۷ آذر ۱۳۹۰، ۸:۴۹

حجت الاسلام رفیعی:

حوادث عاشورا ریشه در زمان معاویه دارد

حوادث عاشورا ریشه در زمان معاویه دارد

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه یزید تربیت شده مکتب معاویه بود گفت: حوادث عاشورا ریشه در زمان معاویه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی، شامگاه یکشنبه در جمع عزاداران حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: یکی از راه‌ها برای شناخت وضعیت دوران امام حسین(ع) و حادثه عاشورا برخی مکاتبه‌ها و نامه‌های مربوط به دوران معاویه و قبل از خلافت یزید و چند سال قبل از مرگ معاویه است.

وی افزود: بعد از شهادت امام حسن(ع) امام حسین(ع) 10 سال امام و حجت خدا در جامعه بود و هیچ درگیری مستقیم و مبارزه نظامی در این مدت نداشته است؛ امام پایبند به صلح نامه امام حسن(ع) بود البته به معنای این نیست که رابطه حسنه با معاویه داشته است بلکه در منا علیه معاویه سخنرانی کرد ولی بنای درگیری نظامی نداشت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: ریشه عاشورا را باید در سالهای قبل از مرگ معاویه جستجو کرد زیرا برخی تصور می‌کنند علل رخداد حادثه عاشورا منحصر به زمان یزید بوده است.

وی افزود: نامه‌ای معاویه به امام(ع) نوشته که در کتب معتبر شیعه آمده است و امام(ع) در این نامه نوشته است که این که به تو گفته‌اند حسین(ع) قصد دارد درگیری ایجاد کند دروغ می‌گویند و می‌خواهند اختلاف و فتنه درست کنند البته من از اینکه با تو نمی‌جنگم نارحت هستم و صرف عدم قیام من به علت تعهدی است که در عهدنامه داشتیم.

رفیعی بیان کرد: این نامه که امام چهار ظلم معاویه را به او گوشزد می‌کند می‌رساند قیام عاشورا ریشه در سال‌های خیلی قبل‌تر دارد؛ امام در این نامه می‌نویسد که من دردی از این بالاتر ندارم که تو بر امت خلافت می‌کنی.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امام حسین(ع) به معاهده صلح امام حسن(ع) با معاویه پایبند بود و در سیره معصومین پیدا نمی‌کنیم که امام بعدی نظر امام قبلی را رد کرده یا تردید در آن ایجاد کرده باشد؛ چون همه نور واحد هستند و همه کارهای آنان حجت است.

وی با اشاره به مصادیقی از زندگی ائمه(ع) افزود: هر امامی متناسب با شرایط زمان کاری را انجام داده اند که اگر چه در ظاهر متفاوت است اما همه این اعمال حجت است.

رفیعی تصریح کرد: برخی می‌خواهند ظلم معاویه را کمرنگ کنند، در حالی که یکی از ظلم‌های او این بود که مومنانی مانند عمرو بن حمق را که اهل نماز بودند و آنان را به جرم دوستی امیرالمومنین(ع) به قتل می‌رساند.

یزید تربیت شده مکتب معاویه

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) بیان کرد: جسارت دشمنان اهلبیت(ع) در عاشورا قبلا هم سابقه داشته است زیرا معاویه سر پیرو و محب علی(ع) را برای همسرش برد و در دوران امام علی(ع) پیروان نزدیک ایشان را به شهادت رساند و یزید هم در مکتب چنین آدمی تربیت شده و درس خوانده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: معاویه دستور داد تا تمام کسانی که خود را محب علی(ع) می‌دانند و نظرات ودیدگاه‌های او را قبول دارند بکشند.

وی افزود: این تهمت است که بگوئیم کسی پیرو علی(ع) است اما پیرو نبی اسلام(ص) نیست زیرا دین علی(ع) غیر از دین پیامبر(ص) نیست خود پیامبر(ص) خودش فرموده است هر کس میان من و علی(ع) جدایی بیندازد دروغگوست زیرا پیامبر(ص) در غدیر امام را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

نهی شدید از ظلم در روایات

وی در انتهای سخنانش با بیان اینکه در روایات بر ظلم به خانواده و دیگران نهی فراوانی شده است گفت: مدیران و مسئولان و استادان و... باید از ظلم به افرادی که جز خدا کسی را ندارند و قدرت و پارتی ندارند بترسند زیرا برخی ظلم هاست که عقوبت آن در همین دنیا دامان انسان را خواهد گرفت.

کد خبر 1471236

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha