۱۹ دی ۱۳۸۷، ۱۱:۱۷

قطع کامل انتقال گاز روسیه به اروپا / حضور ناظران اروپا در مرز روسیه و اوکراین

قطع کامل انتقال گاز روسیه به اروپا / حضور ناظران اروپا در مرز روسیه و اوکراین

در حالی که نخست وزیر روسیه دستور قطع کامل انتقال گاز ترانزیت به اروپا از راه اوکراین را صادر کرد، جمهوری چک خبر داد که گازپروم زمانی انتقال گاز را از سر می گیرد که ناظران اروپایی در مرزهای روسیه و اوکراین مستقر شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه،"ولادیمیر پوتین" نخست وزیر روسیه چهارشنبه شب به شرکت روسی گازپروم دستور داد تا انتقال گاز ترانزیت به اروپا از طریق اوکراین را به طور کامل قطع کند.

این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی نیز قطع کامل گاز را غیرقابل قبول دانست و گازپروم و شرکت نفت وگاز اوکراین را به از سر گیری فوری انتقال گاز به اتحادیه اروپا فراخواند.

آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد: این آژانس نگران مناقشه جدی میان گازپروم و شرکت نفت وگاز اوکراین در زمینه انتقال گاز به اروپاست.‌با وجود اظهارات اطمینان دهنده دو طرف درباره تامین کامل گاز اروپا، انتقال گاز قطع شده است.

روسیه که اوکراین را به پرداخت نکردن بهای گاز متهم کرده است،از اول ژانویه 2009، انتقال گاز از خط لوله اوکراین را به اروپا متوقف کرد. 80 درصد گاز روسیه از طریق این خط لوله به اروپا صادر می شود.

همچنین"خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپا که امروز از پوتین و "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر اوکراین خواست تا انتقال گاز روسیه به اروپا را هرچه سریعتر از سر بگیرند.

نخست وزیر اوکراین نیز از موافقت با حضور ناظران اروپایی در روند انتقال گاز روسیه به اروپا خبر داد.

در همین حال،"میرک توپولانک" نخست وزیر جمهوری چک در یک نشست خبری گفت: هنگامی که گروه های ناظر اروپایی در مرزهای روسیه و اوکراین مستقر شوند، روسیه انتقال گاز را از سر خواهد گرفت.

روسیه 30 درصد گاز مورد نیاز کشورهای اتحادیه اروپا را از طریق خطوط لوله گاز در خاک اوکراین تامین می کند و 17 کشور در این اتحادیه مشتری گاز روسیه هستند.

کد خبر 812978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha