۳ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۵۴

گزارش خبری/

موزه تاریخ آمل مکانی دیدنی برای گردشگران/ بنایی با قدمت هزاره سوم

موزه تاریخ آمل مکانی دیدنی برای گردشگران/ بنایی با قدمت هزاره سوم

آمل - خبرگزاری مهر: موزه تاریخ آمل با جمع آوری اشیای با ارزش تاریخی که قدمت برخی از آنها به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می رسد، به یکی از مراکز دیدنی برای مسافران نوروزی تبدیل شده است.

یه گزارش خبرنگار مهر، موزه تاریخ آمل در سه طبقه و شامل گالری های آثار باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد تاریخی مازندران است.

گالری بخش اشیای مردم شناسی موزه آمل نمونه ای از بافته های محلی شامل جاجیم، گلیم، ظروف چوبی، ظروف مسی مانند آفتابه لگن، کاسه، سینی و دهها اثردیگر در این بخش است.
 
دربخش اسناد تاریخی این موزه، گزارشهای ادارات وقت در خصوص زلزله و آتش سوزی آمل مربوط به سال های 1335 و1336 و دست نوشته های شاهان دوره قاجار و مکاتبات اداری دربار قاجار با روسای  حاکمان این شهرستان به چشم می خورد.
 
قدیمی ترین دست نوشته های اسناد تاریخی موزه صورت اسامی علما در آمل در سال 1286هجری قمری است.
 
 
اما دربخش باستان شناسی که این بخش را از دیگر قسمت های موزه متمایز کرده وجود اشیای با ارزش تاریخی است که قدمت تعدادی از این آثار به بیش از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد.
 
بخش باستان شناسی موزه تاریخ آمل آثاری همچون سفال، فلز، سنگ و شیشه که به جای مانده از دوران پیش از تاریخ تا زمان قاجار درمحدوده شمال کشورو معرفی اشیای سفالینه از سایر استانهای کشور و فرهنگ های تاثیرگذار و تاثیر پذیرمنطقه شمال کشور بوده چشم هر بیننه ای را به خود مجذوب می کند.
 
درموزه آمل یکی از بخش های جالب توجه که بازدیدکنندگان و محققان تاریخی را برای دقایقی بیشتر کنار خود نگه می دارد، ویترین های سکه ها است.
 
موزه تارخ آمل از وجود سکه ها که تاریخ مصوری از خط، آداب و رسوم کهن، آرایش صورت و نوع پوشش شاهان را نشان می دهد، بی بهره نمانده و سکه های مربوط به دوره های هخامنشی، اسکندر، سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان ودوره های اسلامی تا قاجار را در خود جای داده است.
 
 
آثار به دست آمده از کاوش های علمی باستان شناسان آملی در سال 1388 در محوطه باستانی قلعه کش آمل که مربوط به دوره مفرغ و آهن  بوده در موزه تاریخ آمل به نمایش گذاشته شده است.
 
موزه تاریخ آمل در خیابان امام رض(ع) و در وسط دوپل معلق و12چشمه که از آثارهای با ارزش تاریخی این شهرستان محسوب می شود، قراردارد.
 
این ساختمان درسال 1315 به عنوان اداره مالیه آمل بنا شده و سال 1387 با کاربری فرهنگی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مازندران قرار گرفته وپس از مرمت واحیا بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد.
کد خبر 1563318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha