۷ آبان ۱۳۸۸، ۱۳:۴۶

بان کی مون :

بازدید از سایت فوردو تحول مهمی بود/ ایران با پیشنهاد آژانس موافقت کند

بازدید از سایت فوردو تحول مهمی بود/ ایران با پیشنهاد آژانس موافقت کند

دبیرکل سازمان ملل متحد با مهم خواندن بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت فوردو، از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد با پیش نویس توافقنامه ارائه شده از سوی آژانس موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "بان کی مون"با صدور بیانیه ای با اشاره به سفر بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت فوردو، گفت : این اقدام قدم مهمی در جهت اعتمادسازی بر سر برنامه هسته ای ایران است.

مون همچنین بازدید بازرسان بین المللی از تاسیسات غنی سازی فوردو در نزدیکی قم را تحول مهمی دانست و گفت :  بازرسی از تاسیسات جدید غنی سازی در نزدیکی قم، گام مثبتی بود. در دیدار با آقای احمدی نژاد در ماه سپتامبر از تهران خواستم این قدم را بر دارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر مسائل باقی مانده همکاری کند. من همچنین از تهیه پیش نویس توافقنامه ای به وسیله آژانس برای تهیه سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران استقبال می کنم.

وی در ادمه تاکید کرد : این توافق گام مهمی برای اعتمادسازی بر سر برنامه هسته ای ایران است و به پیشبرد گفتگوهای هسته ای میان این کشور و گروه 1+5 کمک خواهد کرد.

وی در ادامه از ایران می خواهد تا با پیشنهاد آژانس مبنی بر ارسال اورانیوم به روسیه و غنی سازی آن توسط مسکو موافقت کند.  

این پیشنهاد به وسیله محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده است.

بر اساس این پیشنهاد، ایران هفتاد درصد از اورانیوم غنی شده خود را به روسیه می فرستد تا پس از غنی سازی بیشتر، برای تبدیل به سوخت اتمی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران به فرانسه فرستاده شود.

همزمان با بیانیه مون، وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر بر تعهد این کشور به دیپلماسی برای به نتیجه رساندن موضوع هسته ای با ایران تاکید کرده است.

کد خبر 973250

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha