۲۸ آبان ۱۳۸۸، ۱۱:۰۴

مذاکرات اوباما درباره برنامه هسته ای ایران در کره جنوبی

مذاکرات اوباما درباره برنامه هسته ای ایران در کره جنوبی

رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای کره ای خود از رایزنی واشنگتن با کشورهای غربی درباره اتخاذ تصمیمات جدید در ارتباط با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در کره جنوبی گفت که کشورش در پی اتخاذ تصمیمات جدید درباره ایران است.

وی پس از دیدار با "لی میونگ باک" رئیس جمهوری کره جنوبی مدعی شد واکنش ایران به پیشنهاد غرب درباره تبادل اورانیوم غنی شده در حد انتظار آمریکا نبوده و از این رو این کشور به دنبال رایزنی با دیگر همپیمانان خود برای مقابله با برنامه هسته ای این کشور است.

وی در عین حال از انجام مذاکرات دو جانبه آمریکا با کره شمالی خبر داد. قرار است "استفن بوس ورث" نماینده این کشور در تاریخ هشتم دسامبر برای دیدار با مقامهای کره شمالی و مذاکره با آنها عازم پیونگ یانگ شود.

این در حالی است که مقامهای آمریکایی از این مذاکرات که نخستین دور از مذاکرات دو جانبه واشنگتن و پیونگ یانگ خواهد بود، به عنوان تلاشی برای بازگردادن کره شمالی بر سر میز مذاکرات شش جانبه یاد می کنند.

گفتنی است باراک اوباما پس از دیدار روز سه شنبه خود با "هو جین تائو" رئیس جمهوری چین ادعا کرد که دو طرف بر اعمال فشار بر موضوع هسته ای ایران توافق دارند. وی گفت : با چین توافق کردیم تا در صورتی که ایران از ارائه اطلاعات بیشتر درباره هسته ای خود طفره برود با پیامدهایی روبرو شود.

ایران اعلام کرده که با دریافت و ارسال تدریجی اورانیوم موافق است و خواهان دریافت اورانیوم با غنای 20 درصد قبل از ارسال اورانیوم کمتر غنی شده خود به روسیه است؛ متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز بر انجام تبادل اورانیوم در خاک کشورمان تاکید کرده است.

بر اساس گزارش جدید البرادعی که دوشنبه شب منتشر شد، ایران اطلاعات طراحی سایت فردو و نیروگاه دارخوین را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و نتیجه راستی‌آزمایی آژانس درباره تاسیسات نطنز و فردو با اظهارات تهران مطابقت داشته است.

کد خبر 986338

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha