۱۷ فروردین ۱۳۸۷، ۹:۵۳

دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال

دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال

چاپ چهارم کتاب دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال نوشته اسماعیل احمد یاقی و ترجمه رسول جعفریان در شمارگان 2000 نسخه روانه بازار نشر شد.

 خبرگزاری مهر- گروه سیاسی : این کتاب که به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده پس از پیشگفتار و مقدمه در ده فصل مجزا و به طور اختصار به بررسی تاریخ دولت عثمانی از آغاز تا زوال آن می پردازد و در انتها نیز فهرستی از سلاطین، صدراعظم ها و شیخ الاسلامان عثمانی را به محققان عرضه می دارد.

در متنی که پشت جلد این کتاب منتشر شده، می خوانیم : «دولت عثمانی یکی از پایدارترین دولتهای مسلمان است که بیش از شش قرن در صحنه سیاست اسلامی در جهت ایجاد اتحاد داخلی میان سرزمینهای اسلامی و دفاع از آنان در برابر دولتهای اروپایی، ایفای نقش کرده است. اهمیت این دولت در جهان اسلام، به ویژه در تاریخ دوره اخیر اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست. وسعت جغرافیایی، نیروی نظامی گسترده، فتوحات بزرگ، آثار تاریخی جاوید، همراه با عمری دراز که کمتر سابقه ای در تاریخ دولتهای اسلامی و حتی غیراسلامی دارد عظمتی به آن بخشیده که دوست و دشمن به آن اعتراف دارند. به موازات آن، کینه اروپاییان نسبت به این دولت مسلمان که به مناسبات میان آنان در قرن شانزدهم میلادی به بعد باز می گردد بر همگان روشن است. کینه ای که سبب شد تا اروپای متحد طی قرن نوزدهم و بیستم میلادی به توطئه گری و مبارزه با دولت عثمانی پرداخته و با استفاده از عناصر داخلی شورشهای قومی و جنبشهای به اصطلاح اصلاح طلبانه به طور کامل آن دولت را قلع و قمع نماید».

اما آنگونه که رسول جعفریان در مقدمه خود بر این کتاب آورده، "دولت عثمانی از اقتدار تا انحلال" در ردیف کتابهایی قرار دارد که از سوی گروه تاریخ پژوهشکده حوزه و دانشگاه و به قصد شناساندن تاریخ دولتهای مسلمان از عربی به فارسی ترجمه شده و قاعدتا قشر حداکثری مخاطبان آن را دانشجویان رشته تاریخ تشکیل خواهند داد.

ده فصل اصلی این کتاب عبارتند از: تاسیس دولت عثمانی، فتوحات عثمانی در اروپا، دولت عثمانی در اوج، نظام حکومت عثمانی، عثمانیها در دوره انحطاط، دولت عثمانی و مشکل شرقی، جنبش قوم گرایانه ترکی و حرکت مشروطه خواهی، روزگار سلطان عبدالحمید، دولت اتحاد و ترقی و انحلال دولت عثمانی و سرانجام کارنامه دولت عثمانی.

این کتاب با ارائه منابع و ماخذ، کتابشناسی دولت عثمانی، جداول، نقشه ها و نام اشخاص و مکانها پایان می یابد.

کد خبر 658651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha