۱۵ بهمن ۱۳۹۰، ۱۱:۴۹

روستاپور در گفتگو با مهر:

مجری بازیگر هستم / "گل‌آموز" مکمل درس بچه‌ها است

مجری بازیگر هستم / "گل‌آموز" مکمل درس بچه‌ها است

تهیه‌کننده و مجری برنامه "گل آموز" شبکه آموزش گفت: کودکان در این برنامه منفعل نیستند، بلکه در تمامی بخش‌ها مشارکت دارند. در واقع "گل آموز" سعی کرده تا مکمل مدرسه بچه‌ها باشد.

 به گزارش خبرنگار مهر، سارا روستاپور مجری شناخته شده عرصه کودک و نوجوان است که شاید بیشتر از همه با "چرا" در یادها مانده باشد و با عنوانی که بچه‌ها برایش انتخاب کردند؛ خاله سارا. او از سال 86 برنامه "گل آموز" را به آنتن شبکه آموزش می‌برد. برنامه‌ای که حالا دیگر کاملا جا افتاده و بهانه خوبی دستمان می‌دهد برای گفتگو با سارا روستاپور.

*خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و هنر: به عنوان کسی که سال‌ها در حیطه کار کودک فعالیت کرده، بگویید چه شد که "گل آموز" شکل گرفت؟
 
سارا روستاپور، تهیه‌کننده و مجری: تقریباً سال 86 بود که طرح برنامه "گل آموز"را برای اولین بار برای شبکه آموزش نوشتم و نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده گرفتم. از آنجایی که طرح این برنامه براساس اهداف شبکه آموزش با رویکرد آموزشی نوشته شد به همین دلیل کتاب‌های درسی آموزشی و کارشناسان آموزشی کودک و مشاوران مدارس نخستین منابعی بود که به آن‌ها مراجعه کردم. در ابتدا برنامه "گل آموز" به مدت 10 تا 12دقیقه روی آنتن می‌رفت که به مرور زمان برنامه افزایش یافت.
 
*با وجود گذشت چهار سال از روی آنتن رفتن برنامه، به اعتقاد خودتان چه برآیندی می‌توان از "گل آموز" داشت؟
 
- با توجه به این که شبکه آموزش در یکی دو سال اخیر پربییننده شده و مخاطبان آن رو به افزایش است، برنامه "گل آموز" نیز با پیشرفت شبکه خودش را بالا کشید و سطح خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش داد. بنابراین من فکر نمی‌کنم که "گل آموز" چیزی از برنامه‌های کودک در شبکه‌های دیگر کم داشته باشد حتی از لحاظ مخاطب.
 
*با توجه به وجود برنامه‌های کودک در شبکه‌های دیگر سیما و در واقع رقیبان زیاد، چه عواملی را در تداوم برنامه موثر می‌دانید؟
 
- ویژگی خاص "گل آموز" حضور متفاوت کودکان در این برنامه است. کودکان در این برنامه منفعل نیستند، بلکه در تمامی بخش‌های آن مشارکت دارند. همچنین ما در این برنامه بررسی کردیم تا آموزش‌هایی مورد نیاز بچه‌ها را کشف کنیم. توجه به بحث‌های درسی نیز از دیگر ویژگی‌های "گل آموز" است که همین عوامل باعث شده تا کودکان با برنامه همذات پنداری کنند. همچنین در این برنامه کارگاه زیست شناسی برپا کردیم و هرهفته یک حیوان جدید را از نزدیک به بچه‌ها معرفی می‌کنیم و بچه‌ها به طور عملی با حیوان آشنا می‌شوند که برایشان خیلی جذاب است. در حقیقت "گل آموز" سعی کرده تا مکمل مدرسه بچه‌ها باشد.
 
* در سال‌های اخیر یک رسم نانوشته در برنامه‌های کودک باعث شده همه از وجود عمو، دایی و خاله استفاده کنند، چقدر در "گل آموز" سعی کردید تصویری متفاوت از این شخصیت‌ها ارائه دهید؟
 
- از زمانی که کار کودک را شروع کردم نام خاله سارا با من همراه بود. فکر می‌کنم که این فقط یک نام است، چرا که همه آدم‌ها با هم متفاوت هستند. ما در برنامه آقا حامد داریم که صدایش می‌زنیم، اما بچه‌ها به طور ناخودآگاه عمو حامد صدا می‌کنند. ما در برنامه، در متن‌ها و راهکارهایمان سعی کردیم از ضرورت مجری بودن در بیاییم و مجری بازیگر باشیم تا بچه‌ها ارتباط بهتر با مجری برقرار کنند.
 
* با توجه به اینکه کار کودک در عین جذابیت بسیار سخت است، حتماً یک اتاق فکر یا گروه کارشناسی برای برنامه‌های این چنینی لازم است. آیا در "گل آموز" چنین اتاق فکری وجود دارد؟ اگر هست چه اقداماتی در آن انجام می‌دهید؟
 
- با توجه به رویکرد شبکه آموزش و اهداف شبکه و برنامه، همچنین اهمیت دادن دکتر قاسمی مدیر شبکه به تشکیل اتاق فکر و بحث‌های آموزشی کارشناسانه، اتاق فکر برنامه "گل آموز" متشکل از آزیتا محمودپور؛ کارشناس اختلالات یادگیری، اکرم قربانی؛ نویسنده برنامه‌های کودک، محمد ناصری و پروانه سیفی؛ روان شناس و تمامی عوامل برنامه است.
 
در این اتاق فکر موضوع‌های برنامه از یک ماه قبل انتخاب و با کارشناسان مربوطه مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و مطالب مورد نیاز و بازی‌های مربوط به حل مشکلات برنامه ریزی می‌شود. در این اتاق فکر برای روزهای هفته جدول پخش نوشته شده است که روزهای شنبه و جمعه به اختلالات یادگیری و مشکلات آنها و بازی‌های طراحی شده، روزهای دوشنبه کارگاه زیست شناسی، روزهای یکشنبه و سه‌شنبه کارگاه خلاقیت و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مباحث درسی و برنامه‌ریزی درسی پرداخته می‌شود.
 
* فکر می‌کنید "گل آموز" تا چه زمانی می‌تواند روی آنتن شبکه آموزش بماند؟
 
- "گل آموز" تا هر وقت که مخاطب آن را بپذیرد و با اهداف شبکه همسو باشد روی آنتن می‌ماند. به نظر من یک برنامه نیازمند روتین بودن همراه با تغییرات مثبت و رو به جلو است و ویژگی با سابقه بودن برنامه تعدد مخاطب است که برنامه "گل آموز" نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش مخاطب داشته.
 
"گل آموز" از روز اول تا به حال با تغییرات اساسی روبرو بوده و هرسال با اهداف و ساختار شبکه روی آنتن می‌رود. البته حمایت و پیگیری مدیران به ویژه دکتر قاسمی مدیر شبکه به این برنامه طوری بوده که اتاق فکر "گل آموز" را هماهنگ کردند و جلسات یک ماهه برگزار می‌کنند، حتی برای برنامه جزوات و متخصصان مختلف کودک معرفی می‌کنند.
کد خبر 1522908

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha