۱ دی ۱۳۸۶، ۱۰:۳۴

مظفری خواستار شد:

تجدید نظر در قیمت شیرخام

تجدید نظر در قیمت شیرخام

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران گفت: تجدید نظر در قیمت شیرخام اهرم مناسب برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر و فرآورده های لبنی است.

علی احسان ظفری در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: تعیین قیمت شیر خام ازسوی دولت غیر کارشناسی است و در حال حاضر کارخانجات فرآوری پایین ترازقیمت تمام شده تولیدات خود را به فروش می رسانند لذا ادامه این روند باعث می شود تا بسیاری ازواحدهای تولیدی ازچرخه تولید خارج شوند.

وی بیان کرد: ناتوانی تولید واحدهای فرآوری به دلیل قیمت نامناسب شیرخام علاوه برتعطیلی واحدهای تولیدی کمبود محصولات مورد نیازمردم و به تبع گران شدن این محصولات دربازار مصرف را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران افزود: بنا براعلام وزارت جهاد کشاورزی سالانه بالغ بر8 میلیون و300 هزار تن شیر خام درکشورتولید می شود که این رقم براساس آماردام کشورتعیین شده درحالی که میزان قابل توجهی ازدام زنده هم اکنون از چرخه تولید به دلیل افزایش قیمت علوفه خارج شده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون صنایع فرآوری سالانه معادل 4 میلیون تن شیرخام را جذب و فرآوری می کنند درحالیکه ظرفیت فرآوری این صنایع درسطح کشوررقمی بالغ بر7 میلیون تن است.ا ظفری تصریح کرد: افزایش قیمت شیر خام در حالیست که قیمت بالای نهاده های دامی نظیرجو، ذرت، کنستانتره عدم رغبت دامداران به تولید شیرخام را در بردارد ضمن اینکه با آغاز فصل زمستان تولید شیرخام کاهش خواهد یافت.

وی اعلام کرد: درشرایط کنونی شاید دولت با اهرمهای فشارنظیرتعزیرات اجازه افزایش و گران شدن قیمت شیر و فرآورده های لبنی را ندهد اما این امرعاملی برای افزایش بی رویه قیمتها در سالهای آتی می شود.

مدیرعامل اتحادیه تولیدکنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران بیان کرد: اعمال ناموفق سیاست تثبیت قیمت شیر سبب خروج  بسیاری از واحدهای تولیدی از چرخه تولید شده که این امر در نهایت با افزایش قیمتها دربازار مصرف همراه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در سال جاری قیمت هرکیلو شیر خام 80 تا 120 تومان افزایش داشته و قیمت مصوب دولت برای هر کیلو شیرخام بالغ بر 290 تومان است در حالیکه قیمت آن هم اکنون از 380 تا 410 تومان درنوسان است؛ لذا افزایش قیمت شیردر بازار مصرف دور از انتظار نیست.

با توجه به افزایش قیمت جو نمی توان از دامدار توقع تولید شیر به قیمت 290 تومان را داشت این درحالی است که به دنبال افزایش قیمت خوراک دام قیمت نهایی تولیدات تحت تاثیر قرارمی گیرد.

دولت در راستای کاهش قیمت تولیدات لبنی چاره ای جز ارائه یارانه به نهاده های دامی ندارد تا شیر به قیمت واقعی نزدیک شود، درحالیکه قیمت نهاده ای نظیر یونجه دراختیاردولت نیست.

قیمت تمام شده هرکیلو شیرخام  بالغ بر 400 تومان است و سالانه حدود 4 میلیون تن شیر تبدیل به فرآورده های لبنی می شود که در 6 ماهه اول سال جاری حدود 55 درصد و در 6 ماهه دوم 45 درصد شیرفرآوری و تبدیل به محصولات لبنی می شود. 

کد خبر 608761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha