۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۸

مهر بررسی می کند؛

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

زنجان- انتشار تصویری از یک مدرسه دخترانه در زنجان که منتشرکنندگان سعی در القای تخریب جایگاه دختر از سوی مهمانان این مراسم داشته اند بازخوردهای زیادی داشته در حالی که اصل ماجرا چیز دیگری است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: از ظهر چهارشنبه تصویری از استقبال دانش‌آموزان قرآنی در فضای مجازی استان زنجان به سرعت در حال باز نشر است، تصویری که تنها یک لحظه از یک مراسم را به تصویر کشیده است. تصویری که منتشر کنندگان آن تلاش کرده‌اند فضا آنگونه که خودشان تصور می‌کنند به جامعه القا کنند و در فضای مجازی برداشت ناصواب را تنها با تکیه بر یک تصویر به مخاطبان خود منتشر و بازنشر دهند برداشتی که فرهنگ والای زنجانی‌ها در حرمت نهادن به دختران و بانوان را نشانه رفته است.

طی سال‌های اخیر بخصوص چند ماه گذشته شاهد انتشار اخبار غیرواقع، بدون تحقیق و بی اخلاقی گسترده در فضای مجازی رها شده استان بوده‌ایم و این امروز در مساله تصویر منتشر شده در خصوص استقبال دانش آموزان یک مدرسه قرآنی در زنجان نمود پیدا کرده است.

تصویری که ابتدا در کانال اطلاع رسانی شهرداری زنجان منتشر شد دستمایه برداشت‌های گسترده و هجمه علیه آموزش و پرورش شد، تصویری که القا کننده تنظیم دختران شاغل به تحصیل در مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) است، در حالی که این تصویر تنها قاب کوچک از صحنه استقبال از شهردار زنجان است که (درست در زمانی که دانش آموزان گل‌ها را روی زمین گذاشته و در حال بلند شدن هستند را ثبت کرده است. و این لحظه ثبت شده به بدسلیقگی شهرداری زنجان در کانال این مجموعه منتشر و باعث شده مباحث غیرواقع در این زمینه در فضای مجازی منتشر شود.

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

تعدادی دانش‌آموز شاخه‌های گل را در طرفین مسیر حرکت مهمان به سمت داخل مدرسه به زمین می‌گذارند و به عبارتی مسیر تردد مهمان را با گل تزئین می‌کنند.

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان: اخبار فضای مجازی کذب است

روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان طی بیانیه‌ای در واکنش به تصویر منتشر نشده در خصوص استقبال از شهردار زنجان، اخبار کذب منتشر شده در فضای مجازی با مضمون تعظیم دانش آموزان به مسؤولان در مدرسه را کذب عنوان کرده است.

در این بیانیه عنوان شده است: به انتشار عکسی با محتوای کذب از مراسم قرآنی مدرسه امام حسن مجتبی (ع) که سعی در القای دروغین ترویج فرهنگ طاغوتی تعظیم در مقابل مسؤولان توسط دانش آموزان را دارد؛ به اطلاع می‌رساند: حفظ جایگاه والای شخصیتی دانش آموزان در مدارس از مهمترین خطوط قرمز دستگاه تعلیم و تربیت استان است و تمامی برنامه‌ها و فعالیت تربیتی ذیل موضوع خودشناسی و تقویت هویت و شخصیت والای دانش آموزان در مدارس برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

آموزش و پرورش استان زنجان تاکید کرده است: لازم به ذکر است مدرسه امام حسن مجتبی (ع) از مدارس شاخص استان در اجرای برنامه‌های تربیتی و قرآنی است و دانش آموزان این مدرسه در هنگام ورود خیرین مردمی و مسؤولان حامی قرآن و فرهنگ قرآنی، که به احترام این کتاب آسمانی و دختران قرآنی وارد این مدرسه می‌شوند، به رسم ادب با ایستادن در مسیر ورودی مدرسه به استقبال آنان می‌روند. و این موضوع مطابق موازین اسلام و همزمان با در نظر گرفتن حفظ کامل جایگاه شخصیتی دانش آموزان انجام می‌شود.

در ادامه پاسخ آموزش و پرورش استان زنجان عنوان کرده است: لازم به ذکر است تخریب شخصیت یک مدرسه و دانش‌آموز قرآنی و یا تخریب یک شخصیت یا یک مسؤول که حامی فعالیت‌های قرآنی و گسترش فرهنگ اسلامی بوده، آن هم با استفاده از یک عکس لحظه‌ای و شیطنت رسانه‌ای (درست در زمانی که دانش آموزان گل‌ها را روی زمین گذاشته و در حال بلند شدن هستند) آنها را در حالت تعظیم به شهردار نشان داده و جنجال رسانه‌ای راه انداخته‌اند، بر خلاف اخلاق حرفه‌ای و اسلامی بوده و کاملاً دور از عدل و انصاف است.

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

امیدواریم آنان که با تفسیر به رأی خود، اقدام به پخش مطالب تخریبی در فضای مجازی علیه مجموعه‌های حامی فعالیت‌های تربیتی و پرورشی در مدارس انجام داده‌اند، نموده و بدتر از آنها، کسانی که این خبر کذب را بازنشر می‌کنند، بتوانند در محضر عدل الهی و مراجع قانونی برای این بی اخلاقی‌ها که یقیناً مصداق «حق‌الناس» است، پاسخی داشته باشند.

آموزش و پرورش زنجان تاکید کرده است: شایان ذکر است ویدئوی کامل حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز که به همراه مدیر کل آموزش و پرورش، امروز میهمان این مجموعه قرآنی بودند در این برنامه منتشر شده است که خود گویای دروغ بودن اخبار منتشر شده در فضای مجازی است.

مدیر مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) شهر زنجان: آداب میزبانی را به جا آوردیم

در این میان خانم خدیری مدیر مدرسه قرآنی امام حسن مجتبی (ع) شهر زنجان در متنی که فضای مجازی منتشر کرده، در رابطه با مسائل پیش آمده در مراسم استقبال از شهردار زنجان در مدرسه امام حسن مجتبی (ع) تاکید کرده است: رسم دیرین دانش آموزان در مدرسه امام حسن مجتبی علیه السلام این است که در ورود بزرگان و میهمانان به مدرسه اعم از خیران مردمی و مسؤولیا حامی قرآن و فرهنگ قرآنی، که به احترام ای کتاب آسمانی و دختران قرآنی وارد این مدرسه می‌شوند، به نحو احسن و به رسم ادب میزبانی کرده و با افتخار با گذاشتن گل در مسیر ورود میهمانان، از ایشان استقبال و خوش آمد گویی می‌کنند.

خدیری با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات آیه که می‌فرماید یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ. «ای کسانی که ایمان آوردید اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد درباره آن تحقیق کنید مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.» ادامه داده است: استقبال و خوش آمد گویی گفتن همراه با گذاشت گل در مسیر مهمانان نه برخلاف شرع و نه برخلاف عرف، بلکه مطابق و موافق ادب یک دانش‌آموز دریک مدرسه قرآنی است.

خدیری که در متن منتشر شده از خود به عنوان خادم قرآن و دختران قرآنی در مدارس قرآنی امام حسن مجتبی علیه السلام زنجان نام برده است، می‌افزاید: تخریب شخصیت یک مدرسه و دانش‌آموز قرآنی و یا تخریب یک شخصیت یا یک مسئول دلسوز که حامی فعالیت‌های قرآنی و گسترش فرهنگ اسلامی مهمان بوده، آن هم با استفاده از یک عکس لحظه ایی (که اتفاقاً فیلم و عکس کامل این حضور و استقبال از سایر مهمانان ثبت و موجود می‌باشد) دور از عدالت و انصاف است.

واکاوی تصویر منتشر شده مراسم استقبال از شهردار زنجان

وی معتقد است: آنان که با تفسیر به رأی مطلب تخریبی در فضای مجازی پخش کرده‌اند و بدتر از آن کسانی که این خبر کذب را بازنشر می‌کنند، امیدوارم بتوانند در محضر الهی برای این بی اخلاقی‌ها پاسخی داشته باشند. سنگ بدگوهر اگر کاسه زرین بشکست قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود

قرآن و فعالان حوزه قرآن و کسانی که در مسیر قرآن فعالیت می‌کنند جایگاه و منزلت ویژه دارند و وظیفه همگان کمک به ترویج فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی است و در این مسیر هیچ مدیر و مسؤولی منت انجام کار در این حوزه را نباید داشته باشد بلکه افتخارش خدمت در مسیر توسعه و اشاعه فرهنگ قرآنی باشد و انتظار تشکر نداشته باشد.

بی شک این نوع رفتارها زیر سوال بردن فرهنگ و جایگاه دینی و ملی جامعه ایران است و برداشت‌های ناصواب و غیرواقع و در برخی مواقع تنها و تنها برای زیر سوال بردن جامعه است.

مدیران و آحاد جامعه باید در عصری که به سرعت در حال حرکت به یک جامعه مبتنی بر گردش آزاد اطلاعات و رسانه محوری است، زبان رسانه را متوجه شوند و قبول کنند که بدون داشتن فهم و درک رسانه‌ای نمی‌توانند در دنیای امروز به دستاوردی برسند و به جای رفع نواقص خود رسانه‌ها را مورد هجمه قرار ندهند و الفاظ رکیک علیه رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی به کار نبرند.

کد خبر 6108117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • جعفریان IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
      13 1
      حتی اگر تعظیم هم نباشد.ریختن گل به قدوم یک مدیر کاری اغراق آمیز بوده و ایجاد توهم می‌کندو در شان مدرسه نیست.
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      8 0
      مدیر محترم مقداری در انجام یک سری از برنامه های خود تفکر و تجدید نظر بفرمایید.فکر نمیکنم این همه احترام برای یک فرد عادی اعم از خیر و مسئولان مورد نیاز باشد.
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      2 0
      تعظیم به افراد حس خودکم بینی نسبت به دختران ( مادران آینده ) دارد . باید آموزش دهید برای خدا تعظیم کنند و احترام بزرگ تر ها و والدین و حتی معلم را داشته باشند .