۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۷، ۱۸:۵۲

هزار اثر تاریخی در استان بوشهر شناسایی شده است

هزار اثر تاریخی در استان بوشهر شناسایی شده است

یوشهر - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان بوشهر شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر در بوشهر، ظهر امروز دکتر احمد دشتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این میزان اثر تاریخی یاد شده، 300 اثر به ثبت ملی رسیده است و 150 اثر دیگر نیز در نوبت ثبت فهرست آثار ملی قرار گرفته اند.

وی افزود: این آثار شامل تپه‌ها، محوطه‌ها و بناهای باستانی و بقاع متبرکه است.

دشتی استان بوشهر را از استانهای پیشگام و برتر کشوری در بخش احداث موزه عنوان کرد و گفت: در سالهای اخیر استان بوشهر در امر موزه سازی بسیار موفق عمل کرده است به طوری که امیدواریم امسال 9 موزه در استان بوشهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز، نوسازی و بهسازی موزه های استان هفت میلیارد و۵۰۰‬ میلیون ریال اعتبار هزینه شد، اظهار داشت: اعتبارات تخصیص یاقته در سال جاری به 10 ‬میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

دشتی یادآور شد: برای احداث موزه منطقه ‌ای خلیج فارس در منطقه نمونه گردشگری لیان که از توافقات ضمن سفر دور اول سفر رئیس جمهوری وهیئت دولت به استان بوشهر است، ‪ ۹۰‬میلیارد ریال اعتبار ردیف ملی درنظر گرفته شده ‌است.

وی افزود: مطالعات این موزه تا پایان نیمه نخست سال جاری تکمیل و براساس برنامه ‌ریزی انجام شده مهرماه عملیات اجرایی آن اغاز می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به اینکه موزه رئیسعلی دلواری ۹۹‬درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: جهت مرمت و بازسازی این موزه شش میلیارد ریال هزینه شده‌ است.

دشتی افزود: در موزه رئیسعلی دلواری صحنه‌های هجوم انگلستان به ایران در زمان حکومت سه ‌پادشاه قاجار و مبارزات رئیسعلی دلواری در این دوران بازسازی شده است.

وی در خصوص موزه معماری دهدشتی نیز بیان داشت: برای مرمت موزه معماری دهدشتی نیز دو میلیارد و ‪ ۵۰۰‬میلیون ریال هزینه شده که فاز نخست آن اجرا شده‌ است و فاز دوم نیز ظرف یک هفته آینده آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ‌بوشهر درباره موزه شعر و ادب دشتی نیز افزود: بحث تملک قلعه‌ محمدخان دشتی در محل ایجاد این گنجینه شروع و مرمت آن انجام شده و تا پایان سال ‪ ۸۹‬ با اتمام کل مجموعه موزه شعر و ادب دشتی در این قلعه راه‌اندازی می‌شود.

وی اتمام توسعه موزه سنگ که به صورت مشارکتی با بخش خصوصی انجام می‌شود تا پایان امسال را از دیگر برنامه‌های این سازمان در بخش توسعه موزه‌های استان بوشهر اعلام کرد.

دشتی در خصوص موزه دریا و دریانوردی بوشهر نیز یادآور شد: این موزه در محوطه ‪ ۷/۵‬هکتاری که توسط نیروی دریایی ارتش به این سازمان واگذار شده‌ است، احداث می شود.

دشتی یادآور شد: موزه مردم شناسی دشتستان در قسمتی از کاروانسرای مشیر برازجان احداث می‌شود که هم اکنون مطالعات آن در دست انجام است.

کد خبر 685659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha