۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۲:۵۴

ده پهلوان خبر داد؛

کاوش در سه محوطه باستانی در اولویت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی

کاوش در سه محوطه باستانی در اولویت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: مهمترین پروژه‌ کاوش امسال قلعه قورتان، کوه خواجه و قلایچی بوکان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در نشستی که در سالن اجتماعات پژوهشگاه برگزار شد گفت: در طول یکسال گذشته ۲۰ اولویت را برای کارهای پژوهشگاه ذکر کردم که مهندسی وزارتخانه و استان‌ها در اولویت بود. شورای پژوهشی استان‌ها اکنون شکل گرفته تا بتوانیم اقدامات پژوهشی را مدیریت و هدفمند کنیم و در راستای آن اعتبارات برای نظام مسائل کشور هزینه شود

وی گفت: امسال پس از سال‌ها وقفه در حد بضاعت در نمایشگاه کتاب با ۷۰ عنوان جدید حضور داشتیم. همچنین ۵ همایش اصلی داریم که امیدواریم در استان‌ها برگزار شود.

وی گفت: دستورالعمل پیوسته‌های فرهنگی تاریخی پروژه‌های عمرانی تدوین شده و به استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. ضمن اینکه بیش از ۲۰ برنامه علمی در هفته میراث فرهنگی داریم.

وی درباره کشفیات جدید در همدان گفت: مجوز کاوش در خیابان باباطاهر همدان را دادیم. چون ساخت و سازهایی پیدا شده که ماهیت آن برای ما مشخص نیست.

ده پهلوان گفت: هجمه‌ها علیه میراث فرهنگی روز به روز در حال افزایش است این کار مدیریت نمی‌شود مگر با اقدامات فرا سازمانی.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در گردشگری از توان تخصصی استفاده نکرده‌ایم. خیلی از جاها راهنمایان توان این را ندارند که به گردشگران بگویند چرا میراث فرهنگی اهمیت دارد. ما در بخش فناوری سعی می‌کنیم دانشجویان را فعال کنیم. گردشگری به بن مایه تخصصی نیاز دارد مردم اگر به استانی می‌روند نباید سرگردان باشند بلکه باید با داشته‌های بیشتری از یک استان خارج شوند. بازدید کننده‌های ما می‌توانند از داشته‌های فرهنگی که در یک سایت تاریخی وجود دارد استفاده کنند ولی ما چه کاری برای آنها انجام داده‌ایم؟

وی با بیان اینکه طرح جامع گردشگری لوت هنوز به دست ما نرسیده است گفت: کاوش‌های تپه ازبکی آغاز شد و می‌تواند یکی از پایگاه‌های ما برای کاوش‌ها باشد محوطه‌های دیگری هم در دست کار داریم مثل بی شاپور و فیروز آباد. اکنون ۱۱۰ مجوز کاوش داریم که برخی از آنها بررسی باستان شناسی یا تعیین عرصه و حریم است. اعتباراتی دیده شده باید دید سازمان برنامه و بودجه چقدر از آن را به ما می‌دهد. برخی از کاوش‌ها طی هماهنگی با استان‌ها انجام می‌شود.

ده پهلوان گفت: ما پیشینه چندانی درباره فرونشست‌ها نداریم. سیزدهمین همایش حفاظت و مرمت را داریم دو سخنران درباره فرونشست با سطح بالا و پایین صحبت می‌کنند. نشستی هم در شیراز خواهیم داشت‌ولی موضوع حل فرونشست‌ها تنها به عهده وزارت میراث فرهنگی نیست بلکه باید نهادهای دیگر به کمک بیایند.

کد خبر 6104126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha