۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹

گزارش مهر/

روزي براي تكريم مادران شهدا؛ حماسه سازان 8 سال دفاع مقدس

روزي براي تكريم مادران شهدا؛ حماسه سازان 8 سال دفاع مقدس

يزد - خبرگزاري مهر: وقتي تقويم امسال هجري شمسي كشور را مي گشايي به تاريخي مي رسي كه رنگ و بوي حماسه دارد ، امروز، روز بزرگداشت بانويي فداكار است چهار فرزند خود را فدايي ولايت كرد؛ 13 جمادي الثاني روز وفات بانوي بزرگ اسلام، حضرت ام البنين.

به گزارش خبرنگار مهر، در تقويم رسمي كشور، روز 13 جمادي‌الثاني، روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته و علت اين نامگذاري اين است كه "ام البنين" همسر حضرت اميرالمومنين(ع) و مادر حضرت ابوالفضل العباس در چنين روزي روي در نقاب خاك پيچيد و از اين جهان كوچيد و در جوار رحمت حضرت حق آرميد. 

تكريم مادراني كه به نداي پير و مراد خود، معمار كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) لبيك گفته و زينب گونه در حماسه هشت سال دفاع مقدس با تشويق همسران و فرزندان برومند خود آنها را براي حضور در جبهه ها آماده و آنها را تشويق مي كردند.

اگر ايثار و شهامت، شجاعت، صبر و استقامت اين شير زنان ايران زمين نبود، خدا مي دانست چه بر سر نهال نو پاي انقلاب مي آمد، اين دلاور زنان بودند كه فرزندان جوان و نوجوان خود را براي خط مقدم جبهه آماده مي كردند و براي دفاع از ولايت سينه سپر مي كردند تا يك وجب از خاك مقدس اين سرزمين در دست دشمن تا دندان مسلح نيفتد.

اگر حماسه همسران شهيدان كه بسياري از آنان نوعروس بودند، نبود معلوم نيست چه بر سر اين خاك مي آمد اما آنها مردان و همسران خود را همچون رباب، ليلا و زينب كبري براي حضور در خط مقدم جبهه تشويق مي كردند.

راستي چه روز مباركي را روز تكريم از اين شير زنان و دلاور زنان تاريخ در تقويم ناميده اند روز وفات زني كه پسران خود را سينه چاك برادر و مقتداي خود ساختند.

پسران ام البنین به امر مادر و با رغبت و اشتیاق هر چه تمام تر، به عنوان محافظان و حامیان برادر و امام خود، رهسپار مکه شدند.
ام البنین که در این زمان منتظر واکنش و دستور امام زمان خود، نسبت به این اتفاقات بود، پیوسته در جریان اخبار مدینه و واکنش امام قرار می گرفت. هنگامی که امام قصد مکه کرد، پسران خویش را جهت همراهی و محافظت کردن از امام حسین(ع) و اهل بیت او، به همراه ایشان به مکه فرستاد و خود چونان مردی، سرپرستی تنها عروس و نوه خود در مدینه را به امید برگشتن امام و یارانش از مکه، به عهده گرفت.

ام البنين مادر حضرت ابوالفضل در مدينه بود كه به او خبر دادند در حادثه كربلا هر چهار پسرت شهيد شدند. 

اين زن بزرگوار به قبرستان بقيع مي‌آمد و براي فرزندان خودش نوحه‌سرايي مي‌كرد. نوشته‌اند نوحه ‌سرايي اين زن آن قدر دردناك بود كه هر كس مي‌آمد گريه مي‌كرد. او در نوحه‌ سرايي‌اش گاهي همه فرزندانش و گاهي ارشد آنها را كه عباس بن علي(ع) بود، ياد مي‌كرد. 

حضرت ابوالفضل، هم از نظر سني و هم از نظر كمالات روحي و جسمي، ارشد فرزندانش بود.

در سالروز وفات ام‌البنين كه روز تكريم مادران و همسران شهدا نام گرفته است، ايثار و فداكاري و صبر و پايداري مادران و همسران شهيدان هشت سال دفاع مقدس را گرامي مي‌داريم و اوراق تاريخ را به نام گذشت‌ها و خلوص و تلاش‌هاي آنان مزين مي‌كنيم و عملكرد اين بانوان فداكار را پشتوانه‌اي براي نسل امروز قرار مي‌دهيم.

مادران شهدا اولين حماسه سازان سياسي كشور

مادران و همسران شهدا در طول 8 سال دفاع مقدس حماسه هاي جاويدي ساختند كه قلم  توانايي نوشتن آن نيست و تاريخ هميشه از آن ياد خواهد كرد. آنان با صبر و استقامت خود دشواريها را تحمل كردند و هم اكنون نيز در تمام عرصه هاي مختلف كشور حضوري پررنگ دارند و ديگر بانوان كشور را پيوسته به اين حضور تشويق مي كنند.

همسران شهدا هم با تربيت يادگاران همسران خود آنها را براي انقلاب و دوران شكوفايي اين سرزمين آماده مي كنند چه بسا همسراني كه خود دارنده رتبه هاي علمي و سياسي در كشور هستند و فرزندان آنها هم با الگو گرفتن از پدران شهيد خود در شكوفايي كشور سهيم شده اند.

اين مادران و همسران از نسل جديد و بانوان كشور انتظار رعايت عفت و حجاب خود را دارند و انتظار دارند تا هنگام ظهور حضرت ولي عصر (عج)، انقلاب، كه امانت ارزشمندي است به نحو شايسته اي با اطاعت از ولايت و حرمت خون شهدا حفظ و نگهداري شود.

خرداد ماه حماسه اي تاريخي ديگر براي مادران شهدا

با توجه به گذشت چند دهه از اين انقلاب و فراز و نشيبهاي آن، كشتي پر تلاطم انقلاب هنوز دستخوش هجوم اهريمناني است كه پيوسته از لحظه پيروزي و شكل گيري آن تاكنون دست از توطئه برنداشته و از طرق مختلف در پي ضربه زدن به ارزشهاي انقلاب هستند تا ديروز با توپ و تانك و سلاحهاي مدرن در مقابل ما صف كشيده بودند و اينك با حربه فرهنگي.

آري دشمن ديد كه با وجود شيرزنان ايران زمين و جوانان برومندش نمي تواند قد علم كند، با ارزشهاي ديني، ملي و فرهنگي ما مقابله مي كند اما زهي خيال باطل، جوانان و بانوان ما هميشه در خط مقدم ولايت و ارزشهاي خود هستند.

--------------

هيفا پردل

کد خبر 2039961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha