۳۰ آذر ۱۳۹۰، ۱۴:۲۶

مشفع:

عامل ایجادکننده بیماری "لیشمانیوز" نوعی انگل است

عامل ایجادکننده بیماری "لیشمانیوز" نوعی انگل است

یاسوج - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماری "لیشمانیوز" که بیشتر با نام هندی آن یعنی "کالا آزار" (بیماری سیاه) معروف است یک بیماری انگلی عفونی است که به علت عفونت با گونه هایی از انگل "لیشمانیا" ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکترعبدالعلی مشفع افزود: بیماری "کالا آزار" بیشتر در کودکان زیر 10 سال دیده می شود و مهمترین کانونهای فعلی بیماری در ایران استانهای اردبیل، فارس، آذربایجان شرقی و بوشهر است و در سایر استانها نیز بیماری به صورت تک گیر گزارش شده است.

این دکترای انگل شناسی بیان داشت: نوع مدیترانه ای بیماری "کالاآزار" در ایران وجود دارد که عامل ایجاد کننده آن انگلی به نام "لیشمانیا اینفانتوم" است که توسط انواعی از پشه های خاکی در موقع خونخواری به انسان منتقل می شوند.

رییس دانشکده پزشکی یاسوج بیان کرد: پشه خاکی های "فلبوتوموس ماژور"، "فلبوتوموس کندلاکی"  و "فلبوتوموس کشیشیانی" از مهمترین پشه های خاکی ناقل انگل در ایران هستند.

مشفع علائم این بیماری را شامل تب با دوبار اوج در شبانه روز،  بزرگی طحال و کبد و کم خونی عنوان کرد و گفت: انگل مولد بیماری در ماکروفاژهای طحال، کبد، مغز استخوان و غدد لنفاوی رشد و تکثیر می یابند.

وی وفور این بیماری را در مناطق روستایی و عشایری کشور که سگها در نزدیکی محل زندگی انسان وجود دارند بیشتر دانست و گفت: در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز این بیماری در کودکان به صورت تک گیر گزارش شده و طی تحقیقات انجام شده عامل بیماری "لیشمانیا اینفانتوم" و مخزن آن، سگها شناسایی و اعلام شده است.

مشفع یادآورشد: برای تشخیص بیماری از پونکسیون مغز استخوان و تستهای سرولوژیک استفاده شده و از تزریق داروهای گلوکانتیم و پنتوستام نیز برای درمان استفاده می شود.

کد خبر 1489785

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha