۲۲ تیر ۱۳۸۸، ۱۴:۳۱

اسدی نسب:

ترویج فرهنگ قرآنی در خارج از کشور ضروری است

ترویج فرهنگ قرآنی در خارج از کشور ضروری است

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی در داخل و خارج کشور را هدف اصلی این گروه برشمرد و گفت: همه پژوهشگران عرصه قرآن باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.‌

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی‌نسب با اشاره به اهداف راه‌اندازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این پژوهشگاه به عنوان پژوهشگاه جامع و مرجع در زمینه علوم دینی و علوم انسانی مرتبط با قلمرو دین، دارای جایگاهی برجسته در عرصه تولید اندیشه و معرفت در افق جهان اسلام­است.  

وی با اشاره به اهداف 20 ساله پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود:‌ دست‌یافتن به تبیین کامل گفتمان مجدد و طراحی جامع الگوهای روزآمد نظام‌های رفتاری مورد نیاز حکومت اسلامی از قبیل عرصه‌های سیاست، قضا، اقتصاد،‌ اخلاق،‌ مدیریت و محیط زیست از جمله اهداف این پژوهشگاه است.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و پژوهش‌های تخصصی این پژوهشگاه گفت: این مرکز تحقیقی جایگاه بزرگ‌ترین گفتمان فکری نقاد و رقیب گفتمان‌های معارض جهانی در حوزه معرفت دینی و همچنین تواناترین مدافع معرفتی اسلام ناب محمدی (ص) در افق بین‌المللی را برای خود ایجاد کرده است.

اسدی‌نسب اهتمام به انجام پژوهش‌های مورد نیاز و پرکردن خلأهایی در عرصه قرآنی، احیا، توسعه، تعمیق و نوآوری در مطالعات قرآنی،‌ آسیب‌شناسی مطالعات و بازسازی محتوا و ساختار در زمینه‌های معارف قرآنی خودی و غیرخودی، تقویت دیدگاه‌های قرآنی شیعه، طرح افق‌های نو و رصد تحولات جدید در قلمروهای قرآنی را از اهداف گروه قرآن‌پژوهی این پژوهشگاه ذکر کرد.

وی با اشاره به اصول شا‌نزده‌گانه راهبردی گروه قرآن‌پژوهی افزود: توسعه و تعمیق روابط با مراکز قرآنی همسو با اهداف گروه، تربیت افرادی فاضل و کارآمد، گسترش ارتباط با محافل قرآنی داخل و خارج،‌ تمحض‌گرایی در گرایش‌ها و واگذاری طرح‌ها، تکمیل ظرفیت اعضای هیئت علمی و توسعه کلان‌نگری از جمله این اصول است.

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم انعکاس مطالعات برون مرزی از قرآن به منظور آسیب‌شناسی میراث پژوهشی، توسعه و تعمیق کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و توسعه مواجهه با رقبای فکری داخل و خارج، تنوع برون‌داد در راستای مخاطب‌گستری، تقویت گرایش قرآنی شیعه در مباحث پیراقرآنی و درون قرآنی و پاسخگویی به نقدها،‌ ایجاد گروه نگارش تفسیر تخصصی و موضوعی و رویکرد حاکمیت‌بخشی کیفیت بر کمیت را از دیگر اصول این گروه برشمرد.

اسدی‌نسب خاطرنشان کرد: تفسیرشناسی، نقد و بررسی شبهات،‌ مطالعات تطبیقی، تاریخ و علوم قرآن در بخش معارف پیراقرآنی در گروه قرآن‌پژوهی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: معارف درون قرآنی در دو محور تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی است که با دو رویکرد عام و تخصصی در زمینه‌هایی از قبیل علوم تاریخ، روانشناسی، خانواده، مدیریت، اقتصاد، حقوق، عبادت،‌ عرفان، جنگ و صلح و امور بین‌الملل، جامعه‌شناسی سیاسی و معرفت‌شناسی به تولید اثر و پژوهش پرداخته می‌شود. 

اسدی‌نسب افزود: عناوین پژوهشی قرآن و جوان، قلمرو قرآن، قرآن و خردورزی، ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن، نقد شبهات قرآنی عبدالکریم سروش، قرآن و عترت، مبانی تفسیر روایی، نقد و بررسی تفاسیر عرفانی و بررسی شبهات حقوقی از فعالیت‌های در دست اقدام گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

وی افزود: تفسیر مختصر قرآن مجید برای جوانان، کتاب فهرست منابع قرآنی به زبان‌های اروپایی،دانشنامه احکام قرآن به زبان عربی و طرح تالیف کتاب نقد و بررسی شبهات قرآنی از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این گروه در راستای توسعه فرهنگ قرآنی است.

کد خبر 911536

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha