۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۲:۳۹

سخن روز/

هزینه های سرسام آور ماجراجویی نظامی بوش برای ملتهای عراق و آمریکا

هزینه های سرسام آور ماجراجویی نظامی بوش برای ملتهای عراق و آمریکا

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل : بر اساس تحقیقات کنگره آمریکا و برخی کارشناسان نظامی-سیاسی، جنگ عراق، نارضایتی ها و هزینه های گزافی را برای ملتهای عراق و آمریکا در برداشته است به طوری که هزینه جنگ در عراق تنها در سال 2007 برابر با هزینه 12 سال جنگ ویتنام بوده است.

یک مرکز تحقیقاتی به نام"center for american progress" اعلام کرده است که مجموع هزینه های جنگ عراق و افغانستان از مجموع هزینه های جنگ ویتنام که به حدود 670 میلیارد دلار بالغ می شود، بیشتر است. همچنین این هزینه 7 برابر هزینه جنگ خلیج فارس ( 94 میلیارد دلار) و بیش از دو برابر جنگ کره ( 295 میلیارد دلار) اعلام شده است.

این در حالی است که در اوایل سال 2003 دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت آمریکا در رویارویی با اعلام پیش بینی ها درباره هزینه جنگ عراق که مبلغی حدود 50 تا 60 میلیارد دلار تخمین زده بودند، ابراز شگفتی کرد در حالی  که 5 سال پس از آن، این هزینه ها برای آمریکا 10 برابر آن پیش بینی شده است.

همچنین در پایان سال 2007 برآورد هزینه عملیاتی جنگ عراق  برای سال 2008 و آنچه آن را "هزینه جاری جنگ" می نامند بیش از 5/12 میلیارد دلار  در ماه و در مجموع با جنگ افغانستان 16 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس گزارش CBO ( اداره بودجه کنگره آمریکا) هزینه نگهداری و درمان مجروحان تا سال 2012 از 9 میلیارد به 13 میلیارد دلار و هزینه نگهداری معلولان جنگی نیز از 422 میلیارد دلار به 717 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، همچنین هزینه حضور نظامیان آمریکایی در عراق اینک ماهیانه بیش از 12 میلیارد دلار رسیده که این رقم در سال 2003 در حدود 4 میلیارد دلار بوده است.

همچنین در پایان سال 2007 برآورد هزینه عملیاتی جنگ عراق  برای سال 2008 و آنچه آن را "هزینه جاری جنگ" می نامند بیش از 5/12 میلیارد دلار  در ماه و در مجموع با جنگ افغانستان 16 میلیارد دلار برآورد شده است.

البته باید توجه داشت که علاوه بر موارد فوق، بودجه جدیدی برای خرید تجهیزات جدید نظامی توسط کنگره آمریکا به تصویب رسیده که به شرح زیر است : 922 میلیون دلار برای خرید یا ارتقای کیفیت 41 هلی کوپتر بلک هاوک، آپاچی، شنوک ، 813 میلیون دلار برای خودروهای جنگنده براولی و 427 میلیون دلار برای خودروهای تاکتیکی سنگین .

از طرف دیگر"جوزف استیگلتبز" برنده جایزه نوبل در اقتصاد از دانشگاه کلمبیا و وبیلمز استاد دانشگاه هاروارد در مقالات جداگانه ای که درباره جنگ عراق به رشته تحریر درآوردند، معتقدند هزینه ادامه اشغال عراق و افغانستان تا سال 2017 به رقمی بیش از 7/1 تا 7/2 هزار میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین لیندا بیلمیس محقق دانشکده سیاسی هاروارد نیز معتقد است : دولت آمریکا برای تامین هزینه جنگ تاکنون 800 میلیارد دلار به بدهی های داخلی خود افزوده است که بخشی از آن منابع از منابع خارجی وام گرفته شده است.

وی همچنین در کتابی با عنوان "جنگ 3 تریلیون دلاری"، فهرست هزینه های جنگ عراق از جمله هزینه های آتی مجروحان و سربازان قدیمی این جنگ و نیز جایگزینی و نوسازی تجهیزات نظامی را محاسبه و میزان هزینه های ماهیانه جنگ را حدود 25 میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گفته ویلیام موری سخنگوی صندوق بین المللی پول سازمان ملل متحد، هیچ کس نمی تواند صدمات حاصله از این جنگ بر مردم عراق را محاسبه نماید،زیرا از این جنگ ویرانی بخش عمده ای منابع مالی و انسانی، بیکاری فاحش، افزایش مهاجرت و کشته شدن هزاران غیر نظامی در عراق و کاهش سرمایه گذاری در زیر ساختهای عراق حاصل شده است.

لازم به ذکر است که جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا پنج سال پیش در توجیه جنگ غیرقانونی علیه عراق ادعا کرده بود که هدف از حمله به عراق،از بین بردن سلاحهای کشتار جمعی این کشور و آزاد کردن مردم از چنگال رژیم صدام بوده است.

با استناد به گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر شمار آوارگان عراقی به 5/4 میلیون نفر رسیده و تهاجم نظامی آمریکا به عراق سبب مفقود شدن دهها هزار نفر  شده است در حالی که پیش از آغاز جنگ عراق تنها یک میلیون عراقی به علت خشونت های فرقه ای و سیاستهای صدام آواره شده بودند.

افشای این ارقام درباره هزینه های سرسام آور اشغال عراق و افغانستان بازتابهای فوق العاده منفی در جامعه آمریکا داشته و از هر 10 آمریکایی 7 نفر معتقدند هزینه های دولت آمریکا در جنگ عراق برای مالیات دهندگان این کشور که این هزینه را پرداخت می کنند، زیانبار است و آسیب می زند.

در شرایط فعلی عراق، خشونتهای فرقه ای بیش از گذشته مشهود است و عراق عملا درگیر یک جنگ داخلی گسترده است. در برخی مناطق بغداد که در دوره صدام، سنی و شیعه در کنار هم می زیستند، دیگر چنین وضعی مشاهده نمی شود. آمریکایی ها در ابتدا سعی در جلب اعتماد کردها و شیعه ها کردند و سپس با اخراج تمام اعضای حزب سابق بعث از مشاغل عمومی ، سبب رنجش سنی ها شده و عراق را به سوی درگیری های فرقه ای، قومی و دینی سوق دادند.

اما اشغال عراق برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه طعمی متقاوت داشته است، برخی از کشورهای خاورمیانه به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و شرایط عراق، از پول نفتی که با بهای گران به آمریکا فروخته اند بخشهایی از اقتصاد عراق و به ویژه سهام برخی از موسسات مالی آمریکا را خریداری کرده اند و سودهای کلانی برده اند و یکی از دلایل ادامه حمایت برخی کشورهای عربی از حضور آمریکایی ها در عراق و تداوم ناامنی ها، می تواند همین سودهای کلان اقتصادی باشد.

کد خبر 668790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha