۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۵:۵۹

وزیر علوم :

سرعت در جذب اعضای هیات علمی رتبه دانشگاه‌ها را تغییر می‌دهد

سرعت در جذب اعضای هیات علمی رتبه دانشگاه‌ها را تغییر می‌دهد

وزیر علوم گفت: پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها بر اساس سرعت و دقت جذب اعضای هیات علمی رتبه‌بندی شوند. عملکرد دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیات علمی در رتبه‌بندی لحاظ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، نشست سراسری دبیران جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی کشور امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل در این نشست عنوان کرد: امیدوارم که نتیجه این هم‌اندیشی بگونه‌ای باشد که سرعت و دقت جذب اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌ها را ارتقا دهد. هر کجا همفکری، همکاری و هم‌افزایی باشد، خروجی آن تصمیمات عاقلانه‌تر و عالمانه‌تر خواهد بود.

وی افزود: برای گرفتن تصمیمات درست باید با افراد ارتباط درست و نزدیک برقرار کرد. اگر ما بخواهیم بدون توجه به معضلات و مشکلات دانشگاه‌ها تصمیماتی بگیریم، اشکالاتی پیش می‌آید که سرعت و دقت را کاهش می‌دهد. وقتی تصمیمات ما بر مبنای واقعیات میدانی باشد حتماً مؤثرتر خواهد بود.

وزیر علوم خطاب به رئیس مرکز جذب وزارت علوم گفت: پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها بر اساس سرعت و دقت جذب اعضای هیأت علمی رتبه‌بندی شوند و گزارشی بر این اساس تنظیم شود تا بتوانیم طبق گزارش از حق و حقوق افراد دفاع کنیم و هر کجا هم در راستای حق و حقوق مردم، نیاز به تشویق و بازنگری وجود داشته باشد، این کار را انجام دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزایش جذب از مسیر بنیاد نخبگان و ضرورت کاهش فرآیند جذب اعضای هیأت علمی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه عملکرد دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیأت علمی در رتبه‌بندی لحاظ می‌شود گفت: کارنامه هیأت‌های اجرایی جذب در سالیان گذشته مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت لزوم در ضوابط بازنگری شود.

وزیرعلوم در ادامه به بیان چند نکته پرداخت و گفت: نکته نخست اینکه طرحی تعریف شود تا تشکیل بیش از یک دهه هیأت اجرایی جذب و این شیوه جدید جذب هیأت علمی را ارزیابی کند و بر اساس این ارزیابی بتوان نقاط قوت و ضعف را شناسایی و در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تلاش کرد.

وی با تاکید بر تغییر و بازنگری در برخی قانون‌ها، افزود: یکی از مشکلات ما به‌روز نشدن برخی از قانون‌ها با شرایط جدید است؛ ما باید قوانین منعطف داشته باشیم. به طور مثال چرا باید فقط استاد تمام‌وقت داشته باشیم. باید بین زیرنظام‌های آموزشی تفاوت قائل شویم. چرا برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی به فکر استخدام استاد هستیم. بیاییم برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی استاد پاره‌وقت تعریف کنیم تا بتوانیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم از مشارکت افراد و تجربه آن‌ها استفاده کنیم.

زلفی‌گل بر انجام اقدامات پیشینی و پسینی برای جذب اعضای هیأت علمی تاکید کرد و افزود: در اقدامات پیشینی کارهای بسیاری که زمانبر است را از قبل انجام دهیم. به طور مثال استعلام افرادی که در فراخوان شرکت می‌کنند، قبل از مصاحبه علمی و عمومی گرفته شود. همچنین یکی دیگر از اقدامات پیشینی که می‌توان انجام داد، آموزش و مهارت‌آموزی افراد قبل از شرکت در فراخوان جذب اعضای هیئت علمی است.

وی ادامه داد: معلمی شغل جامع‌الاطراف و حرفه بسیار سنگینی است و افراد برای ورود به این شغل باید آموزش ببینند. بنابراین سیستمی طراحی شود تا دانشجویان مقطع دکتری که قصد شرکت در فراخوان جذب را دارند، در کارگاه‌های حرفه‌ای معلمی شرکت و گواهی آن را دریافت کنند و امتیازی نیز برای آن در نظر گرفته شود. همچنین به افرادی که دوره‌های پسادکتری را پشت سر می‌گذارند، امتیاز ویژه داده شود.

وزیر علوم اظهار کرد: یک از آرزوهای من این است، دانشجویانی که استعداد معلمی و استادی دارند، از دوران کارشناسی یا حتی دوران دانش‌آموزی، توسط معلمان و استادان دانشگاه، شناسایی و در سیستمی ثبت شوند تا بتوان آن‌ها را برای این شغل پرورش داد.

وی با اشاره به صدور فرنامه برای دانشجویانی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند، گفت: از این به بعد برنامه‌ریزی شود تا در کنار کارنامه علمی، فرنامه افراد هم در هنگام جذب مورد توجه قرار گیرد و امتیازی برای آن در نظر گرفته شود.

زلفی‌گل به حق اعتراض افراد اشاره و تاکید کرد: اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسید و آن اعتراض را بررسی کنید تا حقی ناحق نشود. همچنین اگر زمانی مشخص شد که دو نفر صلاحیت علمی و عمومی لازم را برای عضو هیأت علمی شدن دارند، شرایطی مهیا شود که دانشگاه‌ها حق جذب هر دو نفر را داشته باشند.

وی با اشاره به تعداد متفاوت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه مشکل وجود دارد، بنابراین لازم است برای دانشگاه‌هایی که تعداد اعضای هیأت علمی بالایی دارند، نسبتی در نظر گرفته و تعداد هیأت‌های جذب بیشتر شود.

وزیر علوم در ادامه نشست تاکید کرد: کاری کنیم همان روزی که هیأت اجرایی جذب وزارتخانه نامه جذب افراد را به دانشگاه ابلاغ می‌کند، رئیس دانشگاه مکلف باشد در همان روز با استاد قرارداد ببندند و حقوقش را پرداخت کنند تا کد استخدامی صادر شود. همچنین از همان روز هم مقالات انجام شده توسط استاد برای ارتقا لحاظ شود. قوانین در این خصوص باید تصحیح شود تا افراد احساس کنند که عدالت وجود دارد.

وی درخصوص استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: نوع نگاه ما به نخبگان و جذب آن‌ها باید تغییر کند. همانگونه که مقام معظم رهبری بر استفاده از نخبگان در امور کشور تاکید دارند، ما نیز باید از نخبگان حمایت کنیم. بر اساس قانون، وقتی بنیاد ملی نخبگان فردی را به عنوان نخبه معرفی کرد باید خارج از مصاحبه جذب شود. رعایت قانون، مسیر جذب نخبگان را راحت‌تر می‌کند. ما باید به سمتی حرکت کنیم که تمام استادان دانشگاه‌ها از نخبگان باشند چون دانشگاه‌های ما شایسته بهترین‌ها هستند. بنابراین موضوع نخبگان در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

کد خبر 6111039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 0
      چه جالب! شش ماهه جلسه صلاحیت علمی و عمومیم برگزار شده منتظرتشکیل جلسه هیات اجرایی هستم، انگار نه انگار که این عمر منه که داره میره من که کلا هدفم را عوض کردم عطاتون را به لقاتون بخشیدم
    • سیدجوادعمادی IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 1
      بله فرمایشات آقای وزیر علوم درست است و از این به بعد صبح درخواست میدیم چون دانشگاه مفید درس خواندیم تا ظهر رد میکنند دیگر بیشتر از این منتظر نمی‌گذارند درود بر شما که آنقدر به فکر ما هستین.
    • محمد صمدپور IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 0
      فراخوان آبان 1401 در دانشگاه تبریز نظر مثبت گروه مربوطه و هنوز هیئت اجرایی بررسی نهایی و امضای صورت جلسه را انجام نداده از وزارت علوم پرسیدم گفتند ما منتظر جواب دانشگاه هستیم چند ترم هست که به صورت حق التدریس در این دانشگاه مشغول هستم و از شهری دیگر با مسافت زیاد در حال رفت و آمد به تبریز هستم
    • محبوبه جوان خواه ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      0 0
      آرزوی یک مادر ادامه تحصیل فرزندم وانتقال یا مهمان در دانشگاه پزشکی مشهد