۲ خرداد ۱۴۰۳، ۰:۲۴

محققان هشدار می دهند؛

سیگار الکترونیکی با شروع زودهنگام آسم مرتبط است

سیگار الکترونیکی با شروع زودهنگام آسم مرتبط است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به آسم که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند، زودتر از افرادی که هرگز این سیگارها را استفاده نمی کنند، به بیماری تنفسی مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، به طور کلی، بزرگسالان مبتلا به آسم که در ماه گذشته سیگار الکترونیکی استعمال کرده بودند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به آسم در اوایل زندگی (قبل از ۲۷ سالگی) قرار داشتند.

به گفته محققان، «مواد شیمیایی مضر موجود در سیستم‌های تحویل نیکوتین الکترونیکی بر عملکرد ریوی و سلامت تنفسی تأثیر بگذارند، از جمله تحریک آسم».

«آدریانا پرز»، محقق ارشد از بخش آمار زیستی و علم داده در مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس، خاطرنشان کرد: «سیگار کشیدن مدت‌هاست که با افزایش خطر ابتلاء به آسم مرتبط است، اما مطالعاتی در مورد ارتباط بین مصرف سیگار الکترونیکی و آسم وجود ندارد.»

برای یافتن این موضوع، تیم پرز از داده‌های یک مطالعه بزرگ متمرکز بر تنباکو و پیامدهای سلامتی (از جمله آسم) استفاده کرد که شامل تقریباً ۲۵۰۰۰ بزرگسال و نوجوان دبیرستانی بود.

داده‌ها در هشت دوره زمانی مجزا بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۲۱ جمع آوری شد.

تیم پرز توضیح داد: «بزرگسالان بالای ۲۰ سال در سال ۲۰۲۰ با استفاده از نظرسنجی تلفنی مورد سوال قرار گرفتند و داده‌های آنها نیز برای ارزیابی سن شروع آسم گنجانده شد.»

همچنین در هر موج مطالعه از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که آیا در ۳۰ روز گذشته استعمال سیگار الکترونیکی داشته اند یا خیر.

محققان دریافتند بزرگسالانی که به این سوال پاسخ «بله» داده‌اند، در مقایسه با افرادی که سیگار الکترونیکی نکشیده بودند، ۲۵۲ درصد با احتمال بیشتر ابتلاء به آسم در اوایل زندگی روبرو بودند.

تیم پرز نتیجه گرفت که استعمال سیگار عاملی بالقوه برای تشدید شروع زودرس آسم است.

به گفته محققان، با توجه به افزایش میزان مصرف سیگار الکترونیکی در میان جوانان، غربالگری بهتر برای آسم در سنین پایین‌تر نیز ضروری است.

کد خبر 6115241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha