۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸

مولوي اسحاق مدني:

وحدت شیعه و سنی اختلافات بین مسلمانان جهان را اصلاح می کند

وحدت شیعه و سنی اختلافات بین مسلمانان جهان را اصلاح می کند

سنندج - خبرگزاری مهر: مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت با بیان اینکه مذهب شیعه و سنی در اسلام طرفداران بسیاری دارند، گفت: وحدت بین این دو مذهب می تواند اختلافاتی که وجود دارد را اصلاح و جامعه اسلامی را با هم متحد کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مولوی اسحاق مدنی صبح پنجشنبه در یادواره شهید علامه محمد سعید رمضان البوطی در سنندج اظهار داشت: اگر بگوییم بین شیعه و سنی اختلافی وجود ندارد تنها تعارف است و باید به دنبال راه چاره بود تا بتوان اختلافات را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران این اختلافات توسط امام راحل (ره) مدیریت شد، افزود: با شکل گیری وحدت بین شیعه و سنی در ایران پس از انقلاب بیداری اسلامی در جهان اسلام نیز آغاز شده است.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت ادامه داد: اسلام با دو گروه شیعه و سنی و پیروان آنان شناخته می شود که اگر به درستی دستورات دین اسلام را ادا کنند دشمن توان مقابله با این دین الهی را پیدا نمی کند.

مولوی مدنی یادآور شد: ارائه راهکارهای علمی و ارزشی برای رفع اختلافات و تثبیت پایه های وحدت مهمترین نیاز امروز است که باید با همفکری علما و فرهیختگان شیعه و سنی در این مسیر گام های اساسی برداشت.

وی به شهادت محمد سهید رمضان البوطی اشاره کرد و بیان کرد: در طول تاریخ اسلام بزرگان، علمای دینی و ارزشی به دست مسلمانان شهید شده و این مهم در عصر ما نیز در جوامع مختلف خود را نشان داده است.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت گفت: ترور شهید مطهری در عصر امروز نه به دست یک غیر مسلمان و حتی نه به دست یک مسلمان سنی مذهب بلکه به دست مسلمان شیعه مذهبی که ادعای شیعه اثناعشری داشت صورت گرفت و ترور شهید البوطی نیز به دست سنی مذهبی که از منابع کتاب های علمی این شهید بزرگوار استفاده کرده است صورت گرفت که واقعا جای تامل دارد.

مولوی مدنی با انتقاد از کارهای انجام شده از سوی مسلمانان در زمینه حفظ وحدت اسلامی اظهار داشت: اگر برداشت مسلمانان چه پیروان اهل سنت و چه پیروان اهل تشیع از اسلام این باشد، قطعا به نتیجه مطلوبی نمی رسیم.

وی حرکت در مسیر سیره و روش بزرگان را تنها راه نجات دنیای اسلام برای پیروان هر دو گروه عنوان کرد و افزود: رسیدن به نتیجه مطلوب تنها با برگشت به اعتقادات و نحوه رفتار و برخورد بزرگان ما امکان پذیر است.

مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت ادامه داد: اگر علمای اهل سنت با توجه به سیره و رفتار خلفای راشدین و علمای اهل تشیع نیز با توجه به نحوه رفتار امام علی (ع) رفتار کنند بسیاری از مشکلاتی که امروز جهان اسلام با آن درگیر است برطرف می شود.

مولوی مدنی یادآور شد: مشکلات مسلمانان زمانی رفع می شود که علمای اهل تشیع همانگونه که ادعا می کنند پیرو امام علی (ع) هستند رفتار کرده و علمای اهل سنت نیز روش و سیره بزرگان دین خود را در راس حرکات و سخنان خود قرار دهند تا چیزی به نام تفرقه در بین مسلمانان باقی نماند.

وی بیان کرد: کتاب، تفسیر و همایش و نشست ها تا زمانی که ما به بزرگان دین که تنها هدفشان گسترش دین اسلام و استحکام پایه های این دین الهی در جهان بود بازنگردیم، چاره راه نیست.

یادواره شهید محمد سعید رمضان البوطی با حضور شخصیت های بزرگ جهان اسلام همچون آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، آیت الله تسخیری رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و آیت الله واعظ زاده خراسانی عضو شورای عالی مجمع در سنندج برگزار شد.

همچنین مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت، ماموستا مجتهدی مفتی اعظم فقه شافعی ایران و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت الله اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، آیت الله حسینی نماینده ولی فقیه در سوریه و تنی چند از علما و روحانیون برجسته اهل سنت کشور در این مراسم حضور داشتند که در خصوص سیره شهید البوطی و ضرورت وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی سخنرانی کردند.

کد خبر 2045656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha