۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۵۳

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه:

ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه مهجور مانده‌اند

ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه مهجور مانده‌اند

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه دارای ظرفیت‌های بسیار و غنی از اندیشه‌هایی قوی و دارای براهین متقن است که متاسفانه مهجور مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار در دیدار دبیر جایزه جهانی شهید صدر و اعضای کمیته اجرایی با اشاره به فروغ اندک آثاری که از معارف فقهی و کلامی اسلام در دنیای غرب توسط افرادی ترجمه و تالیف شده است، اظهار کرد: این امر نشان دهنده این حقیقت است که اگر در قالب برنامه‌ای مثل همین جایزه جهانی صدر، این اندیشه‌ها و نظریه‌های قوی موجود در حوزه‌های علمیه، به مخاطب جهانی و غربی معرفی و تبیین شود چه اتفاق مبارکی خواهد بود و چه استقبالی از آن خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم افزود: حوزه‌های علمیه دارای ظرفیت‌های بسیار و غنی از اندیشه‌هایی قوی و دارای براهین متقن می‌باشد که متاسفانه مهجور مانده‌اند و باید برای تبیین آن‌ها تلاش بیشتری شود.

وی ضمن ارزشمند خواندن طرح برگزاری جایزه جهانی شهید صدر از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: توصیه ما این است که در روند اجرایی چنین برنامه‌هایی با تشکیل کمیته‌های تخصصی و با حضور صاحب نظران در هر زیرموضوعی، نسبت به اتقان بالا و پالایش دقیق نظریه‌های دریافتی همت گمارده شود چرا که گاهی مشاهده می‌شود برخی دیدگاه‌های دانشمندان غربی با رنگ و لعابی به ظاهر اسلامی از سوی برخی پژوهشگران جوان مطرح و ارائه می‌شوند، بنابراین باید مراقب بود که اینگونه نظریه‌ها به نام و نشان حوزه علمیه شیعه منتشر نشود که عواقب مطلوبی نخواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: اگر هم نظریه‌ای مطرح می‌شود جانب احتیاط در آن رعایت و از اظهار نظر قطعی پرهیز شود چراکه حتی امام خمینی(ره) نیز نظریه‌های فقهی و اصولی خویش را با قید “احتمالا” بیان می‌کردند.

وی در پایان با اشاره به ضرورت دقت در ترجمه و ارائه نظریه‌های علمی تصریح کرد: در معادل یابی اصطلاحات تخصصی فقهی، اصولی، کلامی و… باید دقت فراوانی به کار گرفته شود و از صاحبان تخصص و تعهد در این روند استفاده شود چرا که این کارها نیازمند اتقان بالایی است.

کد خبر 6112030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha