۳۰ تیر ۱۳۸۹، ۸:۴۹

سردار بیگی در گفتگو با مهر:

نقص راهها علت 40 درصد تصادفات/ خودروهای داخلی حداقل ایمنی را دارند

نقص راهها علت 40 درصد تصادفات/ خودروهای داخلی حداقل ایمنی را دارند

فرمانده پلیس راه کشور با اعلام اینکه در حال حاضر 40 درصد شکل گیری تصادفات به نقص راهها و 20 درصد به ایمن نبودن خودروها ارتباط دارد گفت: بر اساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی اگر نقص راهها دلیل بروز تصادف باشد وزارت راه مقصر شناخته شده و باید باید طبق قانون پاسخگو باشد.

سردار محسن بیگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در پرونده هایی که بنا به تشخیص کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی نقص راهها دلیل بروز تصادفات فوتی و حرجی است پلیس راهور وزارت راه را مورد بازخواست قرار داده و بنابر حکم مقام قضایی موظف به پرداخت خسارت وارده به خسارت دیدگان است.

وی ادامه داد: از این پس نیز با تصویب قانون جدید اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی، وزارت راه در صورتی که از سوی کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی مقصر شناخته شود باید طبق قانون پاسخگو باشد.

فرمانده پلیس راه تصریح کرد: در مجموع عامل اصلی در وقوع تصادفات عامل انسانی است زیرا یک راننده موظف است در شرایط بد آب و هوایی، نقص راهها و وسیله نقلیه به کنترل خودرو پرداخته و از وقوع حادثه جلوگیری کند.

وی گفت: رانندگان باید همواره با سرعت مطمئنه حرکت کنند تا بتوانند وسیله نقلیه را در شرایط نامطلوب کنترل کنند اما همواره نقص راهها 40 درصد در بروز تصادفات تاثیر گذار است.

سردار بیگی با اشاره به نقش خودروها در بروز تصادفات افزود: وسیله نقلیه نامناسب تشدید کننده حادثه در بروز تصادفات است به نحوی که ایمن نبودن خودروها 15 تا 20 درصد در تصادفات حادثه ساز تاثیر گذارند. 

وی اظهار کرد: وسیله نقلیه با داشتن ایمنی لازم باید پیشگیری کننده در تشدید حوادث رانندگی باشد و راهها نیز باید با دارا بودن تجهیزات ایمنی از قبیل گاردریل در پرتگاهها و پلها، شانه های خاکی و همچنین جدا بودن لاینهای رفت و برگشت از تلفات بیشتر جلوگیری کنند.

فرمانده پلیس راه کشور گفت: نمی توان خودروسازان را به دلیل نقصهایی مانند خالی کردن ترمز محکوم کرد زیرا این وظیفه راننده است که قبل از آغاز سفر وضعیت ایمنی خودرو را کنترل کنند.

وی ادامه داد: وضعیت ایمنی خودروها با یکدیگر یکسان نیست و رانندگان در زمان خرید خودرو از میزان ایمنی خودروی انتخابی خود اطلاع دارند بر همین اساس باید همواره به کنترل وسیله نقلیه خود بپردازند.

سردار بیگی گفت: با این حال باید حداقل ایمنی خودروها مانند نصب ترمز ABS ، کمربند ایمنی و استحکام وسیله نقلیه در برخورد با وسیله نقلیه دیگر از سوی خودروسازان رعایت شود. برهمین اساس طبق توافقات صورت گرفته از سال گذشته خودروسازان موظف به رعایت حداقل نکات ایمنی در خودروهای تولیدی شدند.

فرمانده پلیس راه عنوان کرد: در حال حاضر خودروهای تولید کشور از حداقل میزان ایمنی برخوردار هستند.  

کد خبر 1119552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha