۲۶ مهر ۱۳۸۹، ۲۰:۴۷

نیویورک تایمز خبر داد:

تلاش روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در اروپا

تلاش روسیه برای ساخت نیروگاه هسته ای در اروپا

یک روزنامه غربی در گزارشی می نویسد صنایع انرژی هسته ای روسیه که در سالهای اخیر با ساختن نیروگاههایی در کشورهایی همچون چین، ایران و هند منافع سرشاری به دست آورده اند اکنون تصمیم دارند با گسترش برنامه های خود نیروگاههایی نیز در کشورهای اروپایی احداث کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، بر اساس این گزارش شرکت ساختمانی روساتوم در دومین پروژه خود قصد دارد یک نیروگاه اتمی به ارزش 8 میلیارد دلار در جمهوری چک بسازد درحالی که یک نیروگاه کوچکتر را در کشور بلغارستان در دست تکمیل دارد. 

این روزنامه می افزاید روسیه در حال حاضر بزرگترین تامین کننده سوخت اتمی نیروگاههای مشترک با اتحادیه اروپاست و در نظر دارد تا به طور کامل تامین این سوخت را به عهده بگیرد . شرکت روساتوم صد درصد سوخت اتمی در کشور سوئیس و 30 درصد سوخت نیروگاههای اتمی فرانسه را تامین می کند. 

کارشناسان انرژی هسته ای این سئوال را مطرح می کنند که درصورت موفقیت در جمهوری چک ، شرکت روساتوم به یکی از بزرگترین نیروگاههای اتمی تبدیل خواهد شد که با توجه به اشتیاق جهانی منافع سرشاری را به دست می آورد. 

این شرکت در ایالات متحده آمریکا نیز شعبه ای دارد که 45 درصد سوخت مصرفی در آمریکا را تامین می کند. 

نیویورک تایمز می افزاید در سایه جنگ سرد روسیه ظرفیت 40 درصد اورانیوم غنی شده در جهان را به دست گرفته است که  این مقدار بسیار بیشتر از مصرف داخلی این کشور است. 

شرکت روساتوم در نظر دارد تا برای سال 2025 با افزایش توانایی تولید سوخت خود 25 درصد از سوخت انرژی اتمی در جهان را به دست گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است از 60 نیروگاه اتمی درحال ساخت در جهان شرکت روساتوم ساخت 15 نیروگاه را در دست دارد که شامل 10 نیروگاه در داخل روسیه و 5 نیروگاه خارج از این کشور است. 

نیویورک تایمز به مقایسه این شرکت با شرکتهای آمریکایی پرداخته و می نویسد شرکت وستینگهاوس که بزرگترین شرکت سازنده نیروگاه اتمی آمریکاست طی دهه های اخیر نتوانسته حتی یک نیروگاه را تکمیل کند. 

نیویورک تایمز اضافه می کند شرکت روساتوم مورد حمایت پوتین رئیس جمهور سابق و نخست وزیر کنونی روسیه است و یکی از دلایل موفقیت این شرکت این است که روسیه مشکل زیادی برای دفن زباله های سوخت اتمی در کشورش ندارد. 

کد خبر 1173724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha