۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۳۴

حجی پور:

700 رشته قنات آب در خراسان شمالی فعال است

700 رشته قنات آب در خراسان شمالی فعال است

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیش از 700 رشته قنات آب در خراسان شمالی فعال است.

غلامرضا حجی پور در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: در مجموع 714 رشته قنات آب به طول 686 کیلومتر در خراسان شمالی فعال است.

وی با بیان اینکه میزان آب استحصالی از این تعداد قنات سالیانه 110 میلیون متر مکعب است، افزود: مساحت اراضی زیردست این قنوات 31 هزار و 289 هکتار برآورد شده است.

حجی پور بیشترین پراکندگی این رشته قنات‌ها را در شهرستان‌های اسفراین، گرمه و جاجرم دانست و تصریح کرد: شهرستان‌های شیروان و فاروج نیز در رده‌های بعدی بیشترین تعداد قنات قرار دارند.

وی در ادامه گفت: همچنین در سطح خراسان شمالی سه هزار و 186 حلقه چاه وجود داشته که میزان آب استحصالی آنها سالانه در مجموع 418 میلیون متر مکعب است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان تعداد چشمه‌های جوشان استان را دو هزار و 635 دهنه چشمه اعلام و اضافه کرد: از این چشمه‌ها سالیانه 296 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود.

وی میانگین حجم مصرف سالیانه آب را در بخش کشاورزی استان دو هزار و 160 میلیون مترمکعب بیان کرد و افزود: 59 درصد از این میزان معادل هزار و 270 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی استان برداشت می‌شود.

غلامرضا حجی پور اذعان داشت: 41 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی استان نیز معادل 850 میلیون مترمکعب از آبخوان‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

کد خبر 1586101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha