۱۹ خرداد ۱۳۸۴، ۱۷:۵۱

آلمان يكي از مظنونين حوادث يازدهم سپتامبر را تبرئه كرد

دادگاه فدرال آلمان روز پنجشنبه حكم تبرئه عبدالغني مسعودي يك دانش آموز مراكشي را كه به دخالت در حوادث يازدهم سپتامبر سال 2001ميلادي متهم بود، صادر كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزار فرانسه ، دادگاه فرجام فدرال آلمان روز پنجشنبه در حالي اين راي را صادر كرد كه مسعودي در سال 2003ميلادي دومين شخصي بود كه در سراسر جهان به خاطر حملات تروريستي يازدهم سپتامبر سال  2001 ميلادي در مظان اتهام قرار داشت ولي جريان پرونده قضايي وي به طور كامل نتيجه مشخصي را در بر نداشت.

بر اساس اين گزارش دادگاه فرجام ابتدا با تقاضاي فرجامي كه از سوي مقامات اجرايي و قضايي مسول پرونده متهم ارائه شده بود به دليل كمبود مدارك و شواهد مورد نياز مخالفت كرد و اين درحالي بود كه دادگاه مذكور در فوريه سال 2004ميلادي 2ماه پس از اينكه  دادگاه فرجام هامبورگ حكم آزادي وي را صادر كرده بود، راي اين دادگاه را مورد تاييد قرار داد.

اما پس از صدور حكم روز پنجشنبه از سوي دادگاه ، استاندار هامبورگ اعلام كرد كه در تلاش است تا مقدمات اخراج مسعودي را ظرف 14روز از آلمان فراهم آورد .

هامبورگ كه يك شهر بندري واقع د رشمال آلمان است در واقع مركز كنترل حملات تروريستي يازدهم سپتامبر عليه مركز تجارت جهاني و مقر پنتاگون كه منجر به مرگ 3هزار تن شد ، محسوب مي شود.

مقامات اجرايي و قضايي مدعي هستند كه مسعودي در واقع يكي از اعضاي شبكه زيرزميني هامبورگ بوده كه توسط محمد عطا خلبان انتحاري حملات مذكور اداره مي شده است و به همين دليل  هم خواستار مجازات و محكوميتي معادل 15سال زندان براي وي شدند.

در سال 2004ميلادي مسعودي از كليه اتهاماتي كه در خصوص عضويت وي در سازمان تروريستي و مشاركت در قتل بيش از 3هزار تن در جريان حملات يازدهم سپتامبر به وي وارد شده بود تبرئه شد .

گوئل پينار وكيل مدافع اصلي وي در آن زمان اعلام كرده بود كه موكل وي قصد دارد پس از آزادي تحصيلات خود را در رشته الكترونيك كه در اكتبر سال 2002ميلادي در زمان دستگيري وي متوقف شده بود ، ادامه دهد و اين درحالي است كه مسعودي متعاقبا از ادامه تحصيلات در آلمان منع شده بود چرا كه وي داراي اقامت دائم در كشور آلمان نبود.

حكم تبرئه مسعودي در سال 2004ميلادي به دنبال آن صادر شد كه دادگاه حكم آزادي وي را در ماه دسامبر همان سال در پي اعترافات جديد رمزي بن الشيبه كه يكي از اعضاي عملياتي القاعده محسوب مي شد و در حال حاضر نيز تحت بازداشت آمريكا يي ها قرار دارد، صادر كرد چرا كه اعترافات شخص مذكور باعث تبرئه مسعودي شده بود.

دانيل فرايد قائم مقام وزير خارجه آمريكا در امور اروپا و ارو _ آسيا  كه به عنوان يكي از مقامات ارشد آمريكا محسوب مي شود قبل از آنكه روز پنجشنبه حكم نهايي  در خصوص مسعودي صادر شود در برلين به خبرنگاران اعلام كرد: "در صورتيكه مسعودي آزاد شود به روابط آلمان و آمريكا هيچ خدشه اي نبايد وارد شود و اين يك موضوع بسيار حساس است."

منير المتصدق يكي ديگر از مراكشي هايي است كه در حال حاضر به خاطر مشاركت در حملات تروريستي هامبورگ مورد اتهامات عديده اي قرار گرفته و به همين دليل هم محاكمه مجدد وي در جريان است اما اين در حالي است كه وي كاملا از مشاركت در طراحي و انجام حملات كاملا اظهار بي اطلاعي مي كند.

متصدق اولين كسي است كه در سراسر جهان به خاطر اتهاماتي كه در خصوص مشاركت در حملات تروريستي به وي وارد شده است در دادگاه مورد محاكمه قرار گرفت و در اولين محاكمه خود از جانب داددگاه مجرم شناخته شد اما راي دادگاه در اين خصوص تغيير كرد چرا كه آمريكا حاضر نبود تا به شاهد اصلي و كليدي خود  كه تحت بازداشت اين كشور قرار داشت اجازه دهد براي شهادت در دادگاه حاضر شود ولي به هر حال محاكمه مجدد وي در ماه آگوست سال 2004ميلادي از سر گرفته شد.

 

کد خبر 193262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha