ایده های نوآورانه استان مرکزی در راستای افزایش فرزندآوری

اراک- مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی از ارایه ایده های نوآورانه این استان در راستای افزایش فرزندآوری خبر داد و گفت: این مهم رویکرد محوری مسؤولان ارشد این استان است.

پروین مفتح زاده در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به رویکرد دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی در خصوص فرزند آوری و ازدواج اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی در بحث کمبود موالید رتبه اول را در کشور کسب کرد اما خوشبختانه در بحث مدیریت شیب نزولی موالید، میان سایر استان‌ها وضعیت مناسبی دارد.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی افزود: دستگاه‌های اجرایی مربوط به ارائه تسهیلات نظیر راه و شهر سازی و بانک‌های عامل در این راستا عملکرد مناسبی داشتند.

مفتح زاده با بیان اینکه ارائه ایده‌های نوآورانه استان مرکزی در راستای افزایش فرزندآوری دستور کار ویژه است، گفت: در بحث واگذاری زمین مقرر بود ۲۲ بهمن ماه امسال واگذاری تعدادی زمین به زوج‌های دارای سه فرزند و بیشتر، انجام شود اما فرایند اجرایی زمان بر شد.

واگذاری زمین به ۷۰۰ خانواده دارای سه فرزند و بیشتر

مفتح زاده ادامه داد: بر اساس قول مساعد شرکت عمران شهر جدید امیر کبیر و اداره کل راه و شهر سازی مقرر شد نیمه دوم فروردین ماه سال آتی به حداقل ۷۰۰ خانواده که دارای فرزند سوم و بیشتر هستند، واگذاری زمین انجام شود.

وی با اشاره به اجرای ماده ۷۳ قانون جمعیت گفت: در راستای اجرای اهداف سیاست‌های جمعیتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، دستگاه‌های اجرایی مختلف تعامل و هم‌افزایی لازم را دارند اما در رأس آن حوزه بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی بوده که با برنامه‌هایی نظیر پیشگیری از سقط جنین، تشویق به باروری و مزایای بیمه و حمایت اقتصادی خانواده، عملکرد، قابل قبولی داشتند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: در بحث خانواده و فرزند آوری، حرکت رو به جلویی در استان مرکزی شاهد هستیم که در ستاد جمعیت استان، ۴ کمیته تخصصی به منظور رصد اجرای قانون جمعیت تشکیل شده و مرکز نفس که در خصوص آگاهی بخشی و پیشگیری از سقط جنین است در شهرستان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده و نتایج خوبی تا کنون به همراه داشته است.

مفتح زاده با اشاره به فعالیت ستاد مردمی در بحث موالید و فرزند آوری گفت: ستاد مردمی به صورت رسمی در ۵ شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده و مقرر است تا اردیبهشت ماه سال آتی، ستاد مردمی در تمام شهرستان‌های استان افتتاح شود.

تشکیل شورای برنامه ریزی جمعیت در تمام استان مرکزی

وی با اشاره به تشکیل شورای برنامه ریزی جمعیت نیز گفت: شکل گیری این شورا که ترکیبی از ستاد حاکمیتی و مردمی است در فرمانداری شهرستان‌ها مدنظر ویژه است که در خصوص ازدواج، فرزند آوری و پیشگیری از سقط و دیگر موارد، برنامه ریزی لازم صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی تصریح کرد: فعالیت شورای برنامه ریزی جمعیت ابتدا از روستا آغاز سپس به بخش، شهر، شهرستان و مرکز استان تعمیم می‌یابد و باید اذعان داشت نقش دهیاری‌ها و خانه‌های بهداشت در این راستا نقش برجسته ای دارند.

مفتح زاده با اشاره به نقش مؤثر شهرداری‌ها نیز در این راستا گفت: این ارگان‌ها بسته‌های حاکمیتی هستند و در حالی که دست راست این بسته‌های حاکمیتی، هیأت‌های مردمی هستند که از روستاها تا شهرستان تشکیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این هیأت‌ها با عنوان ارزشمند و مقدس بیت الزهرا مطرح هستند، گفت: اکنون در مرکز اراک، ۵۰ بیت الزهرای فعال داریم و امید است شاهد افتتاح این مراکز در سایر شهرهای استان مرکزی باشیم.

کد خبر 6058269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha