۱۶ دی ۱۳۸۹، ۹:۴۳

گزارش مهر از جام ملت‌ها -9/

جوانان سربلند دهداری به جام نرسیدند/ قهرمانی عربستان با کمک یک انگلیسی!

جوانان سربلند دهداری به جام نرسیدند/ قهرمانی عربستان با کمک یک انگلیسی!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران در نهمین دوره جام ملت‌های آسیا با نفراتی جوان پای ‌به رقابت‌ها گذاشت اما با شکست در دیدار نیمه‌نهایی برابر عربستان که از حمایت کامل داور سود می‌برد، باز هم از رسیدن به قهرمانی بازماند.

به گزارش خبرنگار مهر، استعفای 14 بازیکن معترض به سرمربیگری پرویز دهداری سرمربی وقت تیم ملی پس از بازی‌های آسیایی 1986 سئول، باعث دگرگونی زیادی در تیم ملی ایران شد. دهداری به جای نفراتی مستعفی مانند محمدخانی، پنجعلی، بیانی، درخشان، ابطحی، بازیکنان جوانان و جویای نامی همچون عابدزاده، محرمی، پیوس، زرینچه، قایقران، نامجومطلق،  صمد مرفاوی و... را برای نخستین بار به خدمت گرفت تا در مرحله مقدماتی جام ملت‌های 1988 قطر شرکت کند.

با این شرایط تیم ملی ایران هم در مرحله مقدماتی و هم در مسابقات نهایی عملکرد قابل قبولی داشت و اگر قضاوت داور انگلیسی در دیدار نیمه نهایی برابر عربستان اجازه می‌داد، حتی شانس رسیدن تیم ایران به عنوان قهرمانی این جام وجود داشت.

مرحله مقدماتی:
برای حضور در نهمین دوره جام ملت‌های آسیا، تیم‌ها در چهار گروه تقسیم شدند که در گروه A تیم امارات با چهار پیروزی برابر یمن، تایلند، بنگلادش و هند و تساوی برابر چین به عنوان تیم نخست این گروه راهی مرحله بعد شد. چین هم که علاوه بر تساوی برابر امارات، دو تساوی دیگر برابر هند و یمن و دو پیروزی مقابل تایلند و بنگلادش دومین تیم صعود کننده از این گروه لقب گرفت.

تیم کویت هم در گروه B تنها برابر اردن به تساوی بدون گل رضایت داد و با پیروزی برابر ژاپن، مالزی و پاکستان به جام ملت‌ها صعود کرد. ژاپن هم پس از شکست از کویت، با پیروزی برابر مالزی، تساوی مقابل اردن و برتری برابر پاکستان به عنوان تیم دوم گروه ر‌اهی جام ملت‌ها شد.

در گروه C تیم ملی ایران با تیم‌های سوریه، کره‌شمالی، هنگ‌کنگ و نپال همگروه بود اما با دو پیروزی و دو تساوی، به خاطر تفاضل گل کمتر از سوریه به عنوان تیم دوم گروه راهی جام ملت‌ها شد. سوریه با پیروزی 2 بر یک برابر کره‌شمالی، تساوی یک بر یک مقابل ایران، برتری 3 برصفر برابر نپال و پیروزی 2 بر صفر برابر هنگ‌کنگ صدرنشین گروه شد.

نتایج دیدارهای ایران در دور مقدماتی:
* ایران 2 - هنگ‌کنگ صفر

* ایران یک - سوریه یک
گل‌ها:
کریم باوی(73) برای ایران  و  محمد سیفلان(13) برای سوریه

* ایران صفر - کره‌شمالی صفر

* ایران 3 - نپال صفر
گل‌ها:
کریم باوی (6، 53 و 67)

در گروه D هم تیم‌ بحرین پس از پیروزی 2 بر صفر برابر کره‌جنوبی، مقابل اندونزی میزبان به تساوی بدون گل رضایت داد اما با برتری 2 بر صفر برابر یمن به عنوان تیم نخست گروه راهی جام ملت‌ها شد. کره‌جنوبی هم پس از شکست برابر بحرین، برابر یمن به تساوی یک بر یک رضایت داد اما پیروزی 4 بر صفر در مسابقه آخر برابر اندونزی باعث شد با توجه به تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم جواز حضور در نهمین دوره جام ملت‌های آسیا را کسب کند.

صحنه‌ای از دیدار قطر و ژاپن در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا 1988

مرحله نهایی:
برای دومین مرتبه میزبانی جام ملت‌های آسیا به یک کشور عربی به نام قطر رسید. مردان جوان اما جویای نام ایران با هدایت مرحوم پرویز دهداری در این جام حضور یافتند و در گروه A با تیم‌های قطر میزبان جام نهم، امارات، ژاپن و کره‌جنوبی همگروه بودند. تیم ایران در بازی افتتاحیه جام که "میشل پلاتینی" آن را از نزدیک تماشا می‌کرد، با گل‌های باوی و پیوس برابر قطر به برتری 2 بر صفر دست یافت اما در مسابقه دوم برابر ژاپن به تساوی بدون گل رضایت داد.

پیروزی یک بر صفر مقابل امارات در دیدار سوم که با گل فرشاد پیوس بدست آمد، صعود ایران به مرحله بعدی را قطعی کرد زیرا روز پیش از این دیدار کره‌جنوبی با نتیجه 3 بر 2 قطر دیگر مدعی این گروه را شکست داده بود. در بازی پایانی که حکم دیدار سرگروهی را داشت، تیم ملی کشورمان در یک بازی پر انتقاد برابر کره جنوبی 3 بر صفر شکست خورد تا پس از این تیم و به عنوان تیم دوم راهی مرحله نیمه نهایی شود. گرچه خیلی‌ها اعتقاد دارند این شکست مصلحتی بود تا ایران با عربستان روبه‌رو نشود اما در نهایت این دو تیم برابر هم صف آرایی کردند.

در گروه دوم عربستان با پیروزی برابر سوریه مسابقات را آغاز کرد اما در دیدارهای بعدی مقابل کویت و بحرین به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد. این تیم در بازی چهارم با پیروزی یک بر صفر برابر چین بالاتر از این تیم به عنوان تیم نخست گروه حریف تیم ایران در مرحله نیمه نهایی شد. چین هم با دو پیروزی 3 بر صفر برابر سوریه و یک بر صفر مقابل بحرین و تساوی 2 بر 2 برابر کویت در رده دوم گروه قرار گرفت و حریف کره‌جنوبی در مرحله نیمه نهایی شد.

برای دومین بار متوالی ایران و عربستان در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا برابر هم به میدان رفتند که "جرج کورتنی" داور انگلیسی این مسابقه با قضاوت ناعادلانه ضمن مردود اعلام کردن گل صحیح مرتضی کرمانی‌مقدم و اشتباهات پی در پی علیه تیم ایران، زمینه ساز پیروزی یک بر صفر عربستان را فراهم کرد. ماجد عبدالله در دقیقه 16 تک گل عربستان را به ثمر رساند. 

در دیگر مسابقه این مرحله تیم‌های کره‌جنوبی و چین در پایان وقت قانونی به تساوی بدون گل رضایت دادند اما در وقت‌های اضافه کره‌جنوبی با نتیجه 2 بر یک به پیروزی رسید. "لی تائه هو" در دقایق 93 و 103 گل‌های کره و "مای چائو" در دقیقه 100 تک گل چین را به ثمر رساندند.

 تیم ایران در دیدار رده‌بندی در وقت‌های قانونی و اضافه نتوانست دروازه چین را باز کند تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. احمدرضا عابدزاده با درخشش در این ضربات و مهار هر سه پنالتی نخست تیم چین که توسط "دوان جو"، "وانگ باوشان" و "وو ون بینگ" نواخته شده بود، موفق به شکست 3 بر صفر چین و رسیدن به عنوان سومی این جام شد.

در دیدار نهایی هم تیم‌های عربستان و کره جنوبی در  وقت‌های قانونی و اضافه به تساوی بدون گل رضایت دادند اما در ضربات پنالتی تیم عربستان با نتیجه 4 بر 3 به پیروزی دست یافت تا برای دومین سال متوالی عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کند.

بازیکنان تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا - 1988 قطر

نتایج کامل دیدارهای ایران در جام نهم:
یازدهم آذرماه 1367، ورزشگاه دوحه قطر
* ایران 2 - قطر صفر
گل‌ها:
کریم باوی (6) و فرشاد پیوس (89)
بازیکنان تیم ایران: احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، مرتضی فنونی‌زاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران، مرتضی کرمانی مقدم (79 - مجید نامجو مطلق)، مهدی فنونی‌زاده، صمد مرفاوی (82 - محمدحسن انصاریفرد)، فرشاد پیوس و کریم باوی
سرمربی: پرویز دهداری

سیزدهم آذرماه 1367، ورزشگاه دوحه قطر
* ایران صفر - ژاپن صفر
بازیکنان تیم ایران: احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، مرتضی فنونی‌زاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران، امیر افتخاری، مهدی فنونی‌زاده (82 - سیامک رحیم‌پور)، صمد مرفاوی (80 - مرتضی کرمانی مقدم)، فرشاد پیوس و کریم باوی
سرمربی: پرویز دهداری

هفدهم آذرماه 1367، ورزشگاه دوحه قطر
* ایران یک - امارات صفر
گل:
فرشاد پیوس (27)
بازیکنان تیم ایران: احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، مرتضی فنونی‌زاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران، امیر افتخاری، مهدی فنونی‌زاده (62 - محمد تقوی)، مرتضی کرمانی مقدم، فرشاد پیوس و کریم باوی (69 - محمدحسن انصاریفرد)
سرمربی: پرویز دهداری

بیستم آذرماه 1367، ورزشگاه دوحه قطر
* ایران صفر - کره جنوبی 3
گل‌ها:
جو بیون بیونگ (26 و 57) و سئون هونگ هوانگ (42)
بازیکنان تیم ایران: احمد سجادی (65 - احمدرضا عابدزاده)، نادر محمدخانی، ضیا عربشاهی، مرتضی فنونی‌زاده (64 -  سیامک‌ رحیم‌‍پور)، جواد زرینچه، سیروس‌قایقران، امیر افتخاری، محمد تقوی، مرتضی کرمانی‌مقدم، صمد مرفاوی و کریم باوی
سرمربی: پرویز دهداری

بیست و چهارم آذرماه 1367، ورزشگاه دوحه قطر
* ایران صفر - عربستان یک
گل‌ها: 
ماجد عبدالله (16) 
بازیکنان تیم ایران: احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، مرتضی فنونی‌زاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران، مجید نامجو مطلق، مهدی فنونی‌زاده (45- محمدحسن انصاریفرد)، مرتضی کرمانی مقدم، فرشاد پیوس و کریم باوی
سرمربی: پرویز دهداری

بیست و چهارم آذرماه 1367، ورزشگاه الاهلی دوحه قطر
* ایران صفر(3) - چین صفر(0)
ضربات پنالتی:
مجتبی محرمی، فرشاد پیوس و سیروس قایقران
بازیکنان تیم ایران: احمدرضا عابدزاده، نادر محمدخانی، مجتبی محرمی، مرتضی فنونی‌زاده، جواد زرینچه، سیروس قایقران، مجید نامجو مطلق، محمدحسن انصاریفرد، امیر افتخاری (45 - محمد تقوی - 81 - صمد مرفاوی)، فرشاد پیوس و کریم باوی
سرمربی: پرویز دهداری

کد خبر 1225735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
      0 0
      ضربه پنالتی دوم را انصاریفرد زد نه پیوس. ضمنا عابدزاده 2 پنالتی را مهارکرد ویک پنالتی چینی ها به تیرخورد