۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۳۷

شیبانی:

وعده صادق تجلی مدیریت رهبری بود وبا اشراف امیرعبداللهیان انجام شد

وعده صادق تجلی مدیریت رهبری بود وبا اشراف امیرعبداللهیان انجام شد

سفیر سابق ایران در لبنان و تونس گفت: وعده صادق تجلی مدیریت حکیمانه مقام معظم رهبری بود که با اشراف ایشان انجام می‌شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئوف شیبانی، سفیر سابق ایران در لبنان و تونس در مراسم بزرگداشت شهید امیرعبداللهیان، گفت: در جنگ ۳۳ روزه لبنان که توفیق داشتم حضور داشته باشم، با آقای امیرعبداللهیان ارتباط داشتم. زمانی که سفیر ایران در سوریه شدم اوج همکاری ما بود. سه عنصر عمل گرایی، آرمان گرایی و واقع گرایی را در شخصیت ایشان می‌دیدیم. ایشان پرکار و همزمان اخلاق مدار بود. گزینه مناسبی برای این دوره از سیاست خارجی دولت شهید رئیسی بود.

وی افزود: ایشان به معنای واقعی یکی از نمادهای تجلی دیپلماسی اخلاق مدار بود. یک فرد دیپلمات اسلامی باید اخلاق مدار باشد. ایشان به معنای واقعی به قدرت و توان کشور ایمان داشت و بر آن اساس اقدامات خودش را تعریف می‌کرد.

شیبانی با بیان اینکه ایشان به مقام معظم رهبری اعتقاد داشت، گفت: کسی که اعتقاد داشته باشد نتیجه عملکردش متفاوت خواهد بود. وعده صادق تجلی مدیریت حکیمانه مقام معظم رهبری بود که با اشراف ایشان انجام می‌شد. وقتی سیاست و دیپلماسی با ایمان به رهنمودهای رهبری ادغام می‌شود، نتایجش قابل لمس است.

سفیر سابق ایران در لبنان و سوریه گفت: مقاومت اکنون در مسیر اوج گیری است. این رویکردی که مقاومت دارد، طیف دانشگاهی باید این را تئوریزه کند. رویکرد شهید امیرعبداللهیان در این سال‌ها می‌تواند مورد مطالعه قرار بگیرد. ویژگی دیپلمات خوب متعلق به مقاومت این است که در شرایط مناسب تحلیل مناسب بدهد.

وی با اشاره به سخنان ظریف، وزیر خارجه سابق ایران گفت: دیپلماتی که بعد از این واقعه می‌گوید که اینها نتیجه تحریم‌های آمریکاست، اثرگذار در جامعه خواهد بود. دیپلمات مقاومت نباید از واژگانی استفاده کند که شرایط روانی کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

شیبانی با بیان اینکه شهید امیرعبداللهیان نقش مثبتی در سیاست بازدارنده داشت، گفت: آقای امیرعبداللهیان در آستانه عملیات وعده صادق با قاطعیت اعلام می‌کرد که ما مستقیم رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهیم. این یکی از ویژگی‌هایی است که به عنوان دیپلمات مقاومت در شخصیت ایشان بود.

وی گفت: ایشان در هر جایی که می‌رسید توطئه‌های رژیم صهیونیستی را افشا می‌کرد. بحث مهاجرت فلسطینیان (کوچ اجباری) را ایشان افشا و مدام مورد تاکید قرار می‌داد. شخصیت بسیار والایی را ما در سیاست خارجی از دست دادیم.

شهید امیرعبداللهیان رویکرد انسجام بخش داشت

در پایان این نشست دهشیری، رئیس دانشکده وزارت خارجه در خصوص شخصیت امیرعبداللهیان، گفت: ایشان رویکرد انسجام بخش داشت. میان نیروهای بروکرات و حرفه‌ای پیوندی برقرار کردند، ایشان شکاف را به حداقل رساندند. چنین تصور می‌شد که بین میدان و دیپلماسی گسست است و این گسست را به حداقل رساندند.

وی افزود: دومین ویژگی ایشان توجه خاص به آموزش و پژوهش بود. ویژگی دیگر ایشان توجه به دیپلماسی مکمل بود، تعاملات اندیشکده‌ای مورد توجه ایشان بود.

کد خبر 6118622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha