۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۷

امروز با تئاتر/

نمایشنامه خوانی "دو دلقک و نصفی" با نقش‌خوانی نگار جواهریان

نمایشنامه خوانی "دو دلقک و نصفی" با نقش‌خوانی نگار جواهریان

نمایشنامه خوانی "دو دلقک و نصفی"، اجرای ویژه خبرنگاران نمایش"به صدای زمین گوش کن" و انتصاب ایرج محمدی به عنوان مدیر کانون نمایش عروسکی مرکز هنرهای نمایشی مهمترین عناوین تئاتر امروز هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه نمایشنامه خوانی های فضای باز باغ هنر خانه هنرمندان ایران، جلال تهرانی نمایشنامه "دو دلقک و نصفی" را نمایشنامه‌خوانی می کند. در این نمایشنامه‌خوانی که عصر روز شنبه اول مهر ساعت 18  برگزار می‌شود؛ امیرکاوه آهنین جان، نگار جواهریان و امیر قنبری نقش‌خوانی می‌کنند.

نمایشنامه خوانی های فضای باز باغ هنر به همت خانه هنرمندان ایران و با همکاری خانه تئاتر برای آشنایی بیشتر مخاطبان با هنر نمایش برگزار می شود.

اجرای ویژه خبرنگاران و عکاسان نمایش"به صدای زمین گوش کن"

نمایش"به صدای زمین گوش کن" به کارگردانی جلال تهرانی دوشنبه 3 مهر اجرایی ویژه خبرنگاران و عکاسان در ساعت 16 خواهد داشت." به صدای زمین گوش کن" به نویسندگی و کارگردانی جلال تهرانی که از نیمه شهریور ماه اجرای خود را در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده است دوشنبه 3 مهر ماه اجرایی ویژه اهالی رسانه و خبرنگاران خواهد داشت.

نمایش" به صدای زمین گوش کن " هر روز غیر از شنبه ها ساعت 16 و 19 با بازی مجید آقا کریمی،پگاه خورطلب،حمید خوشنویس،آرش فلاحت پیشه،نجمه کاظم زاده و محمد صادق ملکی در تالار اصلی مرکز تئاتر مولوی میزبان علاقمندان تئاتراست.

اظهارات معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تماشای"نظمیه زنان"

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از تماشای نمایش" نظمیه زنان " به کارگردانی اصغر خلیلی در تالار قشقایی این نمایش را اثری ارزشمند برگرفته از واقعه تاریخی و بزرگ کشف حجاب توصیف کرد.

حمید شاه آبادی گفت: نمایش نظمیه زنان نمایشی بسیار حرفه ای و تخصصی بود که بازی خوب بازیگران آن به ویژه کامران تفتی احساس واقعی یک تئاتر زنده و پویا را در ذهن مخاطب تداعی کرد.

وی ادامه داد: حادثه تلخ کشف حجاب در کشور ما آنچنان در اعتقادات مردم پابرجا و تلخی آن در زیرزبان هاست که جز با زبان هنر نمی شود آن تلخی و عواقب نا هنجار آن را به زیبایی ترسیم کرد و استفاده از زبان طنز و بسیاری از شیوه های دیگر در این اثر نمایشی همه برای این است که بشود حس و حال ناشی از این کار را بیان کرد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته من  نیز مانند هر بیننده دیگری ممکن است  نقدهایی را به شیوه های این اثر داشته باشم چرا که معتقدم  استفاده از زبان طنز را باید در چارچوب هایی انجام دهیم .عظمت حادثه و اتفاقات بسیار ناهنجاری که دهه های متوالی فرهنگ کشور ما را مورد هجمه قرار داد آنقدر بزرگ و ننگین است که رضا خان بر تارک خود نشاند و باید تا قرن ها این حادثه با زبان روز بیان شود.

وی اظهار داشت : صیانت از حجاب برای مردم دین دار آنچنان عمیق بود که تا نزدیک ترین لایه های حکومت برای دفاع از آن جانفشانی می کردند.این ها نشان دهنده اهمیت موضوع حجاب در کشورمان است  که همواره در فرهنگ دینی کشور ما جایگاه ارزشمندی دارد.

شاه آبادی خاطر نشان کرد:  نمایش نظمیه زنان  به نظر من یک تداعی زنده  ، جذاب و هنری از واقعه بزرگ حمله به آستان مقدس رضوی و داستان کشف حجاب بود و اینکه چقدر حاکمیت بنا به یک اندیشه باطل در کار خود جدی و استوار بود و به  هیچ قیمتی حاضر نبود که از آن اندیشه باطل فاصله بگیرد و این مردم بودند که با شعوری بالا از حجاب پاسداری و صیانت کردند.

وی گفت: نمایش نظمیه زنان به نوعی زبان حال امروز ما هم هست و درواقع عمق تعلقات دینی مردم به این فضاست . فضایی که کشور با موضوعی به صورت جدی که همان عفا ف و حجاب است در ارتباط است . این نمایش  از نظر هنری کار بسیار خوبی بود و انصافا کار تخصصی و جدی بود که اقبال خوب مردم هم ، پاسخ  خوب این داستان را داشت و امیدوارم این گروه و دوستان ما در این حوزه توفیقات بیشتری را نیز کسب کنند.

در این دیدار مهدی شفیعی معاون مالی اداری اداره کل هنرهای نمایشی ، ابراهیم گله دار‌زاده مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، سید صادق موسوی رییس تئاتر شهر، محمدرضا الوند رییس شورای ارزشیابی و نظارت برنمایش، علیرضا ستوده مدیر روابط عمومی معاونت هنری و علیرضا غفاری ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی می‌کردند. 

ایرج محمدی مدیر کانون نمایش عروسکی مرکز هنرهای نمایشی شد

ایرج محمدی، هنرمند و مدرس پیشکسوت نمایش عروسکی، به عنوان مدیر کانون نمایش عروسکی حکم گرفت. درمتن حکم وی که از سوی قادر آشنا ، مدیر کل هنرهای نمایشی به امضا رسیده، چنین آمده است: فرهیخته گرامی، جناب آقای ایرج محمدی، نمایش عروسکی به جهت یادآوری خاطرات پاک و صمیمی ایام کودکی، همواره لطیف‌ترین انواع نمایش در جهان است. اکنون این گونه‌ی نمایشی، همپای پیشرفت‌های تکنولوژیک، حرکت نموده و دنیای وسیعی یافته است.

نمایش عروسکی ایران ، با پیشینه‌ گرانسنگ هنرمندان توانای آن، بی‌شک، شایسته بهترین‌ توجهات است.نظر به تخصص، تعهد و شایستگی علمی و عملی جنابعالی، بدینوسیله شما را به عنوان مدیر کانون نمایش عروسکی مرکز هنرهای نمایشی منصوب می‌نمایم. امید است با توان علمی و اجرایی که در جنابعالی سراغ دارم و تعامل صمیمانه و نزدیکی که با هنرمندان این رشته دارید، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این هنر ارزنده در سطح کشور باشیم.

 اساسنامه طرح استقرار گروه های نمایشی به استان ها  ابلاغ می شود
 
مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه جشنواره سراسری در بجنورد اعلام کرد: اساس نامه طرح استقرار گروه های نمایشی هفته آینده به استان ها ابلاغ می شود.
 
قادرآشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در آیین پایانی این جشنواره با بیان این مطلب گفت: طرح استقرار گروه های نمایشی،   یک کار کارشناسی شده است و حداقل حمایت از گروه ها که به دسته یک ساله، دو ساله و سه ساله تقسیم می شوند در حدود  15 تا 20 میلیون تومان است.
 
وی با اعتقاد به اینکه تئاتر استان ها با استقرار گروه های نمایشی ارتقاء می یابد، اظهار امیدواری کرد: ما نیمی از وقت و هزینه خود را صرف استان ها می کنیم؛ چرا که معتقدیم بالندگی تئاتر استان ها، بالندگی تئاترکشور را به دنبال دارد.
 
قادر آشنا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره تئاتر رضوی، اظهارداشت: کسانی که در این جشنواره دست به  قلم بردند جز با عنایات امام رضا(ع) به این جشنواره راه نیافتند و هنرمندان باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.
 
وی به وجود منابع غنی و فراوان در رابطه با سیره امام رضا(ع) که در شأن این امام همام و جنبه های مختلف زندگی آن بزرگوار اشاره کرد و از هنرمندان به ویژه شرکت کنندگان خواست تا به کرامات امام رضا(ع) بسنده نکنند و به زوایای دیگر این امام بپردازند.
 
وی خاطرنشان کرد: 5 هزار اجرا در 5 ماه نخست امسال دربخش های مختلف تئاتر صحنه ای، خیابانی و عروسکی در 197 شهر کشور نشان از فعالیت و ظرفیت های خوب هنری کشور ماست و دلیلی موکد برغنی بودن فرهنگ ایرانی و اسلامی به شمار می رود.
                                                  
حضور هنرمندان در اجرای نمایش "مکافات"
 
تعدادی از هنرمندان صاحب نام تئاتر ، سینما و تلویزیون با آغاز اجرای نمایش مکافات از این اثر نمایشی دیدن کردند. این اثر نمایشی که از 15 شهریور ماه به کارگردانی برکه فروتن اجرای خود را درسالن انتظار تالار اصلی آغاز کرده ، تاکنون با استقبال قابل توجه تماشاگران مواجه شده است.
 
گلاب آدینه ، امیردژاکام ، محسن حسینی، شکرخدا گودرزی ، عبدالحی شماسی ، خسرو احمدی و محسن کیایی از جمله هنرمندانی بودند که از آغازاجرای این اثر نمایشی از آن دیدن کردند. نمایش "مکافات"  تا دوم مهر ماه هر روز غیر از شنبه ها ساعت 18 در سالن انتظار تالار اصلی و از دوم مهر ماه ساعت 18:30 در کافه تریای تالار چهار سو میزبان علاقه مندان خواهد بود. 
                                                  
اجرای نمایش "راهزنان"و"خدای کشتار"در تالار اصلی
 
دو نمایش "راهزنان" و"خدای کشتار" به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی با تغییر در ساعت اجرا از دوم مهر ماه در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می روند.
 
نمایش"خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا از تاریخ یاد شده ساعت 19 با بازی سیما تیرانداز، اشکان خطیبی ، لادن مستوفی ، رضا مولایی به صحنه  خواهد رفت.
 
نمایش"راهزنان" نوشته فردریک شیلرهم از دوم تیرماه ساعت 21 با بازی ملودی آرام نیا ، علی ابدالی، ایمان اصفهانی ، سارا افشار ، سارا بهرامی ، عرفان پهلوانی ، توماج دانش بهزادی ، میثاق زارع ، هومن سلطانی ، احلام سلمانی ، فاطمه صارمی ، مینا کریمی ، زارا مولایی ، محمد ولی زادگان و محسن حسینی میزبان علاقه مندان تئاتر است.
 
برگزاری کارگاه های پژوهشی خانه هنرمندان ایران در پاییز

معاونت پژوهشی و آموزشی خانه ی هنرمندان ایران با برگزاری هشت کارگاه، دوره ی پاییزی کارگاه های پژوهشی خود را از 15 مهر در تالار استاد امیرخانی برگزار می کند. در طول این دوره، مازیار اسلامی کارگاه "روش و نظریه های نقد سینما" ، محمد رضایی راد کارگاه "تاریخ تئاتر مدرن در ایران"، دکتر محمد رجبی کارگاه "حکمت انسی و هنر"، دکتر محمد رضا مریدی کارگاه "گفتمان های فرهنگی و سبک های هنری ایران معاصر"،حمید سوری کارگاه "مفاهیم بنیادین در هنر معاصر"، دکتر مرتضی بابک معین کارگاه "نقد مضمونی"، دکتر علی عباسی کارگاه "روایت شناسی" و دکتر بهمن نامور مطلق کارگاه "ادبیات تطبیقی" را تدریس و اداره می کنند.
 
کارگاه های پژوهشی خانه هنرمندان ایران که در سه فصل پیش بینی شده و تا زمستان و بهار آینده ادامه دارد؛ مهلت ثبت نام در این کارگاه ها تا 12 مهر سال جاری خواهد بود. علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه ها می توانند با شماره ی 88310463 تماس و یا از ساعت 14 تا 20 به نشانی: خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانه ی هنرمندان ایران، معاونت پژوهشی و آموزشی مراجعه کنند. 
کد خبر 1701911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha