۹ مهر ۱۳۹۰، ۱۳:۲۴

ضیایی در گفتگو با مهر:

مدیران نشریات علاقه‌ای به چاپ کاریکاتور نشان نمی‌دهند

مدیران نشریات علاقه‌ای به چاپ کاریکاتور نشان نمی‌دهند

یک کاریکاتوریست معتقد است با توجه به اینکه تحمل نقدپذیری پایین آمده، بنابراین مدیران نشریات علاقه‌ای به چاپ کاریکاتور نشان نمی‌دهند.

مسعود ضیایی هنرمند کاریکاتوریست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چرایی کمرنگ‌شدن حضور کاریکاتور و کارتون در نشریات کشور اظهار کرد: با توجه به تجربه سالیان اخیر، از آنجا که تحمل نقدپذیری سیاستمداران ما پایین آمده است، بنابراین ریسک چاپ کاریکاتور در رسانه‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه مدیران نشریات علاقه‌ای به چاپ کاریکاتور نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، دستمزدی که مطبوعات به کاریکاتوریست‌ها پرداخت می‌کنند بسیار پایین است. بنابراین این هنرمندان مجبورند در جشنواره‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند، چرا که جایزه‌ای که از این جشنواره‌ها نصیب‌شان می‌شود برابر دستمزد چند ماه همکاری با نشریات است. این امر در کاریکاتوریست‌های شهرستانی ما بیشتر دیده می‌شود؛ چرا که تهرانی‌ها، فرصتی برای کار در بخش انیمیشن پیدا کرده‌اند اما شهرستانی‌ها از این امکان بی‌نصیب‌‌اند.

ضیایی همچنین درباره لزوم پرداختن به کاریکاتور سیاسی توسط کارتونیست‌ها، ابراز کرد: لزومی ندارد که این هنرمندان آثاری با مضمون سیاسی ارائه کنند. بخش‌های دیگری همچون، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و طنز و فکاهی نیز زمینه‌ای برای فعالیت کردن کارتونیست‌ها محسوب می‌شود. اما از آنجا که طی سال‌های گذشته یکسری تندروی‌هایی از سوی برخی هنرمندان صورت گرفت و برخی از خطوط شکسته شد، دردسرهایی را به وجود آورد که نتیجه آن، محافظه‌کار شدن مسوولان نشریات در مواجه با کاریکاتور بود. در چنین شرایطی، گفتگو و آگاه‌بخشی از طریق هنر کاریکاتور در حوزه سیاست از مطبوعات حذف می‌شود.

این کاریکاتوریست که جوایز متعددی را از جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرده است، درباره ویژگی‌ کاریکاتور و کارتون در مطبوعات بیان کرد: هر هنری از جمله هنر کاریکاتور باید ابتدا جنبه تفنن داشته باشد و بیننده از ارتباط با آن لذت ببرد. اگر زیبایی کاریکاتور تحت تاثیر آگاهی و اطلاع‌رسانی آن شود، کارکرد اصلی خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 1421130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha