۷ مهر ۱۳۸۷، ۱۰:۳۶

غضنفری به مهر عنوان کرد:

پیامدهای فقدان شورایعالی صادرات غیرنفتی

پیامدهای فقدان شورایعالی صادرات غیرنفتی

معاون وزیر بازرگانی با برشمردن پیامدهای فقدان شورایعالی صادرات غیرنفتی گفت: در شلوغی درخواست سازمانها برای دریافت مصوبه از دولت، اعضا فرصت نداشتند که حتی برخی گزارشات ما را بشنوند.

مهدی غضنفری در گفتگو با مهر با اشاره به موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با احیای 18 شورای عالی گفت: سازمان توسعه تجارت در زمان مطرح شدن طرح رئیس جمهوری مبنی بر ادغام و یا انحلال شوراهای عالی، ضمن استقبال از این طرح ابتکاری، اعلام کرد که شاید صلاح باشد که شورای عالی صادرات غیرنفتی حفظ شود.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این تاکید در شرایطی صورت گرفت که برای رشد و نمو جدی صادرات غیرنفتی حمایتهای مقامات ارشد نظام و دولت لازم است؛ اما گروه 5 نفره مامور به بررسی این تصمیم تشخیص دیگری دادند و سازمان نیز آن تصمیم را محترم شمرد و به این ترتیب شورایعالی صادرات غیرنفتی نیز نظیر سایر شوراها حذف شد.

وی تصریح کرد: تصور ما این است که احیای این شورا به نفع صادرات غیرنفتی است؛ چرا که قبل از انحلال، جلسات این شورا با تعداد قابل توجهی از مقامات ارشد نظام روبرو بود که ساعتها دور هم جمع می شدند و در خصوص صادرات غیرنفتی تفکر و تصمیم گیری می کردند، اما هم اکنون ما این فرصت را از دست داده ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دست رفتن این فرصت به معنای این نیست که مصوبه ای برای صادرات غیرنفتی از سوی سازمان توسعه تجارت اخذ نمی شود، بلکه منظور این است که گروه تخصصی که با انسجام در شورایعالی صادرات غیرنفتی به مسائل صادرات کشور می پرداخت را دیگر در اختیار نداریم.

وی اظهارداشت: پس از انحلال شورایعالی صادرات غیرنفتی، مجبور به اخذ مصوبات در کمیسیون اقتصادی دولت بودیم که در این کمیسیون، انبوهی از مصوبات مختلف می آید و می رود و ما هم در صف می ایستیم، گاهی اوقات اولویت داریم و گاهی اوقات در اولویت قرار نمی گیریم.

به گفته این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت، اگر دولت این شورا را برگرداند، منافع آن بر روند صادرات غیرنفتی و کار صادرکنندگان بیش از چیزی است که با حذف این شورا انتظار می رفت و با حذف شورا، نظام و ساختار کوچکتر می شود و مدیریت ساده تری خواهد داشت، ولی امیدواریم که شورایعالی صادرات غیرنفتی برگردد و اگرچه مقدار اندکی به ساختار اضافه می کند اما منافع و فواید بسیار بیشتری برای صادرات دارد.

وی اظهار داشت: در جلسات این شورا، گزارشات خوبی به رئیس جمهوری ارائه و تحلیل صادرات غیرنفتی به رئیس جمهوری ارائه می شد، هم اکنون عملا این طور نیست و هیچ کمیته، شورا یا کمیسیونی از ما گزارش نمی خواهد و هیچ کجا در این شلوغی، فرصت ندارد که گزارش ما را بشنود.

غضنفری گفت: این امر باعث می شود محوریت صادرات هیچگاه محور مجموعه جلسات بحث و گفتگوی جدی قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: احیای این شورا به نظر سازمان ضروری است و امید می رود که دوباره زنده شود، سازمان توسعه تجارت ضمن احترام به مصوبات دولت و مجلس، نظر کارشناسی را این می داند که احیای این شورا آثار مثبت بیشتری دارد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: سازمان توسعه تجارت عملا اجازه نداده که طرحها معطل بماند، بلکه از کمیسیون اقتصادی دولت برخی مصوبات را گرفته است.

کد خبر 756598

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha