۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۱۹:۲۵

چالش های زیست محیطی کرج بررسی شد

چالش های زیست محیطی کرج بررسی شد

کرج- خبرگزاری مهر: چالش های زیست محیطی شهرستان کرج در نشستی تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر دوشنبه همایش بررسی چالش های زیست محیطی شهرستان کرج به همت اتاق فکر فرمانداری با حضور فرماندار ویژه کرج، معاون برنامه ریزی و اداری مالی فرمانداری و جمعی از مسئولان شهرستان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، دکتر خراسانی و دکتر قدوسی از اساتید برجسته دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران و همچنین محققان حوزه محیط زیست در سالن غدیر فرمانداری این شهر ستان برگزار شد.

در این نشست تخصصی که در پی سلسله نشستهای تولید فکر فرمانداری این شهرستان برگزار شد، مسئولان و پژوهشگران به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات خود در حوزه محیط زیست شهرستان پرداختند.

حفظ محیط زیست مهمترین رکن توسعه است

فرماندار ویژه کرج در ابتدای این نشست تخصصی بر رفع مشکلات زیست محیطی شهرستان به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه تاکید کرد و گفت: ورود علمی به حوزه های مختلف شهر ستان به ویژه در حوزه محیط زیست به عنوان یکی از ارکان مهم  سازندگی از نکات قابل تاملی است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان و صاحبان فکر و اندیشه قرار گیرد.

مهندس مهدی ایران نژاد افزود: برنامه ریزی برای موضوعات شهرستان در حوزه های مختلف؛ آب و فاضلاب، پسماندهای شهری و بیمارستانی، کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست شهرستان از جمله نکاتی است که باید برای آن تدابیر لازم از سوی مدیران و کارشناسان اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه اتاق فکر فرمانداری شهرستان کرج در تمامی حوزه ها ورود علمی و کارشناسی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: اتاق فکر فرمانداری این شهرستان که متشکل از کارشناسان و صاحبان اندیشه در حوزه های مختلف است با برگزاری نشست های تخصصی که به صورت ماهانه در سطح شهرستان برگزار کرده و به عرصه های مهم و راهبردی شهرستان ورود می کند.

این مسئول یادآور شد: در کارگروههای تخصصی اتاق فکر فرمانداری شهرستان مصوبات مورد بررسی قرار گرفته و بدین ترتیب در اعتبارات سال 90 لحاظ خواهد شد.

تفکیک و کاهش تولید زباله ضروری است

دکتر خراسانی استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در ادامه این همایش به تشریح مسائل مرتبط با پسماندها اعم از خانگی و  صنعتی پرداخت .

وی بر تفکیک زباله از مبداء و همچنین کاهش تولید زباله تاکید کرد و گفت: تولید شیرابه های حاصل از انباشت زباله و نفوذ آن در اعماق زمین مهمترین آسیبی است که در حوزه زیست محیطی شهرستان به عنوان یکی از چالشهای مهم شهرستان مطرح است.

این استاد دانشگاه افزود: با نفوذ شیرابه ها در عمق زمین آلودگی آبهای زیرزمینی به وجود می آید که مهمترین آسیب در حوزه بهداشت و سلامت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه طی دهه های گذشته روش سوزاندن به عنوان یکی از متداول ترین روشها برای دفع زباله مطرح بوده است، یادآور شد: این مهم در دهه 70 به عنوان یکی از روش های متداول در کشور برای دفع پسماند مطرح بود اما امروزه به واسطه متصاعدشدن گازهایی که از محل سوزاندن زباله تولید می شود و سرطان زا بودن آن گازها مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

دکتر خراسانی افزود: امروزه مقوله مهم بازیافت زباله و ورود مجدد آن به چرخه طبیعت نکته قابل تاملی است که باید با همکاری و مشارکت مردم و همچنین برنامه ریزیهای اصولی از سوی مدیران و مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از امکانات و خدمات نکته قابل تاملی است که گاهی از آن به عنوان عدم مصرف یاد می شود در حالی که نکته قابل تامل استفاده بهینه از محصولات و امکانات است که خود نشانه سلامت، فرهنگ و بهداشت جامعه است که ضمن استفاده بهینه و رفع کلیه نیازها موجب کاهش زباله و آسیبهای زیست محیطی به شمار رود.

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود بر تولید کمپوست از پسماندها تاکید کرد و گفت: با تولید کمپوست می توان علاوه بر بهبود وضعیت زیست محیطی نسبت به ایجاد درآمد پایدار برای شهرستان نیز اقدام کرد که تحقق این مهم نیازمند برنامه ریزی اصولی است که امید می رود در سایه تعامل و همکاری مردم و گسترش همکاریهای بین بخشی به منصه ظهور برسد.

رفع چالش های زیست محیطی کرج نیازمند اتخاذ تدابیر علمی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ،دیگر سخنران این همایش نیز رفع چالشهای زیست محیطی شهرستان را نیازمند اتخاذ تدابیر علمی عنوان کرد.

مهندس پسندیده چالش های امروز در حوزه محیط زیست را حاصل دخالت های مکرر انسان در عرصه طبیعت ذکر کرد و گفت: طبیعت حق و حقوقی دارد و این حق را مطالبه خواهد کرد.

وی افزود: تغییر اقلیم، تخریب لایه اوزن، پدیده هایی همچون باران های اسیدی، انقراض تنوع گیاهی و حیوانی از جمله مواردی است که در این مطالبه گری قابل مشاهده است.

این مسئول در ادامه سخنان خود به مسائل مرتبط با بهبود وضعیت محیط زیست، اقدامات زیست محیطی لازم در راستای سند چشم انداز کشور، تهیه طرح آمایش سرزمین، وضعیت آلودگی هوا و لزوم اجرایی کردن طرح جامع کاهش آلودگی محیط زیست، بررسی وضعیت کیفی منابع آب و اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه های مراکز شهری و خانگی، تلاش در جهت فرهنگ سازی برای کاهش آلودگی های ناشی از زباله و پسماند، لزوم اجرای طرح جامع پسماند، نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه، ساماندهی و جلوگیری از پراکندگی صنایع و افزایش تعداد ایستگاههای سنجش آلودگی هوا، اشاره کرد و خواستار توجه بیش از پیش مسئولان و اختصاص اعتبارات مورد نیاز برای کاهش این معضلات شد.

مهمترین چالش زیست محیطی کرج موضوع آب است

 دکتر جمال قدوسی، استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این همایش تخصصی با تاکید بر اینکه  زیرساختهای زیست محیطی شهرستان نیازمند بازنگری است، اظهار داشت: آب، خاک و گیاه سه زیرساخت مهم محیط زیست است که اگر در حد توازن و تعادل طبیعی نباشد چیزی جز نابودی محیط زیست نخواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر موضوع آب مهمترین چالشی است که به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی این شهرستان باید به جد مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیلان برداشت از آبخوان های کشور بسیار بالاست، تصریح کرد: در حال حاضر میزان برداشت آبخوان ها در سطح کشور در حدود 6 میلیارد متر مکعب در سال است که خود یک فاجعه است.

وی گفت: توسعه شهرها در کنار رشد روزافزون جمعیت مهمترین مولفه هایی است که جامعه را با مشکل مواجه کرده است.

دکتر قدوسی در ادامه سخنان خود سرانه های تجدید شونده را از جمله شاخص های مهم جهانی ذکر کرد و یادآور شد: علی رغم افزایش 100 میلیون نفری جمعیت کشور تا افق سال 1404 سرانه آب 7 برابر کمتر از استاندارد جهانی است که به عنوان یکی از تهدیدهای مهم در حوزه آب باید تدابیر لازم و اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی تاکید کرد: امروز جمعیت شهرستان کرج با وجود یک میلیون و 700 هزار نفر جمعیت با کمبود و بحران آب مواجه است این در حالی است که بر اساس اسناد تاریخی از سد امیرکبیر، مجموع آب بهره برداری از رودخانه کرج را به 84 سهم حقابه تقسیم کرده که تنها 9 سهم مربوط به تهران بوده است.

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها بخشی از حقابه های کرج به این شهرستان اختصاص یافته است که آن نیز در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی چالش دیگر در حوزه آب را مربوط به استفاده از آبهای زیرزمینی و عدم تخصیص حقابه ها بر اساس سهم بندی ها عنوان کرد و گفت: طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از جمله طرحهایی است که در صورت اجرا مشکلات و معضلات فراوان زیست محیطی را برای این شهرستان به وجود خواهد آورد.

دکتر قدوسی افزود: با اجرای این طرح پایین دست رودخانه کرج تبدیل به رودخانه فاضلابی شده و فاجعه بزرگ زیست محیطی را برای شهرستان کرج رقم خواهد زد.

وی در پایان سخنان خود به عدم تهیه طرح تغذیه برای جایگزینی آب کرج و افت سطح آب های زیرزمینی، نامشخص بودن استراتژی ها و برنامه ریزی های فراگیر با واقعیت ها و پتانسیل های موجود، کاهش محسوس کیفیت فیزیکی آب به صورت شور و گچی، فرونشست زمین در دشتها و تشدید پدیده بیابان زدایی و بروز سیل اشاره کرد و گفت: این موارد از نکات قابل تاملی است که باید با دقت نظر کارشناسان همراه شده و برای آن تدابیر اساسی اندیشیده شود.

کد خبر 1334727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha