۴ شهریور ۱۳۸۸، ۱۵:۰۲

چاوز :

ونزوئلا آماده قطع روابط با کلمبیاست

ونزوئلا آماده قطع روابط با کلمبیاست

رئیس جمهور ونزوئلا از آمادگی کشورش برای قطع روابط با کلمبیا بواسطه توافقنامه نظامی بوگوتا با واشنگتن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، این تصمیم "هوگوچاوز" به دلیل موافقت بوگوتا با استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاه های کلمبیا اتخاذ شده است.

هوگو چاوز که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: ما آماده قطع روابط خود با کلمبیا هستیم.

بر اساس این گزارش، موافقت کلمبیا با واگذاری هفت پایگاه نظامی خود به نظامیان آمریکایی به شدت خشم ونزوئلا را بر انگیخته و کاراکاس این اقدام را عملی تحریک کننده در آمریکای لاتین ارزیابی می کند.

تصمیم چاوز برای قطع روابط ونزوئلا با کلمبیا در حالی اتخاذ می شود که ظرف روزهای آینده کشورهای آمریکای لاتین نشستی را در آرژانتین با موضوع بررسی قرارداد همکاری نظامی کلمبیا-آمریکا برگزار می کنند.

رئیس جمهور ونزوئلا که یکی از منتقدان اصی واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می شود معتقد است که این اقدام آمریکا موجب گسترش فضای جنگ در این منطقه شده است. 

آمریکا طی توافقی با بوگوتا اجازه آن کشور را برای استقرار نیروهایش در خاک کلمبیا کسب کره است.

ایالات متحده هدف از این برنامه را مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده اما این امر برخی مخالفت هایی را از سوی کشورهای آمریکای جنوبی برانگیخته است.

بولیوی، ونزوئلا، برزیل ، اکوادور، آرژانتین و شیلی از جمله کشورهایی هستند که مخالفت خود را با این سیاست آلوارو اوریبه رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرده اند.

کد خبر 936600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha