۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۱۲

گزارش تحلیلی مهر/

ورامین، قطب کشاورزی و دامپروری تهران با مشکلات زیرساختی فراوان

ورامین، قطب کشاورزی و دامپروری تهران با مشکلات زیرساختی فراوان

ورامین – خبرگزاری مهر: شهرستان ورامین با وجود اینکه یکی از مناطق پیشرو در امر کشاورزی و دامپروری بوده و به عنوان یک قطب در استان تهران محسوب می شود، با مشکلات زیرساختی فراوانی همراه است.

به گزارش خبرنگار مهر، از دیرباز در منطقه ورامین که دارای دشت وسیع است، کشت و زرع معمول بوده تا جایی که شغل غالب مردم محسوب می شده است؛ این شهرستان در زمینه های مختلف کشاورزی و دامی، رتبه های برتر استانی و کشوری را به خود اختصاص داده است.

شهرستان ورامین، گذشته از عوامل و خصیصه های ارزشمند دیگر، به غله، محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی جات شناخته می شود.

کشت مرغوبترین پسته کشور در ورامین

با توجه به وجود شرایط اقلیمی مناسب در ورامین کشت پسته در این شهرستان رو به افزایش است و مرغوبترین پسته کشور در این منطقه تولید می شود.

حدود 50 درصد از زمینهای زراعی این منطقه به کشت غلات به خصوص گندم و جو و نیم دیگر به کشت صیفی جات و محصولات باغی اختصاص دارد.

غنای خاک، تاریخ گویا، روایت معمرین و همچنین وجود سیلوی ذخیره غله در این شهر که قدمت زیادی دارد دلیلی بر اثبات این کلام است که قدمت کشاورزی در این شهرستان به سالهای دور بر می گردد.

انواع تولیدات کشاورزی، گیاهی و دامی در این منطقه تولید می شود و این شهرستان قطب کشاورزی استان تهران محسوب می شود.

بیشتر گوشت قرمز استان تهران از دام عشایر ورامین تأمین می شود

مسئول امور عشایر شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در امور دامی این نکته قابل توجه است که بیشتر گوشت قرمز در سطح استان تهران از دام عشایر شهرستان ورامین تأمین می شود و این مقدار به پنج هزار و 750 تن در سال می رسد.

رسول بختیاری افزود: مقدار زیادی ازتولیدات دامی دیگر نیز از سوی عشایر این منطقه تأمین می شود که برای نمونه می توان به تولید پشم گوسفند 210 هزار تن، شیر سه هزار و 150 تن، فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست، کره و... به میزان 285 تن درسال اشاره کرد.

وی عنوان کرد: مجموع اعتبارات تعلق گرفته برای امور عشایر جهاد کشاورزی شهرستان ورامین 698 میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته رشد چهار درصدی داشته است.

کشت میوه استوایی برای نخستین بار در ورامین

کشت یک میوه استوایی برای نخستین بار در ورامین نشان از افزایش و توجه ویژه به تولیدات گلخانه ای در شهرستان است و به دلیل نگهداری در شرایط خاص و سیستم حفاظت شده کاشت آن انجام شد.

این میوه توسط یکی از کشاورزان شهرستان در مزارع روستای جعفرآباد جنگل از توابع شهرستان ورامین کشت شده و در صنایع بهداشتی و آرایشی نیز کاربرد دارد و منبع عظیمی از E ,C,f است و در پیشگیری از سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

همچنین به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان خاصیت ضد سرطانی دارد و به دلیل این که مخصوص آب و هوای استوایی است در محیط گلخانه ای کاشت شده و شرایط خاص نگهداری برای آن فراهم می شود.

کشاورزی ورامین با کمبود آب مواجه است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به مشکلات پیش روی این منطقه در عرصه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با افزایش جمعیت در تهران و شهرکهای اطراف، تأمین آب کشاورزی دشت ورامین از سد ماملو تا حدی کاهش یافته است و با سهم کمی که از تصفیه خانه جنوب تهران دارد لزوم استفاده از آبیاری قطره ای در این منطقه ضروری می شود.

محمدحسین تاجیک افزود: این نوع آبیاری به نفع اهالی شهرستان و کشاورزان بوده و از تخلیه سفره های زیرزمینی جلوگیری می کند و

کشاورزان می توانند از این امتیاز مناسب که 85 درصد آن از سوی دولت و 15 درصد تسهیلات از سوی بانکها به صورت وام در اختیار آنان قرار خواهد گرفت استفاده کنند.

در شهرستان ورامین 550 خانوار عشایر زندگی می کنند که در زمینه تولید دام سنگین و سبک به ترتیب  18 هزار و 500 و 150 هزار رأس دام را در شهرستان پرورش می دهند.

لزوم توجه ویژه به مشکلات عشایر

مسئول امور عشایر شهرستان ورامین عنوان کرد: افزایش شدید قیمت نهاده ها(گندم و جو)، معضل ورود فاضلاب کارخانه های چرمشهر ورامین به مراتع و آسیب رسیدن به دامها، عدم امنیت و سرقت دام سبک از جمله مشکلاتی است که لزوم توجه ویژه به این مسائل را ایجاب می کند.

وی افزود: عمده ترین مشکل عشایر برای فروش دامها در منطقه ورامین و خرید آنها توسط کلاهبرداران و دلالان است.

برای حل این مشکل احداث یک مجتمع عرضه دام و نظارت بر آن در این شهرستان ضروری است تا دامداران و عشایر متضرر نشوند.

با وجود تخصیص اعتبار و افزایش آن و حضور استاندار تهران در منطقه عشایر شهرستان و تأکید بر رسیدگی به امور آنان، عشایر شهرستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

اصلاح الگوی کشت برای افزایش تولیدات گیاهی و کشاورزی ضروری است

یکی از مسائل مورد توجه برای افزایش تولیدات گیاهی و کشاورزی اصلاح الگوی کشت است که باید از سوی کشاورزان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

هدفمندی یارانه ها و ارائه وام با سود چهار درصد برای کاهش هزینه سوخت و دوسوختی کردن سیستم  گلخانه ها از جمله امتیازات در نظر گرفته شده برای افزایش تولیدات گیاهی در شهرستان ورامین است.

با توجه به اینکه ورامین در 40 کیلومتری تهران بزرگ قرار دارد، با یک سیاست اصولی و الگوی کشت مناسب می توان بازار مصرفی بزرگ استان را تأمین کرد.

با اجرای الگوی کشت مناسب نیز شرایطی فراهم می شود که کشاورزان از نظر قیمت در محصولات تولیدی خود متضرر نشوند.

لزوم توجه مسئولان استانی به کشاورزی ورامین

کشاورزی و دامداری در شهرستان ورامین با توجه به استعدادهای بالقوه و بالفعلی که دارد نیازمند توجه بیشتر و جدی تر مسئولان استان تهران و کشور است تا با رفع نیازهای ضروری منطقه محوریت و قطب بودن خود را در کشاورزی کشور و استان تهران حفظ کند.

این توجه با فرهنگ سازی برای کشاورزان و دامداران از طریق بها دادن به بحث آموزش و ترویج در جهاد کشاورزی ار سوی مسئولان و استقبال کشاورزان از این گونه مسائل، آبیاری قطره ای، اصلاح الگوی کشت و سایر روشهای بهسازی وضعیت کشاورزی انجام می گیرد.

......................................

زینب علیدوستی

کد خبر 1581827

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha