۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۰:۱۳

برخورد قانونی باعرضه کنندگان طلای غیر استاندارد

برخورد قانونی باعرضه کنندگان طلای غیر استاندارد

فروشندگان طلا با عیار پایین تر از حد استاندارد توسط اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران به مراجع قضایی معرفی می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، مهدی پور هاشم مدیر کل استاندارد استان تهران به استناد ماده 9 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تصریح کرد: مصنوعات طلا مشمول استاندارد اجباری است و تولید ، تمرکز ، خرید و فروش آن می بایست با رعایت قوانین و مقررات آن صورت گیرد.

وی داشتن پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تولید کنندگان و گواهی تایید صلاحیت برای آزمایشگاه های تعیین عیار را الزامی دانست و گفت: خرید و فروش مصنوعات طلا بدون پروانه و یا کد شناسایی و با عیار پایین تر نیز جرم محسوب می شود.

پور هاشم تاکید کرد: بدیهی است در این راستا سازندگان مصنوعات طلا موظف به حک کد شناسایی بر روی مصنوعات تولیدی خود می باشند.

وی در خصوص نمونه های آزمون شده توسط آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده با اشاره به نتایج آزمون و انجام اقدامات لازم در این زمینه گفت: درصورتیکه عیار مصنوع طلا بین 740 تا 744 ( نقص عمده ) باشد ، مطابق قانون به صاحب مصنوع جهت رعایت الزامات اخطار کتبی داده شده و نسبت به نمونه برداری مجدد از آن واحد اقدام می شود.

پورهاشمی در ادامه افزود: در صورتی که عیار مصنوع پایین تر از 740 ( عیب بحرانی ) باشد پرونده بلافاصله به دادگاه ارجاع و مراحل تا صدور رای نهایی از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

وی با اشاره به صدور اولین حکم تخلف سال 86 با چهار میلیون ریال جزای نقدی مبنی بر عرضه طلا با عیار کمتر از حد استاندارد ، در خصوص جرایم متخلفان این صنعت متذکر شد: هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالایی اجباری اعلام شود، پس از انقضای مهلتهای مقرر با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و تعزیر اعم از احضار ، وعظ ، تذکر، توبیخ ، تهدید و اخذ تعهد و حبس از یک ماه تا دو سال و جزای نقدی از یکصد هزار ریال تا پنجاه میلیون ریال به حکم محاکم صالحه محکوم خواهند شد.

کد خبر 669752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha