۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۱۰

مدیرکل محیط زیست سمنان خبر داد؛

اجرای طرح سرشماری یوزپلنگ در شاهرود

اجرای طرح سرشماری یوزپلنگ در شاهرود

شاهرود- مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان از اجرای طرح پایش گونه یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان سمنان، بهرامعلی ظاهری افزود: با طرح با دوربین‌گذاری در مناطق مختلف پارک ملی توران در شاهرود به منظور شمارش جمعیت یوزپلنگ آسیایی انجام شده و هم اکنون محیط‌بانان با مشارکت دوستداران محیط زیست با بررسی تصاویر و مشاهدات در حال ثبت داده‌ها هستند.

به گفته وی، در مناطق زادگاه یوزپلنگ آسیایی دوربین تله‌ای به کار گرفته شده و به طور مثال یک دوربین ۱۱ تصویر از قلاده یوزپلنگ ثبت می‌کند و هنگام تطبیق عکس‌ها مشخص می‌شود تمام ۱۱ عکس مربوط به یک قلاده یوزپلنگ است یا تفاوت دارد. البته پیش‌بینی می‌شود این طرح پایش و بررسی نتایج آن حدود یک ماه و نیم زمان ببرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه پارک ملی توران تنها زادگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در جهان است، اضافه کرد: یوزپلنگ‌های آسیایی در پارک ملی توران قلمرو خود را علامت‌گذاری می‌کنند و از دیگر راه‌های شمارش یوزپلنگ‌ها توسط کارشناسان حفاظت محیط‌زیست است.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ به شمار می‌رود.

کد خبر 6112163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha