۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴

عارف:

اخلاق انتخاباتي كيميا شده است/ شكست من به منزله شكست اصلاحات نيست

اخلاق انتخاباتي كيميا شده است/ شكست من به منزله شكست اصلاحات نيست

نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به برخي بي اخلاقي ها در زمينه انتخابات پيش رو گفت: متاسفانه در حال حاضر اخلاق انتخاباتي در كشور به يك كيميا تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف جمعه شب در همايش حماسه سياسي، انتخابات و رسانه كه در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد، حضور حداكثري و همه سلايق سياسي در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را نياز فعلي كشور دانست و افزود: انقلاب اسلامي ايران نيز با حضورمردم به پيروزي و موفقيت رسيد.

وي با بيان اينكه امام خميني(ره) پس از پيروزي انقلاب با تكيه بر مردم، حكومتي بر محور جمهوريت و اسلاميت تشكيل داد، اظهار داشت: در حال حاضر نيز در اين برهه از انقلاب نيازمند تكيه بر مردم براي خلق حماسه اي ماندگار هستيم.

معاون اول دولت اصلاحات در ادامه رعايت اخلاق انتخاباتي را يكي از مولفه هاي مهم خلق حماسه ذكر كرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر اخلاق انتخاباتي در كشور به يك كيميا تبديل شده و مي بايست اين روند تا فرصت باقي است؛ تغيير كند.

وي از تدوين منشور 10 ماده اي اخلاق انتخاباتي توسط ستاد خود خبر داد و گفت: این منشور انتخاباتی در 10 بند، بر محوریت قرار دادن اصول اخلاقی در مبارزات انتخاباتی تهیه شده و داراي اصولي چون اصلاح طلبي، رفتار درچارچوب قانون، گفتار بر مدار صداقت و تصمیم بر مبنای عقلانیت، ميزان راي ملت، منافع و امنیت ملی و ... است.

عضو شوراي انقلاب فرهنگي در ادامه بر همدلي، همفكري و همكاري تمامي جناح هاي موجود در كشور براي خلق حماسه سياسي تاكيد كرد و افزود: شكست اينجانب در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به منزله شكست اصلاحات نبوده و جريان اصلاحات با ماموریت اصلاح مستمر امور کشور در راستای پیشرفت و توسعه پایدار همواره حضور خواهد داشت.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي درباره نامزدي اسفنديار رحيم مشايي در انتخابات عنوان كرد: در صورتي كه ايشان توسط شوراي نگهبان تاييد صلاحيت شوند با تمام توان با وي رقابت خواهم كرد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در پاسخ به سوالي درمورد برنامه وي براي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها نيز اظهار داشت: هر طرحي كه در كشور اجرا شده مي بايست با تحليلي كارشناسي و درست ادامه يابد و بر اين اساس طرح هدفمندي يارانه ها نيز با برخي اصلاحات ادامه خواهد داشت.

وي اضافه كرد: متاسفانه هنوز فاز نخست اين طرح به درستي اجرا نشده و سهم بخش صنعت پرداخت نشده است كه در اين زمينه مي بايست با اجراي كامل فاز نخست، ارزيابي جامعي از نتايج آن صورت گيرد و پس از آن نسبت به اجراي مراحل بعدي اقدام كرد.

به گفته عارف در صورت پيروزي در انتخابات دولت او در توزيع مساوي يارانه ها تجديد نظر كرده و اولويت توزيع يارانه ها با اقشار آسيب پذير خواهد بود.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد جايگاه مطبوعات در كشور به بحث مطبوعات پرداخت و عنوان كرد: متاسفانه در سال هاي اخير پروسه اخذ مجوز براي نشريات و رسانه ها بسيار طولاني و مشكل شده است.

نامزد احتمالي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه به طور كامل به جريان آزاد اطلاعات اعتقاد دارد، اظهار داشت: نظام ما ظرفيت پاسخگويي به تمامي افكار و گروه ها حتي گروه هاي چپ ملحد را نيز دارد و مي بايست به تمامي اين گروه ها اجازه اظهارنظر داده شود.

عارف اضافه كرد: متاسفانه در حال حاضر سياست حذف در قبال رسانه ها و نشريات غيرهمسو در پيش گرفته شده و اين روند براي كشور آسيب زا است.

وي با تاكيد اينكه البته رعايت خطوط قرمز و منافع ملي و امنيتي بر همه رسانه ها فرض است، تصريح كرد: رعايت خطوط قرمز مسئله اي روشن است اما برخوردهاي سليقه اي با رسانه ها، جريان اطلاعات را به سمتي نادرست هدايت مي كند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پاسخ به سوالي در مورد احتمال پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري گفت: البته هنوز موعد رسمي تبلغيات و اعلام كانديداتوري آغاز نشده اما نظرسنجي ها حاكي از پيروزي اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به شور و نشاط انتخاباتي كشور در آستانه انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تحرك انتخاباتي همانند انتخابات سال 88 در كشور وجود ندارد كه مهمترين علت بروز اين مشكل نيز برخوردهاي سياسي و غيرمنطقي با فعالين و جناح هاي سياسي موجود در كشور است.

عارف اضافه كرد: در حالي كه كمتر از دو ماه به انتخابات رياست جمهوري باقي مانده، فضاي حاكم بر كانون هاي سياسي و دانشجويي به هيچ عنوان مناسب نبوده و در اين ميان به جاي فعال كردن كانون هاي دانشجويي، كلاس ها فشرده برگزار مي شود تا پيش از موعد انتخابات، دانشگاه ها تعطيل شده باشد.

وي حضور نامزدهاي رياست جمهوري در محيط دانشگاه ها و برگزاري جلسات پرسش و پاسخ دانشجويي را از جمله راهكارهاي ايجاد شور و نشاط انتخاباتي دانست و گفت: بايد همه تلاش كنند تا فضاي كشور به سمت مشاركت حداكثري سوق داده شود.

معاون اول دولت اصلاحات تصريح كرد: البته فضاي اقتصادي و مشكلات مردم نيز در بوجود آمدن اين شرايط دخيل بوده، اما علت اصلي ايجاد فضاي فعلي، عملكرد نادرست در مواجهه با فعالين و جنبش هاي سياسي در سال هاي گذشته بوده است.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي در زمينه برنامه ايشان براي پيشرفت و توسعه در استان خراسان شمالي عنوان كرد: اين استان به لحاظ دارا بودن منابع طبيعي با ارزش، استعداد كشاورزي، مناطق گردشگري و ... ظرفيت مناسبي براي سرمايه گذاري در اين حوزه ها دارد.

عارف اضافه كرد: در صورت پيروزي در انتخابات سه برنامه توسعه گردشگري با محوريت افزايش اقامت و ماندگاري زائرين حرم مطهر امام رضا(ع) در اين استان و پذيرش گردشگر از كشورهاي اطراف به خصوص كشورهاي آسياي ميانه، ارتقاي بخش كشاورزي با هدف صادرات از جمله در زمينه كشت پنبه و توليد ابريشم و توسعه بخش صنعت در خراسان شمالي در دستور كار خواهد بود.

وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برنامه هاي وي در زمينه تحكيم بنيان خانواده با توجه به افزايش آمار طلاق در كشور نيز اظهار داشت: افزايش آمار طلاق در كشور واقعيتي تلخ است كه مهمترين دليل آن نيز مشكلات اقتصادي است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: بر اساس آمار حدود 35 درصد از طلاق هاي اتفاق افتاده در كشور در سال هاي نخست تشكيل خانواده روي مي دهد و ريشه غالب اين طلاق ها نيز مشكلات اقتصادي و به تبع آن مشاجره ها و عواقب بعدي آن است.

وي رفع مشكل اشتغال جوانان، توجه جدي به آموزش جوانان در زمينه تشكيل خانواده، انجام

حمايت هاي مادي و معنوي هدفمند و صحيح از زوج هاي جوان، اقدامات فرهنگي متناسب و ... را از جمله برنامه هاي خود براي تحكيم بنيان خانواده در كشور ذكر كرد.

وي اضافه كرد: متاسفانه هنوز فاز نخست اين طرح به درستي اجرا نشده و سهم بخش صنعت پرداخت نشده است كه در اين زمينه مي بايست با اجراي كامل فاز نخست، ارزيابي جامعي از نتايج آن صورت گيرد و پس از آن نسبت به اجراي مراحل بعدي اقدام كرد.

به گفته عارف در صورت پيروزي در انتخابات دولت او در توزيع مساوي يارانه ها تجديد نظر كرده و اولويت توزيع يارانه ها با اقشار آسيب پذير خواهد بود.

 

کد خبر 2046320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha