۲۸ مهر ۱۳۸۸، ۱۲:۵۸

رئیس کل بانک مرکزی:

قیمت دلار در بازار واقعی است

قیمت دلار در بازار واقعی است

رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه ای به بانکها مبنی بر اولویت پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان در آینده ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: قیمت فعلی ارز دلار در بازار واقعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود بهمنی امروز در نشستی مشترک با وزیر بازرگانی و برخی صادر کنندگان نمونه کشور گفت: قرار است نرخهای بخش تسهیلات صادراتی حداقل نرخهای مصوب باشد تا بخش صادرات کشور در این زمینه با مشکلات کمتری مواجه شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: صادرات کل کشور در سال گذشته 116.1 میلیارد دلار بود که این رقم بدون احتساب صادرات نفتی 23 میلیارد دلار بوده است.

وی رقم صادرات غیر نفتی کشور در سال گذشته را پایین عنوان کرد و افزود: امیدواریم با برنامه ریزیهای انجام شده از صادرات تک محصولی نفت فاصله بگیریم تا با تنوع صادرات و ارتقای کیفیت در عرصه های جهانی مواجه شویم.

بهمنی با اشاره به بحث پذیرش ایران در WTO (سازمان جهانی تجارت ) گفت: فعالیتهای اقتصادی پس از پذیرش در این سازمان بسیار سخت خواهد بود و ما ناچاریم یک روز در این عرصه قرار گیریم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در صورتی که ایران توسط سایر کشورها تحریم شود تنها می تواند از صادرات غیر نفتی برای رهایی استفاده کند، تصریح کرد: بانک مرکزی سال گذشته در بسته سیاستی نظارتی خود تسهیلات مربوط به صادرات را محاسبه کرده است.

به گفته بهمنی بر اساس این بسته هشت درصد از کل تسهیلات برای صادرات در نظر گرفته شد که البته این رقم جوابگوی نیازهای این بخش است.

رئیس کل بانک مرکزی  با انتقاد از آمارهای جذب تسهیلات بخش صادرات گفت: کل تسهیلات ارائه شده در پایان اسفند سال 83 حدود 624 هزار میلیارد ریال است که سهم بخش صادرات 12 هزار و 122 میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، کل تسهیلات ارائه شده در سال 84 حدود 866 هزار میلیارد ریال بود که سهم بخش صادرات 14 هزار و 972 میلیارد ریال بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هزار و 200 میلیارد ریال تسهیلات در سال 85 ارائه شده بوده است، افزود: سهم بخش صادرات 17 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: تسهیلات ارائه شده بانکها در سال 86 حدود هزار و 644 میلیارد ریال بود که 20 هزار و 976 میلیارد ریال برای بخش صادرات بوده است.

بهمنی ادامه داد: کل تسهیلات تا پایان مرداد سال 88 نیز هزار و 963 میلیارد ریال بوده که سهم بخش صادرات با 27 هزار و 484 میلیارد ریال در مقایسه با کل تسهیلات رقم بسیار کمی است.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به بخش تولید به معنای ارائه به بخش صادرات است گفت: بخش تولید باید پس از بخش داخلی صادرات را مد نظر قرار دهد.

رئیس کل بانک مرکزی سیاست بانک مرکزی را ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنعت عنوان کرد و گفت: بخش بازرگانی واسط تولید و مصرف است و باید تناسب این دو را ایجاد کند تا با افزایش قیمت مواجه نشویم.

وی با اشاره به بحران مالی جهانی گفت: اقتصاد کشورهای اروپایی در چند ماه گذشته 2.5 درصد رشد داشته که از این میزان دو درصد آن ناشی از افزایش قیمتها است و تنها نیم درصد رشد داخلی واقعی بوده است.

بهمنی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی 4 ماه قبل از آغاز بحران مالی جهانی آن را پیش بینی کرده بود، گفت: با وقوع بحران جهانی، صادرات قابل رقابت با کالاهای خارجی کشور که قیمت آنها کاهش یافته بود از رونق افتاد و دیگر قادر به رقابت با آنها نبود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر در پیش گرفته شده توسط کشورهای دچار بحران برای خروج کالاها از انبارها اشتباه است، گفت: این کشورها با قیمتهایی که کالاهای خود را می فروشند دیگر قادر نخواهند بود کالاها را تولید و در انبارها ذخیره کنند.

وی با بیان اینکه شناور سازی نرخ ارز برای بانک مرکزی مهم است خاطرنشان کرد: با وجود بحران جهانی، طی سالهای اخیر لطمه ای به نرخ یورو در بازار وارد نشد و بانک مرکزی نیز برای کاهش قیمت یورو ارزی را وارد بازار نکرد زیرا چنین اقدامی خیانت به کشور بوده و دور ریختن منابع و خروج ارز از کشور محسوب می شود.

بهمنی قیمت فعلی ارز دلار در بازار را واقعی دانست و گفت: قیمت دلار توسط بانک مرکزی پایین نگه داشته نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تبدیل سبد ارزی سود زیادی را نصیب کشور کرد، اظهار امیدواری کرد در آینده نزدیک زمینه افزایش صادرات با قیمتهای بالاتر را داشته باشیم.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر قیمتهای کالاها در بازارهای جهانی افزایش نیابد مطمئنا رکود جهانی طولانی خواهد شد این در حالی است که به طور قطع کشورهای دچار بحران به منظور افزایش قیمتها ناچار به افزایش قیمت نفت خواهند شد.

وی با پیش بینی اینکه در آینده ای نه چندان دور با افزایش شدید قیمت کالاهای جهانی مواجه شویم، گفت: با توجه به اینکه در چنین وضعیتی این کالاها از گردونه خارج شده و شرایط برای عرضه کالاهای صادراتی ایرانی فراهم می شود باید با تقویت صادرات غیر نفتی کشور بتوانیم پاسخگوی تقاضاهای جهانی باشیم.

وی ارائه تسهیلات به تولید توسط بانکها را به مثابه ارائه وام به بخش صادرات عنوان و بیان کرد: همچنین بانکها باید حداقل نرخهای سود را برای تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان در نظر بگیرند تا به بخش صادرات کمک شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای کمک به صادر کنندگان به منظور حضور در بازارهای جهانی شرایط دریافت تسهیلات را تسهیل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برای تعامل اقتصادی با بازارهای جهانی راهی جز تعامل سیاسی نداریم .

بهمنی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز، حذف پیمان ارزی، حداقل کنترلهای ارزی و تامین مالی صادرات یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی را مد نظر قرار داده است.

کد خبر 967766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha